Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Om jag förstått TS rätt så anlitade dödsboet en veterinär för att ordna passunderlag?

I så falla bör de ju ha ansett att de äger hästen.

Om de även hävdar att TS inte haft fodervärdsavtal, så kan de väl heller inte räkna med att TS ska ha haft hästen där gratis?

TS, finns konversation kvar, då du bad dem hämta hästen?

Det borde ju kunna användas... Om nu inte TS var fodervärd, vad var denne då? Gratis förvaring????

Jag skulle ha tagit betalt för foder OCH uppstallning....
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Om de även hävdar att TS inte haft fodervärdsavtal, så kan de väl heller inte räkna med att TS ska ha haft hästen där gratis?

TS, finns konversation kvar, då du bad dem hämta hästen?

Det borde ju kunna användas... Om nu inte TS var fodervärd, vad var denne då? Gratis förvaring????

Jag skulle ha tagit betalt för foder OCH uppstallning....

Vilja kunna ta betalt, och kunna ta betalt är olika saker.

Hästägaren har inte stallat upp hästen hos TS. Det är stuteriet TS har överenskommelse med, inte hästägaren/dödsboet.

Däremot borde man kunna kräva betalt från den dagen som TS kräver att hästen hämtas. En slags "uppsägning från att ha hästen gratis".

Jag tror att dödsboet menar med fodervärdsavtal saknas, är att det inte finns något avtal alls, ingen uppsägningstid, och inga påföljder på pränt vad som händer när uppsägningen inte sköts.


Så nästa fråga : Har TS skriftligen sagt upp "gratis-inackorderingen", och i så fall när?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Inlägg 4

Hästen ägs av ett dödsbo som jag tog kontakt med när jag fick veta att ägaren var död, så nuvarande ägare har inte någon som helst hästkunskap och därav att hon nu surrar om att vi inte haft nåt fodervärdsavtal. Jag meddelade henne för över två år sen att jag hade hästen och inte ville ha den kvar och hon talade då om att jag fick inte avliva hästen men sen gick hon inte att få tag i förrän nu när jag skickade räkningen efter att jagat henne med telefonsamtal och sms och röstmeddelanden i två års tid. Jag har bett om ersättning för hästens foder från ca 2 månad efter att jag sa upp hästen tills nu när hon godkände att jag fraktade iväg den och då börjar hon surra om nåt fodervärdsavtal som vi inte har!
Hade jag haft fodervärdsavtal på hästen så hade jag inte krävt nåt!!

Inlägg 10

Jag tog kontakt med dödsboet som äger hästen för över två år sen och meddelade dem att jag hade deras häst och att jag ville bli av med den så fort som möjligt Dödsboet sa då också att jag inte fick göra mig av med/avliva hästen då det inte var min.

Jag skickade räkning och då hörde de direkt av sig men sen har det tagit över en månad att få iväg hästen härifrån och då slutade det med att jag var tvungen att själv skjutsa iväg hästen för annars hade den förmodligen stått här fortfarande.

Inlägg 13

Så jag fick söka reda på dödsboet och meddela dem att jag hade deras häst som jag inte ville ha kvar. Jag krävde då inte en krona utan det hade ju varit mitt val att ta hästen från början men jag förväntade mig ju att de skulle göra något annat än att bara tala om för mig att jag inte fick göra mig av med hästen eller avliva den och sen bara lämna kvar den i över två år till och vara okontaktbara. Däremot så skickade de ut en veterinär som gjorde ett passunderlag till hästen 5 månader efter att jag kontaktade dem men inte ens efter det hörde jag av dem.

Inlägg 20

Tyvärr så är det hela virrigare än vad jag skriver och jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt att förstå???
*Jag meddelade ett dödsbo för över två år sen att de hade en häst ståendes hos mig som jag inte ville ha kvar här utan ville bli av med snarast.

*Dödsboet sa då att jag inte fick göra mig av med eller slakta hästen hästen och jag fick inte hjälpa dem med att lägga ut annons på henne för det skulle de göra.

*Det kom en veterinär hit 5 månader senare och gjorde passunderlag till hästen men jag hörde inte då heller nåt från dödsboet.

*Jag hörde sen inte av dödsboet nåt mer trots mååånga påringningar, röstmeddelanden och sms.

*Visste i slutändan inte hur jag skulle bli av med hästen så jag vände mig till en jurist för att få råd och de råd jag fick var att skicka räkning och om inte det hjälpte ta kontakt med kronofogden för avhysning.

*Jag skickade räkning och dödsboet hörde då direkt av sig men sen tog det ändå drygt en månad innan jag fick tillåtelse att skjutsa härifrån hästen.

*Efter detta kom ett brev från dödsboet där de skriver att pga att jag inte har något fodervärdskontrakt med varken förre ägaren eller dem sen två år tillbaks, så kommer de inte att betala ut någon ersättning för foder.

*Så därför undrar jag om man bara kan "glömma" sin häst hos någon i ett par år och slippa betala nåt för det....

*Tiden före samtalet och brevet till dödsboet för två år sen känns inte som relevanta i detta då ägaren är död. Utan det är alltså dödsboets handlande efter att de fick veta om att hästen stod hos mig som jag är fundersam över.

Det råder ju inte några tvivel om att dödsboet hela tiden har vetat var hästen befunnit, de har tydligt eklaterat att TS inte fick sälja hästen eller på annat sätt avyttra den och inte ens för att hjälpa dödsboet.

Dödsboet har själva ombesörjt så hästen har fått ett pass, och sedan fortsatt låta TS betala för foder osv. När TS skickar en räkning på foder hästen förbrukat hör man plötsligt av sig, ja TS fick själv frakta iväg hästen till vaddå? Ytterligare ett stall som ska stå för hästens kostnader?

Har TS kvar kommunikationen sedan första påtalandet om att TS ville ha betalt, så är det ännu bättre. Helt klart är att TS är i sin fulla rätt att kräva dödboet för foder till hästen under den tid den har stått hos TS med det som skrivits här.

Dödsboet har ju som sagt varit medvetna om var hästen fanns, det råder ju inga tvivel om då TS själv sökte upp dödsboet och påtalade detta. Likaså passtillverkningen talar ju klart för att dödsboet tagit på sig ansvaret av hästen.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Dödsboet har själva ombesörjt så hästen har fått ett pass, och sedan fortsatt låta TS betala för foder osv. När TS skickar en räkning på foder hästen förbrukat hör man plötsligt av sig, ja TS fick själv frakta iväg hästen till vaddå? Ytterligare ett stall som ska stå för hästens kostnader?

Det kan jag svara på: Ny ägare. :) (med alla papper OK från dödsboet)
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Har TS kvar kommunikationen sedan första påtalandet om att TS ville ha betalt, så är det ännu bättre. Helt klart är att TS är i sin fulla rätt att kräva dödboet för foder till hästen under den tid den har stått hos TS med det som skrivits här.

Dödsboet har ju som sagt varit medvetna om var hästen fanns, det råder ju inga tvivel om då TS själv sökte upp dödsboet och påtalade detta. Likaså passtillverkningen talar ju klart för att dödsboet tagit på sig ansvaret av hästen.


Fast för att kunna debitera bör man ha väl meddelat "från och med dag X kommer jag att debitera YY kronor per dag för hästens uppstallning" till skillnad mot " från dag X har jag debiterat YY kronor per dag för hästens uppstallning"

För kan man verkligen i efterhand kräva ett specifikt belopp när inget har avtalats (eller jo, att hästen står gratis), till skillnad mot att man i förväg säger att det kommer att kosta att ha hästen i hennes stall.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Om man för två år sedan kontaktar dödsboet och talar om att man vill bli av med hästen, så är det ingen orimlig begäran när TS kräver omkostnaderna samt bort transporten skulle jag säga.

Vilken värld lever man in om man inte förstår att ett levande djur kostar pengar.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag vet inte men det verkar vara många som lever i den världen.
Det är svårt att få betalt även när det är solklart att man borde få det.

Så det där med att begripa och att komma undan med att betala ändå fungerar faktiskt det också.
Tyvärr.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag skickade en skriftlig uppsägning av hästen till dödsboet i feb-2011 och det finns kopia av det och dessutom har dödsboet även skrivit det i sitt brev till mig nu, att jag inte hade nåt fodervärdsavtal med dem från dess....
Har även talat med veterinären som var hit då(aug 2011) och hon kommer ihåg allt och att dödsboet hade verkat haft bråttom att få pass till hästen..

Jag blev ombedd av dödsboet att köra iväg hästen till nya ägaren och ska få ersättning för det av dem, lovade de i alla fall...
Kändes dessutom billigare att skjutsa iväg hästen än att ha den kvar i några år till...
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Men då är det ju bara att prova att fakturera. Sedan får du ta ställning till hur långt du vill driva det, om det inte kommer någon betalning.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Driv in pengarna via KFM. Det är inte avancerat och KFM sköter allt. Kostar 300 eller 600, vilket du får tillbaka om skulden fastställs och kan drivas in.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nej så lätt är det inte.
Skulden måste fastställas först om där föreligger en tvist.
Och då så måste man dra det hela genom Tingsrätten vilket kan bli dyrt och meningslöst.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Det behöver ju egentligen bli så dyrt, har ju gjort precis det här. Skickade räkning till en person, som bestred fakturan. Skickade ärendet till tingsrätten med de underlag jag hade för fakturan, samt ev tidigare kommunikation i ärendet. Motparten fick berätta sin version, jag svarade med att jag kommer att begära in en polisrapport som fanns i ärendet. Då kom ett raskt svar att fakturan betalades samt ev upplupna räntor, kostnaderna lade jag på den faktura som jag skickat så beloppet slutade avsevärt högre mot 7 månader tidigare.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Så enkelt blir det ju inte, om det går till TR så ska ju målet vara väl underbyggt och gärna med skriftlig dokumentation.

Jag gissar att hästägaren i det här fallet kommer att bestrida en faktura, och då ska det till tingsrätten. Då krävs det rätt bra underlag för att få igenom sina krav, och det är inte helt gratis heller.

Frågan är ju hur mycket pengar det faktiskt gäller.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Måste man inte skicka en massa fakturor och påminnelser och så först?
Jag har uppfattat det så.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag har litet skulder som jag kanske borde driva in då.
Och där så finns det dokumentation.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nä som sagt, jag skickade en faktura och påtalade om att pengar skulle finnas på konto senast ett visst datum i annat fall gick den till KFM, personen kontrade med att bestrida fakturan. Men då visste personen om mina krav sedan tidigare, men inget hade hänt.

Fakturan gick till TR, de bad om mer upplysningar om varför jag ställde det här kravet. De skickade mitt svar till motparten som fick svara, osv.

Vad man ska komma ihåg är att det tar tid i anspråk, men är man villig att offra detta för att skriva svaren så är det värt det. I vårt fall gav motparten upp, antagligen så berättade deras jurist att de inte kunna klara sig ur detta och sedan betalade de fakturan jämte ränta och övriga kostnader som vi hade.

Oftast brukar det gå till förlikning, eller så ger motparten upp och betalar. Tydligen i 8 av 10 ärenden om jag fattade saken rätt.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag tar mig gärna tiden.
För mig så finns andra vinster att göra på att fastställa skulderna än bara att få in pengarna.
Så en vinst skulle vara så värt det på många sätt.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Gör det.
Som sagt, de flesta orkar inte bråka samt inser att de inte lär vinna en tvist ändå - och betalar.
Jag får själv pengar från KFM varje månad för en skuld som jag drev in med hjälp av dem. Personen ifråga bestred inte. Handlade om 10.000.
KFM är otroligt trevliga och allt har varit väldigt smidigt. Det enda som var frustrerande var att hen inte hade något att utmäta första 1,5 åren. Men hästar hade hen :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 097
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp