Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Soleris

Trådstartare
Har stått med en häst i stallet under två års tid som ägaren inte behagade hämta och hon vägrade svara på telefon, röstmeddelanden, sms osv under dessa år. Sen fick jag rekommendationen av en jurist att kräva henne på ersättning för fodret under dessa två år, så jag skickade en räkning till henne och då hörde hon minsann snabbt av sig. Så nu efter ytterligare en månad så har jag fraktat härifrån hästen på hennes order och nu också fått ett brev av henne att hon tänker inte betala några foderkostnader till mig då vi inte har haft ett skrivet fodervärdsavtal... Ska tillägga att jag för drygt två år sen både ringde och talade med henne och skrev till henne, att jag ville att hon skulle ta härifrån hästen snarast för jag ville inte ha kvar den. Efter det gick människan inte att få tag på! Och på räkningen som jag skrev nu så skrev jag att jag ville ha en viss ersättning fram till den sista den månad hon fick räkningen men att jag sen också ville ha stallhyra från och med månaden efter om hon inte tog härifrån hästen och det gick två veckor in på den nya månaden innan jag fick köra härifrån hästen.
Det tog alltså drygt 4 veckor för henne av få väck hästen!
Tacksam för tips om det går att få ut denna ersättning även om huvudpoängen med räkningen var just att få iväg hästen. ;)
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag förstår inte riktigt logiken i det du skriver. Menar ägaren att hon inte tänker betala foderkostnader för att ni inte haft fodervärdsavtal? Om ni hade haft ett fodervärdsavtal så borde väl den som är fodervärd betala (brukar vara den som hyser hästen). Om ni inte har ett fodervärdsavtal så borde väl hästägaren betala foder och uppstallning? Eller jag kanske har fått alltihop om bakfoten?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nej jag förstår inte heller, har du haft hästen inackorderad eller har du varit fodervärd till denna häst? Det är två vitt skilda saker.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Hästen ägs av ett dödsbo som jag tog kontakt med när jag fick veta att ägaren var död, så nuvarande ägare har inte någon som helst hästkunskap och därav att hon nu surrar om att vi inte haft nåt fodervärdsavtal. Jag meddelade henne för över två år sen att jag hade hästen och inte ville ha den kvar och hon talade då om att jag fick inte avliva hästen men sen gick hon inte att få tag i förrän nu när jag skickade räkningen efter att jagat henne med telefonsamtal och sms och röstmeddelanden i två års tid. Jag har bett om ersättning för hästens foder från ca 2 månad efter att jag sa upp hästen tills nu när hon godkände att jag fraktade iväg den och då börjar hon surra om nåt fodervärdsavtal som vi inte har!
Hade jag haft fodervärdsavtal på hästen så hade jag inte krävt nåt!!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Varför kom hästen till dig från första början? Skulle du då ha den på foder?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Det låter lite som om människan inte förstår vad fodervärdsavtal innebär. Kanske hon skulle behöva upplysas om att om man äger en häst så hör det till att man betalar för foder och stallplats? Vill man inte ha hästen får man försöka sälja den eller om det inte går, avliva den. Hon kanske behöver upplysas om att man faktiskt inte kan begära att andra människor ska sköta om, och utfodra en häst de inte äger utan betalning!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

DU tog kontakt med ägaren (dödsboet) och BAD om att få ta hästen eller?

I så fall förstår jag att hon inte vill betala kostnader för att du plötsligt ändrar dig. Historien haltar på alla fyra...
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Kan inte TS mena att hon var fodervärt åt hästen och ägaren avled, varav dödsboet blev ägare? Och att TS sade upp avtalet till den som tog hästen i arv men att denne inte gick att få tag på sedan när hästen skulle lämnas tillbaka? Så fattade jag det som, eller nått i den stilen iallafall...
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Det är ju så rörigt beskrivet att allt blir gissningar...

Jag tog kontakt med dödsboet som äger hästen för över två år sen och meddelade dem att jag hade deras häst och att jag ville bli av med den så fort som möjligt Dödsboet sa då också att jag inte fick göra mig av med/avliva hästen då det inte var min. Efter dessa samtal så fick jag inte tag i dödsboet mer då de varken svarade på telefon, sms eller röstbrevlådan, har ringt dem många gånger under dessa två år!
Jag visste då inte vad jag skulle göra med hästen så tog kontakt med jurist för att fråga om råd och råden jag fick var att skicka räkning på foder till dem och ytterligare en uppsägning och hjälpte inte det så begära hjälp av kronofogden att avhysa hästen.
Jag skickade räkning och då hörde de direkt av sig men sen har det tagit över en månad att få iväg hästen härifrån och då slutade det med att jag var tvungen att själv skjutsa iväg hästen för annars hade den förmodligen stått här fortfarande.
Efter att jag kört iväg hästen så skickar hon ett brev där hon skriver att eftersom fodervärdsavtal saknas så hon kommer inte att betala ut ersättning för foder.

Jag är mest fundersam över om man bara kan lämna sin häst i någons stall och sen bara låtsas som att den inte finns och på så vis slippa betala för den?

De är en himla rörig historia helt enkelt, sorry!!!!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

DU tog kontakt med ägaren (dödsboet) och BAD om att få ta hästen eller?

I så fall förstår jag att hon inte vill betala kostnader för att du plötsligt ändrar dig. Historien haltar på alla fyra...

:confused:Har på två ställen skrivit att jag kontaktade dödsboet och ville att de skulle hämta hästen snarast, vart fick du det ifrån att jag "BAD" om att få ha hästen kvar??????:confused::confused:
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nu är jag inte jurist på något vis men det logiska borde vara att om någon skall ersätta dig så är det dödsboet.

Du kan inte be din lagkontakt ringa till dem? Då kanske det blir lite fart under sulorna på dem.

Lycka till!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Nej jag förstår inte heller, har du haft hästen inackorderad eller har du varit fodervärd till denna häst? Det är två vitt skilda saker.

Historien började med att jag fick ta hästen, som påstods vara dräktig men det kom inget föl, från ett stuteri och att jag sen skulle få samtliga papper på den när ägaren hade skrivit på dem men han dog innan han hann skriva på, vilket stuteriet "glömde" meddela mig och de sa sig därefter inte ha något mer med hästen att göra utan jag fick göra vad jag ville med henne men de tyckte att jag kunde skicka henne på slakt vilket jag inte ville då det inte var min häst!
Så jag fick söka reda på dödsboet och meddela dem att jag hade deras häst som jag inte ville ha kvar. Jag krävde då inte en krona utan det hade ju varit mitt val att ta hästen från början men jag förväntade mig ju att de skulle göra något annat än att bara tala om för mig att jag inte fick göra mig av med hästen eller avliva den och sen bara lämna kvar den i över två år till och vara okontaktbara. Däremot så skickade de ut en veterinär som gjorde ett passunderlag till hästen 5 månader efter att jag kontaktade dem men inte ens efter det hörde jag av dem.. Jag har inte nu heller krävt något alls för tiden innan jag kontaktade dem, utan från två månader efter fram tills hästen åkte härifrån.
Min tanke är ju att det är dödsboets häst och att de borde ha gjort något för att ta härifrån hästen när jag skrev att jag inte ville ha kvar henne, inte bara sagt åt mig att jag inte fick göra mig av med henne..... Tänker jag fel där????:confused:
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Har du förklarat vad ett fodervärdsavtal innebär? Det är ju saknaden av ett sådant avtal som gör att de ska betala (?).
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Då ställer du räkningen till dödsboet, och specificerar för vad räkningen gäller. Det borde vara klart nog, att du har haft dödsboets egendom inackorderad och att det kostar pengar.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag tycker fortfarande att det är rörigt.

Vadå "ta hästen" ?

Skulle du ha hästen på foder eller skulle den vara inackorderad hos dig ?
Eller skulle du FÅ hästen ?
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Jag tycker fortfarande att det är rörigt.

Vadå "ta hästen" ?

Skulle du ha hästen på foder eller skulle den vara inackorderad hos dig ?
Eller skulle du FÅ hästen ?

Stuteriet bjöd ut hästen för att någon skulle betala för fölet hon väntade då ägaren inte hade betalat sina skulder till dem och det var ett rätt bra stammat föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Fast poängen med frågan är fortfarande, kan man bara strunta i att ta reda på sin häst och samtidigt lägga krav på att den som har hästen hos sig att den inte får göra sig av med hästen??
Jag erbjöd mig annonsera ut hästen för över två år sen men det ville de göra själva men inget alls hände ju, de bara "glömde" den här!!!
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Alltså jag försöker verkligen att förstå vad det hela handlar om.
Men du skriver som om vi vet samma sak som du när du tänker.

För att någon skall kunna hjälpa dig så måste du tänka på att adressera läsaren så att den har en möjlighet att förstå vad det hela handlar om.

Tänk utifrån.
På vad den som läser det som du skriver och inte vet något om bakgrunden behöver veta för att förstå.
Som du skriver nu så blir det bara lösryckt och osammanhängande och därmed omöjligt att begripa.
 
Sv: Har man rätt till ersättning för foder eller inte...??

Alltså jag försöker verkligen att förstå vad det hela handlar om.
Men du skriver som om vi vet samma sak som du när du tänker.

För att någon skall kunna hjälpa dig så måste du tänka på att adressera läsaren så att den har en möjlighet att förstå vad det hela handlar om.

Tänk utifrån.
På vad den som läser det som du skriver och inte vet något om bakgrunden behöver veta för att förstå.
Som du skriver nu så blir det bara lösryckt och osammanhängande och därmed omöjligt att begripa.

Tyvärr så är det hela virrigare än vad jag skriver och jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt att förstå???
*Jag meddelade ett dödsbo för över två år sen att de hade en häst ståendes hos mig som jag inte ville ha kvar här utan ville bli av med snarast.

*Dödsboet sa då att jag inte fick göra mig av med eller slakta hästen hästen och jag fick inte hjälpa dem med att lägga ut annons på henne för det skulle de göra.

*Det kom en veterinär hit 5 månader senare och gjorde passunderlag till hästen men jag hörde inte då heller nåt från dödsboet.

*Jag hörde sen inte av dödsboet nåt mer trots mååånga påringningar, röstmeddelanden och sms.

*Visste i slutändan inte hur jag skulle bli av med hästen så jag vände mig till en jurist för att få råd och de råd jag fick var att skicka räkning och om inte det hjälpte ta kontakt med kronofogden för avhysning.

*Jag skickade räkning och dödsboet hörde då direkt av sig men sen tog det ändå drygt en månad innan jag fick tillåtelse att skjutsa härifrån hästen.

*Efter detta kom ett brev från dödsboet där de skriver att pga att jag inte har något fodervärdskontrakt med varken förre ägaren eller dem sen två år tillbaks, så kommer de inte att betala ut någon ersättning för foder.

*Så därför undrar jag om man bara kan "glömma" sin häst hos någon i ett par år och slippa betala nåt för det....

*Tiden före samtalet och brevet till dödsboet för två år sen känns inte som relevanta i detta då ägaren är död. Utan det är alltså dödsboets handlande efter att de fick veta om att hästen stod hos mig som jag är fundersam över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 097
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp