Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Historien började med att jag fick ta hästen, som påstods vara dräktig men det kom inget föl, från ett stuteri och att jag sen skulle få samtliga papper på den när ägaren hade skrivit på dem men han dog innan han hann skriva på, vilket stuteriet "glömde" meddela mig och de sa sig därefter inte ha något mer med hästen att göra utan jag fick göra vad jag ville med henne men de tyckte att jag kunde skicka henne på slakt vilket jag inte ville då det inte var min häst!
Så jag fick söka reda på dödsboet och meddela dem att jag hade deras häst som jag inte ville ha kvar. Jag krävde då inte en krona utan det hade ju varit mitt val att ta hästen från början men jag förväntade mig ju att de skulle göra något annat än att bara tala om för mig att jag inte fick göra mig av med hästen eller avliva den och sen bara lämna kvar den i över två år till och vara okontaktbara. Däremot så skickade de ut en veterinär som gjorde ett passunderlag till hästen 5 månader efter att jag kontaktade dem men inte ens efter det hörde jag av dem.. Jag har inte nu heller krävt något alls för tiden innan jag kontaktade dem, utan från två månader efter fram tills hästen åkte härifrån.
Min tanke är ju att det är dödsboets häst och att de borde ha gjort något för att ta härifrån hästen när jag skrev att jag inte ville ha kvar henne, inte bara sagt åt mig att jag inte fick göra mig av med henne..... Tänker jag fel där????:confused:



Vänta här nu.. om ägaren INTE hade dött skulle du ju FÅ hästen enligt erat muntliga avtal mellan er?

det spelar väl ingen roll om ägaren hann dö innan pappret hann skrivas på som säger att du skulle få hästen när dödsboet säger att du får hästen och göra vad du vill med den???


Varför då ringa dödsboet och säga att du helt plötsligt inte vill ha hästen bara för ägaren dött??

Hänger inte alls med.

Du du ringt och berättat att du och den avlidne hade ett muntligt avtal om att du skulle få stoet efter en ev fölning.
Men ni inte hann skriva något avtal och frågar om du ändå kan få hästen OM de inte vill de ja då får de komma och hämta hästen för då vill du inte ha den stå här.



Vad jag förstår det som har du ett muntsligt avtal att du skulle få hästen men att fölet inte skulle ingå och nu fölade inte hästen och den vart din utan föl.

Så jag ser det som att du inte kan kräva pengar av dödsboet eftersom du fått hästen redan innan den som dog nu dog!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 097
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp