har lite frågor!!! tacksam för svar

K

klaraN

* hur ofta bör man duscha sin häst? och hur gör man på vintern när det är kallt ute?

* vid vilka tiden BÖR man utfodra sin häst? jag tänkte... på sommaren går den ju på bete, och då är det ju rätt chill, men jag tänkte främst på vintern. när man går i skola osv. räcker det med morgon eftermiddag samt kväll?

* hur kallt får det högst vara i ett stall? tänkte på vintern. de allra kallaste vinterdagarna... det kan ju gå upp mot 20-25 grader. och stallet jag tänker på blir det rätt kallt i...

* när bör man använda stallbandage? Tänker inte på transportering nu.. utan syftade på när man är i stallet. kan man göra det om det är riktigt kallt ute? och täcke också?
eller ska man bara använda det vid skador?

* vad är ett BRA värde på ett hö? tex? altså jag menar i "siffror"

tack

Sv: har lite frågor!!! tacksam för svar

* hur ofta bör man duscha sin häst? och hur gör man på vintern när det är kallt ute?

* vid vilka tiden BÖR man utfodra sin häst? jag tänkte... på sommaren går den ju på bete, och då är det ju rätt chill, men jag tänkte främst på vintern. när man går i skola osv. räcker det med morgon eftermiddag samt kväll?

* hur kallt får det högst vara i ett stall? tänkte på vintern. de allra kallaste vinterdagarna... det kan ju gå upp mot 20-25 grader. och stallet jag tänker på blir det rätt kallt i...

* när bör man använda stallbandage? Tänker inte på transportering nu.. utan syftade på när man är i stallet. kan man göra det om det är riktigt kallt ute? och täcke också?

tack

Hej!

Jag tycker inte att man behöver duscha hästen alls egentligen. Brukar ge min ett bad nån gång på sommaren så hon blir riktigt ren... Men hästarna själva vill ju hellre vara lita halvlortiga ;)

Vi fodrar hästarna morgon, em, kväll. Det räcker bra. Tänk bara på att se till att de har ordentligt med grovfoder som räcker ett tag. Särskilt som det är kallt ute. Tiderna spelar ingen större roll så länge de är jämnt fördelade. Hästen ska inte bahöva vara utan mat längre en 12 timmar i sträck. Vi morgonfodrar senast 9, sedan vid 15-16 och kvällsfodrar vi 21.

Kyla klarar hästar bra. Min bor också i kallstall. Hästarna värmer ju upp det lite själva... Enda problemet är egentligen om vattnet fryser. Är inte hästen klippt behöver den sällan ens ett täcke. Hellre kallt och bra luft än varmt och dålig luft.

Stallbandage behöver man inte använda på en fullt frisk häst.

Det här är mina åsikter i alla fall! Hövärden får någon annan svara på för jag är inte så hemma på det området. ;)

Att hästarna får vara utan foder i 12 timmar tycker jag verkar var lite att ta i. När jag jobbade i stall kvällsfodrades de som era vid 21-22 tiden men fick frukost vid 7. Och då var de rejält hungriga!

På sommarn när hästarna blivit svettiga efter ett ridpass brukar jag skölja av eftersom flugor dras till svett. En riktig rengöring med schampo och blöta hela hästen gör jag 1-2 ggr om året.

om hästen går i hagen på dagarna räcker det med morgon, eftermiddag, kväll. Om du har hästen i ett kollektivstall/inackorderingstall brukar dom redan ha färdiga utfodringstider.

* hur kallt får det högst vara i ett stall? tänkte på vintern. de allra kallaste vinterdagarna... det kan ju gå upp mot 20-25 grader. och stallet jag tänker på blir det rätt kallt i... Jag vet faktiskt inte någon temperaturgräns men eftersom det inte blåser eller är blött i stallet tål hästarna ganska låga temperaturer. Har alltid mina hästar täckta på vintern oavsett temperatur på natten. Dom blir kallare när dom står stilla i en box.

Stallbandage används inte för att hästarna inte ska frysa om benen, utan för att motverka gallor efter tex ett hårt ridpass.

* vad är ett BRA värde på ett hö? tex? altså jag menar i "siffror" ooh, svår fråga. Vi har ju höanalys, men det är inte jag som räknade foderstatena. Så jag kan inte svara på den frågan.

tack[/QUOTE]

Finns ju många åsikter, egentligen inga rätta svar. Här är mina åsikter..

-Jag duschar hästen efter träning (travhäst, svettas en hel del), nu på sommaren blir de inte nerkylda. På vintern svampar jag hellre. Lägger alltid på täcke efteråt om det inte är varmt, och låter hästen torka.

Jag tycker 8 timmar är MAX mellan måltiderna, och det blir mellan kväll och morgon här, men då får hästarna mycket kvällshö så det räcker ett tag. Jag tycker man ska fodra minst morgon, lunch, middag kväll. Inte hoppa över lunchen. Då får man väl ge mycket på morgonen istället.

Hästar är bra på att värma upp stallet själva, såvia det inte är väldigt högt i tak tex. i stänger aldrig dörrarna så länge det är plusgrader i stallet, vilket det är länge. Blir det väldigt kallt stänger vi men försöker ha fönster öppna. Det är mest för vattnet vi stänger, hästarna TÅL kyla. TÄcke på så är dom varma och goa morgonen därpå.

Stallbandage har man om hästen får gallor över natten, för att hålla blodcirkulationen igång. Vad menar du med täcke också? Om hästen fryser ska man ha täcke, annars behövs det inte.

För mig är det kvoten som är viktigast, den ska ligga på 6, helst 7 för min häst. Kvoten får du fram genom att dela smrp med Mj.

Det har ju lite att göra med hur mycket mat de får också. Min har fått 5 kg hö på kvällen och då brukar det vara lite kvar på morgonen... Så hungrig nej... (visserligen tror hon alltid att hon är hungrig :p) Inte tolv timmar utan mat. Men tolv timmar mellan kvälls- och morgonfodring. Det är lite skillnad.

Men om de har lite kvar på morgonen så tycker jag att det är helt ok.. men tyvärr så får de flesta lite lite på kvällen så det är slut efter bara nån timme :(

Jag duschar mina inför utställning bara

mina hästar fodras morgon o kväll, de har fri tillgång på grovfoder

Jag har kallstall, dvs lika kallt inne som ute

En frisk häst behöver inte stallbandage. Täcke beror lite på vad det är för sorts häst, min arab har täcke shettisarna går utan

Är lite dålig på det där med siffror, lämnar min analys till en som räknar på foder o får allt servat.

Sköljer av hästen lätt om den blivit mycket svettig. På vintern svampar jag lite lätt med ljummet vatten och lägger på ett filttäcke tills den är torr. Shampo används enbart i samband med tävling...vilket sker rätt ofta under högsäsong;)

Mina har fri tillgång på grovfoder, hela dygnet. Kraftfoder ges på morgonen. Har mycket lättfödda hästar så jag är lite sparsam på just kraftfodret...:angel:

Lämpligt är ju att det åtminstone håller en sådan temperatur att vattnet inte fryser. Dock, det finns lösningar för det med. Är det bara vindskyddat, torr bädd och hästen får bra med mat klarar den kyla.

Jag använder inga stallbandage som regel.

Jag föredrar själv ett hö med lite lägre värden då hästarna är lättfödda och får fri tillgång men annars är det som föregående talare sa.:cool: (Runaway var det visst)

Man bör bara duscha när det behövs, annars är det ju onödigt...:idea:
På vintern bör man nog tänka efter lite extra, men i ett isolerat stall med varmvatten kan det ju funka.

Hästen kan inte klockan, så huvudsaken är att det inte blir för långa stunder utan mat (Max ca 8 timmar) och att varje mål räcker tillräckligt länge (minst 1 timme).
Du kan fodra en gång om dagen om du vill, bara du ger en tillräckligt stor giva.

För hästens skull är huvudsaken att det inte drar, men det får ju gärna vara en temperatur vi människor klarar av. En klar fördel är det om man kan se till så att vattnet inte fryser.

Hästen lär knappast frysa om benen...;)
Stallbandage används oftast för att skydda en skada, eller påskynda läkningen genom att hålla blodkärlen vidgade (sker genom värme...).

Ett som passar hästens behov.
Min extremt lättfödda häst mår inte bra av det hö som det högdräktiga stoet kräver, och tvärtom.
Men ett normalt svenskt hö för en normal svensk ridhäst bör nog ligga på 7-8 MJ och minst 35-40 g smrp per kg foder.

ALDRIG. Du behöver aldrig duscha din häst. Tvärt om ska du undvika att göra det för mycket. De har viktiga fetter och smuts som hjälper dem att skydda sig mot sol, insekter, kyla och fukt. Vintertid bör du aldrig duscha hästen. Men om du gör det bör du torka hästen helt torr innan du släpper ut den i kylan igen.

Det räcker absolut. Det finns eg bara en anledning till varför du skulle behöva utfodra fler än 1 gång i veckan. Och det är att om du ger mycket kraftfoder så ska inte hästen ha mycket på en gång. Grovfoder (hö) mår en frisk häst i regel bäst av att ha fri tillgång på. Grovfoder kan du ge en gång om dagen eller ingen alls om du vill, det beror på i vilken mängd du vill ge det. Jag är av den åsikten att kraftfoder bör användas endast om hästen verkligen behöver det.

Beror på helt. Ett varmstall brukar väl ha en temp på ca +10 under vintern. Med tanke på att hästarna står stilla inne i stallet så anser jag att kallstall och uteboxar inte är ett alternativ för installade ridhästar - förutom för ev islandshästar eller andra köld-vana raser.

Stallbandage skulle jag absolut inte ha på hästen utomhus - det finns ingen värmande effekt med det, tvärt om! Det är individuellt för hästen om den behöver täcke eller ej. Har man inte tid att torka hästen innan ridning varje dag så ja, då bör man ha täcke. Och då inte regntäcke utan ett tjockare alternativ - ett regntäcke håller hästen torr men hindrar också pälsen från att hålla värmen ordentligt så det tror jag inte är ett bra alternativ vintertid för alla hästar.

Beror väldigt på, och jag är ganska dålig på analyser så detta lämnar jag till ngn annan.

jag fattar inte riktigt en grej, räcker det om man delar smrp, mj, så är kvoten 7, behöver man inget kraftfoder alls då? eller alltså, är det flera kvoter man räknar ut?
Förlåt om jag låter lite dum:S...

Får du en kvot över 6 på bara grovfoder så behöver man inte ge nått kraftfoder om inte hästen är extremt svårfödd eller arbetas väldigt hårt, det finns hästar som behöver högre kvot än 6-7

Själv duschar jag aldrig min häst. Tycker att det är onödigt. Dessutom skyddar stöv och annan lort... På sommaren tar jag en svamp och tvättar av lite om han blivit svettig.

Jo, det räcker. Hästar naturligt äter hela tiden. I vårat stall har vi en "Buffé", som går på batterier vid öppningen till en avgränsning i hagen. På morgonen lägger man ut foder där och sedan öppnar den när det är dax. Jätte fiffigt faktiskt.

En häst som äter fryser inte, har jag alltid fått lära mig. Är det inget drag så är det inga problem. Det är vi människor som tycker det är mysigt att svepa om sig en filt och kura ihop sig i soffan. Hästar delar inte riktigt den uppfattningen...

Använder aldrig någon form av bandage eller lindor. Tycker faktiskt det verkar lite onödigt.

Tja... Vet ej.

Men om de har lite kvar på morgonen så tycker jag att det är helt ok.. men tyvärr så får de flesta lite lite på kvällen så det är slut efter bara nån timme :(

Om hästen står på halm är det inget problem, då har den att sysselsätta sig med hela natten.

Mina hästar äter fort - fem kilo hösilage försvinner på mindre än en timme.Vintertid när de står uppstallade brukar jag ge tio kilo hösilage per häst. Det räcker ju ett par timmar, men de står på torv, så jag brukar ge en kaka halm också.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 621
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 212
Senast: Aionee
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka