Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

.... jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt att förstå???

Nej jag ser det.
Men det beror på att du har hela bilden och vet allt som har hänt och hur det har hänt och det vet inte vi.
Vi har ingen aning och allt som vi får är lösryckta stycken med det som du funderar över.

Det finns ingen möjlighet att hjälpa dig då.
Eftersom det inte går att utröna vad det egentligen handlar om eller ens i vilken ordning händelserna kommer.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Stuteriet bjöd ut hästen för att någon skulle betala för fölet hon väntade då ägaren inte hade betalat sina skulder till dem och det var ett rätt bra stammat föl.
Låter som om stuteriet använt retentionsrätten, kanske?

Snurrig historia.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nej jag ser det.
Men det beror på att du har hela bilden och vet allt som har hänt och hur det har hänt och det vet inte vi.
Vi har ingen aning och allt som vi får är lösryckta stycken med det som du funderar över.

Det finns ingen möjlighet att hjälpa dig då.
Eftersom det inte går att utröna vad det egentligen handlar om eller ens i vilken ordning händelserna kommer.

Men vad är det du inte förstår???

Jag ringde och berättade för ett dödsbo att jag hade deras häst i januari 2011 och att jag inte ville ha kvar den utan bli av med den snarast, jag skrev även till dödsboet i början av februari 2011 att jag hade deras häst och ville bli av med den snarast.
Det sista jag hörde från dödsboet var i början av mars 2011.
De skickade en veterinär som kom och gjorde passunderlag i början av Augusti 2011 men inte heller då fick jag tag i dödsboet.
Sen dess har vi ringt och talat in röstmeddelanden men inte fått något svar alls från dödsboet.
Nyligen tog jag kontakt med jurist för att få tips på vad jag kunde göra för att bli av med hästen, som jag inte fick göra något med enligt dödsboet i februari 2011.
Enligt jurister kan jag kräva ersättning för foder under tiden som hästen stått här, så jag har begärt det från april 2011 tills hästen åkte härifrån nu.
Men när hästen åkt så skickade dödsboet ett brev där det stod att eftersom jag inte hade fodervärdsavtal med dem så kommer de inte att betala ut någon ersättning för foder.
Vad är det mer du vill veta, vad är det du inte förstår??
Det har ju inte hänt nåt alls sen jag talade med och skrev till hästens ägare, som är dödsboet, i jan/feb 2011 och jag förstår inte hur man bara kan glömma bort en häst i över två års tid. Jag har inte varit otrevlig eller nåt emot dem utan försökte hjälpa dem att lösa hästproblemet redan i feb 2011 men då avböjde de hjälpen och låste mig med att jag inte fick göra nåt med hästen eftersom det inte var min och sen hörde de inte av sig mer och gick inte heller att få tag i....
Det som har hänt har jag skrivit däremellan så har INGET ALLS!!! hänt mer än att hästen blivit utfodrad och omskött. Jag har haft hästen ståendes hos mig som om det varit min men den har inte varit det, vilket jag förklarade i mitt sista brev till dem och därför ville jag ha tillbaks åtminstone en del av foderkostnaden. Jag har inte krävt något alls för sommarmånaderna när hon gått på bete och som jag tidigare skrev inget för tiden innan jag hade hittat reda på dödsboet.
Så vad är det du saknar i beskrivningen om händelseförloppet????
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Men vad är det du inte förstår???

Jag ringde och berättade för ett dödsbo att jag hade deras häst i januari 2011 och att jag inte ville ha kvar den utan bli av med den snarast, jag skrev även till dödsboet i början av februari 2011 att jag hade deras häst och ville bli av med den snarast.
Jag tror Inte_Ung menar tiden innan jan 2011.
Hur kom det sig att den hamnade hos dig?

Tidigare skrev du
Stuteriet bjöd ut hästen för att någon skulle betala för fölet hon väntade då ägaren inte hade betalat sina skulder till dem och det var ett rätt bra stammat föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Låter som om stuteriet använt retentionsrätten, kanske?

Snurrig historia.

Ja jag antar att deras syfte var att åtminstone få betalt för det blivande fölet eftersom de inte fått betalt för nåt annat. De sålde ju hennes ettårs föl ungefär samtidigt som jag fick hem stoet.
Jag tackar ju bara gudarna över att det inte blev nåt föl för vad hade det inte blivit för strul då.... :(
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag tror Inte_Ung menar tiden innan jan 2011.
Hur kom det sig att den hamnade hos dig?

Tror inte den delen är så relevant i sammanhanget faktiskt men det står nu på två ställen.
Problemet var ju att jag inte kunde bli av med hästen efter att ha kontaktat dödsboet då de bara struntade i hästen men ändå sett till att jag var låst med den... Jag erbjöd mig ju att hjälpa dem sälja hästen men de ville ju inte ens det, de verkade ju så här i efterhand väldigt nöjd med att ha henne ståendes här.
Sen att veterinären som var hit berättade att hon skulle göra passunderlaget så att ägarna kunde skicka hästen på slakt gjorde ju att man trodde att de åtminstone hade planer på att få iväg henne men det hände ju inget mer alls sen...
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Tror inte den delen är så relevant i sammanhanget faktiskt men det står nu på två ställen.
Problemet var ju att jag inte kunde bli av med hästen efter att ha kontaktat dödsboet då de bara struntade i hästen men ändå sett till att jag var låst med den... Jag erbjöd mig ju att hjälpa dem sälja hästen men de ville ju inte ens det, de verkade ju så här i efterhand väldigt nöjd med att ha henne ståendes här.
Sen att veterinären som var hit berättade att hon skulle göra passunderlaget så att ägarna kunde skicka hästen på slakt gjorde ju att man trodde att de åtminstone hade planer på att få iväg henne men det hände ju inget mer alls sen...

Jo, fast det är ju väsentligt HUR hästen kom till dig, för att samma relation försätter gälla för dödsboet också.

Du skrev att stuteriet "bjöd ut" hästen. Vad menar du med det? I vanliga fall skulle jag tro att det innebär att de sålde hästen. Men du menar alltså att de inte sålde hästen till dig. Vad menas med "bjöd ut" då? Jag kan ärligt talat säga att jag inte vet, eller förstår.

Är det så att stuteriet har använt sig av retentionsrätten, så att de äger hästen?

Har före detta ägaren något avtal med dig? Finns det något avtal alls?

När du först ringde till dödsboet, berättade du hur mycket det skulle kosta att ha hästen hos dig? I med att de sa att du inte fick sälja eller ta bort hästen.

Som jag läser det du har skrivit hittills, så tog du emot hästen från tredje part, utan några kontrakt skrivna. Du hade hästen inackorderad (hur länge då?) gratis. Så defacto avtalet verkar ha varit att du gick med på att ha hästen där gratis, tills du inte längre ville det. Eller?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Det väsentliga är vilket avtal du har om hästen, varför kom den till dig?

Nu verkar det som du inte har något avtal med ägaren ö h t, då det var stuteriet som ombesörjde placeringen av hästen. Att hästen sedan har stått kvar då ägaren dött, och den som handhar dödsboet (arvinge?) är ju heller inte solklart - vad finns det för avtal i grunden? DET är vad som spelar roll för att du ska kunna få ett vettigt svar om du kan debitera foderkostnader eller inte.

Vad sades från början, vad avtalades när hästen flyttade in? Och med vem har du det avtalet? Stuteriet eller hästägaren?

Hittills drar jag samma slutsats som Youma.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Som tidigare skrivits så ville stuteriet att någon tog stoet för att de skulle få betalt för fölet när det föddes, eftersom ägaren stod i skuld till dem.
Jag gick med på att ta henne och betala det kommande fölet.
Sen kom inget föl och jag tog kontakt med stuteriet för att höra vad jag skulle göra med stoet och de svarade att ägaren hade avlidit så jag fick göra vad jag ville med henne men de tyckte att jag kunde avliva henne om jag inte ville ha henne kvar, vilket inte jag ville då det inte var min häst. Sen ville inte stuteriet berätta vart jag kunde hitta dödsboet så det fick jag söka reda på själv och när jag väl gjort det så kontaktade jag dem och berättade att jag hade hästen och att jag inte ville ha henne kvar utan ville bli av med henne snarast och undrade vad vi skulle göra med henne. Jag talade också om att stuteriet tyckt att jag skulle ha slaktat henne och då förklarade dödsboet att det fick jag inte göra för det var inte min häst. Jag erbjöd mig hjälpa dem att sälja hästen men den hjälpen ville de inte ha för det skulle de göra själva. Sen hörde jag som sagt inte av dem mer men det sista jag fick veta från dem var ju att de skulle sälja hästen och jag ansåg mig inte ha nåt skäl att misstro dem då. Att det sen kom en veterinär som skulle göra passunderlag för att, som hon berättade, de skulle kunna slakta hästen gjorde ju återigen att jag trodde att de hade några planer för hästen men jag fick ju fortfarande inte tag i dem.
Så efter att sen 1,5 år senare fortfarande inte fått tag på dem gjorde ju att jag var tvungen att komma på nåt sätt att bli av med henne och därav kontakt med jurist som gav de två tipsen. Och om samma skulle gälla för dödsboet som ägaren så skulle jag ju dock ha kunnat lämnat tillbaks hästen till ägaren men inte till dödsboet menar ni, utan då ska jag stå med hästen livet ut.....??
Låter ju lite skumt det men då de klart talar om att det är deras häst och jag inte får göra nåt med den...
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Om du orkar så skulle jag inte nöja mig med ersättning för den sista månaden, utan för hela tiden. Jag hade tagit det till KFM!
HAr du någon dokumentation på samtal och mail? Kan vara bra att ha vid en civilrättslig process!
Om inte annat så spara allt from nu! Spela in samtal och försök ha så mycket som möjligt på papper, typ mail!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Du har tagit emot hästen från en part, och då avtalat att hålla den gratis mot att du köper fölet. Parten du gör upp avtalet med, är inte ägaren till hästen. Tveksamt om de ens får göra upp detta avtal (såg du någon fullmakt från ägaren?).

Stoet resorberade/var inte dräktigt (inte helt ovanligt, en risk du ansåg att du kunde ta när du tog emot hästen), och då ville du inte ha kvar hästen. Eftersom du inte har något avtal med ägaren till hästen får du problem när den ska återlämnas (ja, det är viktigt att veta att man gör upp avtal med rätt part och att man gör upp även om vad som ska hända när hästen inte ska vara kvar längre).

Du får olika uppgifter från dödsboet (vem är det som förvaltat dödsboet och gett dig uppgifterna - och vem ärvde hästen av dödsboet? Var lämnades hästen?).

Hade du haft ett tydligt avtal med dödsboet (fodervärdsavtal med uppsägningstid, skriftlig uppsägning från din sida alt annat avtal som ger dig rätt till ersättning för kostnader) hade jag tyckt det var självklart att du skulle ha betalt om du kan påvisa att allt gått enligt avtal (uppsägning m m).

Skicka du en faktura på kostnaderna till vem-det-nu-kan-vara (dödsboet lär ju vara avslutat efter så här långt tid) men om den inte regleras känns det tveksamt att du skulle få rätt i tingsrätten (när du får driva din fordran vidare dit). Du har ju inga underlag på något, och har inte ens ett avtal med den part du kräver på pengar.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag har fattat det som att hon skulle få stoet och köpa loss fölet när hon tog stoet från början ?
Eftersom hon skrev att ägaren aldrig hann skriva över stoet i början av TS inlägg ?
Eller så har jag missuppfattat och orkar inte gå tillbaka i tråden över alla röriga inlägg .
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Så här är det.

Utifrån vad du skriver så kan det vara antingen du som äger hästen, stuteriet som äger hästen eller dödsboet som äger hästen.
Och så länge som inte det går att fastställa vem som äger hästen så är det omöjligt att veta om det är stuteriet, du eller dödsboet som skall stå för hästens kostnader.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

I det här läget dödsboet, eftersom TS aldrig haft för avsikt att göra anspråk på stoet och även haft kontakt med ägaren innan denne avled.

Dödsboet kan ha en annan åsikt, men då får de ställa sina krav till denne, nuvarande ägare är dödsboet eftersom ägaren själv avled. Uppenbarligen anser de inte TS som ägare eftersom de fick bråttom att hämta hästen.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nu så börjar vi att komma någon vart.
När dödsboet har erkänt att de äger hästen så kan man börja med att göra anspråk på ersättning för kostnader.
Lämpligtvis från den dag man anmodat dödsboet om att hämta sin häst.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

KL

Okej.. Du tar emot en häst som påstås vänta föl. Det visar sig dock att stoet inte var dräktigt. Då kontaktar du stuteriet som placerat stoet hos dig, och du får reda på att den ursprungliga ägaren är död och att stuteriet inte vill ha tillbaka hästen. Då hästen inte är din kan du inget göra och "ärvaren" består av en okunnig och inte alls särskilt samarbetsvillig individ. Hästen har du nu blivit av med men vill ha ersättning för hästens foder för 2 år tillbaka.

Har jag fattat det rätt?

I sådana fall, finns det några som helst papper mellan dig och någon annan gällande denna häst?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Ja så har jag tolkat TS mycket ska vi säga luddiga beskrivning, TS får självklart protestera om jag missuppfattat något. Men det här har jag kunnat utläsa från TS inlägg.

Dödsboet har ju redan erkänt sig som ägare genom att hämta hästen, efter att ha fått en räkning från TS.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nja, det enda själva hämtandet erkänner är ju ansvar för själva hämtandet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 097
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp