Har man rätt att höja försäkringen?

T

Tilda99

Om hästen inte gått igenom någon besiktning och alltså inte är godkänd, har man rätt att höja försäkringen då? Min häst är försäkrad i Folksam. I veterinärvård har hon 30 000, låt oss säga att jag skulle vilja höja detta till 50 000, har jag rätt till det då?

Sv: Har man rätt att höja försäkringen?

Jag vet inte vilka regler folksam har men i de flesta fall ska ju en veterinärbesiktning göras.
Jag vet att i Agria får man höja liv beloppet med 5000(eller så var det 10) om året utan ombesiktning.

Men det gäller nog inte vet.vård...
Har man en häst som inte går igenom en besiktning vill ju inte ett försäkringsbolag riskera pengar genom att låta försäkra den.

Men visst var det du som skulle triangel märka?
I såfall sätter man reservation på benet hästen har anmärkning på å skulle det hända ngt så gäller inte skada på just det benet...
Men man kan inte heller ha triangelförsäkrade hästar så pass högt försäkrade som 30 000...

Jo det var jag! =)

Men...nu blir det inte så....
Fick nämligen min busa såld istället. Så egentligen frågar jag inte för min egen skull utan för henne som ska köpa henne. =)

Veterinärdelen är det inte du höjer vid en besiktning, det är livdelen ;)

Sv: Okej men...

Beror på vilket försäkringsbolag du har, många bolag har enkel och dubbel vet.vård. Däremot kan man i allmänhet inte välja belopp själv.

Så här står det i mina papper från Folksam:
Genomförda förändringar från 2004-04-01
Utan att förändra premierna har vi höjt veterinärvårdsersättningarna enligt följande:
A1- Veterinärsvårdsförsäkring
Halv veterinärvårdsförsäkring (tidigare 15 000) höjs till 25 000 kronor
Hel veterinärvårdsförsäkring (tidigare 30 000) höjs till 50 000 kronor
Dubbel Veterinärvårdsförsäkring (tidigare 60 000) har nu inget högsta tak!

Själv har jag dubbel veterinärvårdsförsäkring på min häst i fall att det kan hända nåt som kräver buköppning eller liknande större ingrepp.
Livdelen av försäkringen är på 50 000:- och den höjde jag från att ha haft 30 000:- A1 + 20 000:- A2 på henne till att börja med. Upp till 50 000 liv räcker det med ett enkelt vet intyg över 50 000 måste man in till klinik för en mer genomgående vet undersökning..
Hoppas att det här hjälper dig lite.... :D

/Carina :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama