Har kraven på stallen ökat?

Sv: Har kraven på stallen ökat?

Samma här hos mig.
Men jag skall nog göra iordning det utedass som jag har stående i ett skogsparti.

Bajspåse?
Man får väl plocka upp efter sig precis som efter hunden?

Jo det säger ju logiken. Men så har icke varit fallet kring de stall där jag har erfarenhet ifrån. ( Som gäst då då- jag har mest haft mina hästar hemmavid). Ibland har det varit duktigt äckligt ( Och jag är normalt sett INTE en äckelmagad person), och legat toapapper som blåst runt i buskar etc. ( Folk har haft nån rulle med sig, men inte tänkt på att ha med nån tät påse att lägga eländet i).

Likaså har det hänt några gånger när folk har varit här och provridit ( hänt ibland att jag sökt medryttare och sådär) och så INSISTERAR de att gå och göra sina behov "bakom stallet" TROTS att jag erbjudit dom att använda vår toa inomhus. Det är ju bara det att "bakom stallet" är där jag går varje dag för att släppa in och ut hästar, flytta på grisar + grishagar, köra ut gödsel, samt FRAMSIDAN på byggnaden där vi har smedjan. :mad:

Inte lätt att kunna konkurera med de som har större stall. De får ju helt klart fördelar med att ha 20 inackoderingar mot en som bara har ett fåtal.
Jag hyr ut boxar för att jag fyller inte upp stallet själv, det är roligt med sällskap oxå oc hatt man kan dela lite på sysslorna (vilket känns som man själv får sköta mest ändå).
Lite tråkigt att trenden har blivit så här....det där med toalett har jag oxå hört. Själv har jag klarat mig genom alla år utan toalett. Har klarat mig fint utan ridhus oxå...att träna i skog och mark verkar vara ett minne blott. Man kan faktiskt träna väldigt många saker även i skogen/grusvägen. Jag brukar ta mig till ridhus någon gång varannan vecka.

När man jobbar heltid är det svårt att erbjuda full service, vill ju gärna ha tid för mina egna hästar oxå.

Jag har inte heller lång till ridhus, ca 15 min bilväg.

Är inte stallägare utan letar bra stall på sikt
Viktigt för mig är, Litet stall, snälla människor med bra stämning i stallet, viss service; utsläpp och vissa utfodringar och gärna att det ingår strö och foder i hyran, bra hagar och ridvägar och en paddock som är ok att rida på
Ridhus, tvättmaskiner och sånt är oviktigt
Men vi ska ju heller inte tävla utan vår blivande familjehäst ska bara användas för hobbyridning.
Kraven ser väl olika ut för vad man har hästen för men det måste ju finnas fler som jag som värdesätter annat än ridhus och fullservice?

Jag har ett helt nybyggt stall där boxarna är så stora att man kan bedriva shireavel. Uppvärmda upprymmen som sadelkammare och vattenrum. Där finns även tvättmaskin. Separat foderrum, separat ströutrymme. Utedass. Paddock, strand o rida på o bada såklart. Bra hagar, hyfsade beten.. Men så bor man ju på en jävla ö med färja till, så de är ingen som orkar åka hit! O så vill folk ha ridhus också! De är de som folk frågar efter när de ringer. Visst har jag plan på att smäcka upp ett ridhus nångång, men de sker inte i nutid. Utav 9 boxar har jag 2 lediga just nu, men när lösdriften kommer i bruk har jag ytterliggare 1-2 boxar lediga. Jag köper in allt i större mängder, det ingår linfröolja på vintern. Om man inte vill ta pass kan man köpa tjänsterna. Man kan även, om man är väldigt pålitlig eller börjar med systemet på vintern, ta årets kostnader delat med 12 för att få en jämn månatlig kostnad. Så jag försöker verkligen att tillgodose allas behov! Men med kassa bussförbindelser o en färja gör att folk drar sig väldigt för o komma hit tyvärr.

Jo, fast det var inte det argumentet jag svarade på utan ngt helt annat där du skrev att folk i SIG, skulle dra sig för ett stall utan toalett för de skulle tycka att de behövde åka hem och vända om de helt plötsligt behövde gå på toaletten....

regler och stadgar eller hur stallägaren upplever det, har ju inget med det argumentet att göra, jag tror inte att de som hyr boxplats hänger upp sig på den saken liksom.....

jag kan väl se problemet om det är ett väldigt stort stall och folk sitter på stallbacken och skiter : ) , men har man ett stall med 8-10 pers och en gödselstack så ser jag inte problemet. folk gräver ner skiten i gödselstacken och det varken syns eller kommer närmare hundar än gödselstacken i övrigt gör : )

Visst, jag har blivit mer kräsen än jag var då jag köpte ponnyn, har bytt stall ett antal gånger men nu hittat ett som är bra.

Mina krav till stallen är:
-Att stallägaren är rättvis (har av en blivit utskälld för att hennes dotter lämnade kvar hindren på ridbanan..)
-Någon äng att rida på då och då, bor i ett rätt så stenigt land så det går inte att göra serpentiner mellan träden i skogen
-Långa dagar ute i hagen, ett måste med hagkompis
-Bra, näsan helt bilfria körvägar då ponnyn är inkörd också
-Bra, nästan helt bilfria ridvägar är också viktigt
-Sen är jag lite kräsen om vem som har sina hästar i stallen, har valt bort ett par ställen eftersom deras tävlingsambitioner har lätt till mycket skitprat, vilket jag helst inte vill höra då det förstör stämningen

Nu kommer jag inte på mer, men stallet jag nu har ponnyn på har:
-bra körvägar
-bra ridvägar och -stigar
-ett antal åkrar och ängar att rida på
-lösdrift med 3 kompisar
-en kompis har stallet, så vi kommer överens och hjälps åt, sista beslutet är ändå hennes
-bra stallskompisar i övrigt, inget skitsnack

Finns inget utedass, men det är endast 1,3 mil med bil så jag brukar se till att inte behöva just då jag är där, annars finns det möjlighet att gå in till stallsägaren om det är riktig nöd.

En sista önskan skulle vara en möjlighet att hyra släp, nu finns nog den möjligheten men släpet har lite problem med bromsarna och går inte att backa.

Jovisst, jag har vuxit upp med de här möjligheterna i ett stall var jag hjälpte till, de hade dessutom släp, men hästarna hade en förmåga att aldrig hållas i hagen och jag tröttnade på att få samtal om att de var lösa. Så det är kanske därför som det känns så bra nu :idea:

Tillgång och efterfrågan kallas det…

Klart att kraven ökar också på stallen och servicen, det finns fler stall att välja på idag och helt klart fler ridhus än för 20 år sedan.

Sen vill jag som kund kunna köpa ett visst antal tjänster också, och kan du inte erbjuda de tjänsterna så måste jag ju vända mig till någon annan som kan det, sen får jag ju se vad jag är villig att betala, vill jag inte betala vad folk begär så får jag ju själv skala av på mina krav.

Jag skulle kunna skriva listan på krav hur lång som helst, men grunden är, jag vill ha det jag blivit lovad och betalar för, men för att utveckla mig lite mer så skriver stolpar jag upp det här nedan med några punkter.
Grundkraven alltså, sedan så har jag andra som ridhus mm men det tar jag inte upp här, utan mer generellt.
Förutom ett säkert stall för mig och hästen så måste det också finnas en vettig hyresvärd som trots allt inser att inackorderade är kunder och inte något satan själv har tvingat på dem (är man av den senare inställningen så ska man nog fundera på om man över huvud taget ska hyra ut stallplatser).

Ingår service om ut/in släpp och fodringar så ska det skötas av stallägren alt. någon de har anlitat för att utföra tjänsten, det är inte meningen att jag som kund både ska betala för en tjänst och utföra den själv.
Att hjälpa till eller byta tjänster är en annan sak, då ska jag som kund också kunna kräva tillbaka motsvarande prestation om jag tex tagit en fodring, utan att få tillsvar att ”det ingår inte i hyran”.

Ingår spån och/eller halm så ska det finnas också, jag som kund ska inte behöva köpa eget för att min häst inte ska stå på cementen/stå i totalpissigt spån, men självklart ska jag inte som kund heller slösa med spån i orimliga mängder.
Ingår foder/alt foder måste köpas av stallägaren så ska det vara av bra kvalitet.

Ett krav jag har, det är en stallägare inte går från inackordering till inackordering och pratar skit om allt och alla som inte är i närheten och sedan beskyller de inackorderade för dålig stämning.
Att min häst hanteras under säkra omständigheter, dvs av någon som har koll på vad den gör och även att allt sker under förhållanden utan någon som helst berusningsgrad.

Jag följer gärna regler, men de ska vara tydliga och konsekventa och jag vill inte ha en utskällning för att jag har gjort något fel då reglerna ändras från vecka till vecka och sedan tillbaka igen helt utan någon information, jag är nämligen ingen tankeläsare.

Jag vill att höjningar av hyran/borttag av tjänster/större regeländringar ska meddelas i god tid, minst lika lång tid innan det träder i kraft som min uppsägnings tid är, då är det upp till mig att ta ställning om jag vill flytta eller om jag köper ändringarna.

Sen har jag även önskemål att tex plogning sköts inom rimlig tid på vintern så jag kan komma dit med min bil och parkera på avsedd plats utan att riskera att köra fast varje gång.

Är det så att man bara behöver kissa och det är taskigt väder sätter man väl sig i en box? :confused:

Annars är jag med på att man vill ha en toalett eller ett dass. Är det ett privatägt stall och ägaren är hemma så får man väl låna deras?

Ett krav jag har, det är en stallägare inte går från inackordering till inackordering och pratar skit om allt och alla som inte är i närheten och sedan beskyller de inackorderade för dålig stämning.

Jag följer gärna regler, men de ska vara tydliga och konsekventa och jag vill inte ha en utskällning för att jag har gjort något fel då reglerna ändras från vecka till vecka och sedan tillbaka igen helt utan någon information, jag är nämligen ingen tankeläsare.

Efter att ha stått i några olika inackorderingsstall, såväl kollektivstall som såna som drivs av en person, så är den första och viktigaste stallregeln hos mig "Alla hästar och människor är lika mycket värda - Behandla varandra med respekt!". Känns för mig som en självklarhet att alla hästar är lika mycket värda liksom alla människor men det är inte det hos alla och skitsnack finns det väldigt gott om i hästvärlden men i mitt stall ska det inte vara ett ständigt mummel av ondsint skvaller och påhopp.

Just ändrade regler är svårt - jag försöker meddela mina hyresgäster så som du skriver att du vill ha det men ibland går det inte (tex när ordinarie ströleverantören helt plötsligt hade slut på det strö som jag bokat upp då blev det hastiga förändringar). Jag vill ha samma förutseende från mina hyresgäster att de berättar i tid om förändringar som rör stallet och därmed mig (tex byte av strötyp).

När hyresgäster kommer till mig och tittar på stallplats så går vi igenom alla rutiner och regler som gäller här. Det gör att det är lättare att ta ställning till om de vill flytta hit och om jag vill ha in dem i mitt stall.

Självklart kan det hända saker som gör att ändringar kan ske inom kort och jag har full förståelse för och är inte paragrafhäxa i det fallet, och man får ge den info som går, men om möjligt när det är större ändringar så bör det kommuniceras ut så tidigt som möjligt.

Du verkar ha råkat litet illa ut emellanåt.
Annars så skulle du inte veta att du vill ha det just så.
Du skulle tro att det var så av sig självt.

Jamen visst! Mängder med möjligheter finns ju, och procentuellt; hur många stall har en toalett? Jag har ingen toa i mitt stall dock en väninna som bor nära stallet. Sätter mig nog hellre i boxen än går hem till henne och fjantar mig :D Dessutom, man kan väl planera sina toavanor lite, gå på dass innan man åker hemifrån likväl som med alla andra ställen man kanske åker till som förmodligen saknar toa ;).
Så tillvida man inte är inkontinent på något sätt - då hade jag definitivt föredragit ett stall med dass!

Hej!

Inte vet jag om folk blivit kräsnare.. Vissa har nog det.. Jag har ganska nyligen flyttat från ett fullservicestall med 10 min skritt till ridhus, till ett helkollektiv med ridhus klart längre bort.. Skulle inte kalla mej mer kräsen.

Däremot vill jag gärna stå i stall med toa/dass. Jag har haft häst upp till 2 timmar hemifrån och då spelar det ingen roll om man kissat innan- man hinner lik fö-at bli kissnödig igen på 4 timmar och då är det 2 timmar hem igen.. Klart man kan gå i skogen- men det förutsätter att det finns skog i närheten och inte bara platta hagar. Och det är dessutom inte alltid man kan bestämma när man behöver- inte jag iaf..

Anars står jag hellre i ett litet stall, men bra luft och trevligt folk, än ett stort lyxigt stall med ridhus. Ridvägar är ett måste och plan yta att rida på en trevlig bonus, som underlättar träningar:-)

/Lavinia, stått på lite olika stall..

jag har verkligen aldrig varit med om det o då har jag stått i ett antal stall nu utan toa.
Kissar gör jag i boxen o nummer två gör jag hemma. Toalett är verkligen inget krav för mig.

Jag tror som många andra att kraven ökar i takt med att möjligheten att ställa krav ökar. Hästmänniskor är överlag mer träningsintresserade numer och i takt med att många får råd att ställa högre krav så medföljer oftast tidsbrist - för att många arbetar mer kanske eller väljer att kombinera familj och aktivt hästägande (alltså inte rida tre-fyra ggr/v och då mest lulla runt).

Jag har i alla år innan jag flyttade till nuvarande stall stått i kollektivstall utan ridhus (dock med ridbana, det har jag aldrig klarat mig utan, även om kvalitén på ridbanan under ponnyåren var minst sagt tveksam, läs: snarare gårdsplan), men numer skulle jag aldrig, om jag har någon som helst möjlighet att slippa, stå i stall utan ridhus. På sin höjd skulle jag kunna tänka mig ca fem-tio minuters skrittväg på helt bilfria och gärna upplysta ridvägar till ett ridhus. :D

Jag har rätt låga krav på "finess". Kräver inget flott, inga lyxiga miljöer eller snygg finish. Jag kräver däremot en hel del när det kommer till faciliteter. Jag vill ha ridhus, skrittmaskin helst, att alla in- och utsläpp ingår och gärna alla fodringar. Jag kan tänka mig kollektivfodring på den basis stallet jag står i nu (en kvällsfodring var fyrtionde dag :rofl: ), men ju mindre som är kollektivt desto bättre.

Jag vill också ha möjlighet att parkera mitt släp eftersom jag inte har parkeringsplats för det hemma.

Viktigt för mig är kanske främst flexibla lösningar, vilket sällan erbjuds i mindre stall av praktiska skäl. Jag vill kunna välja mellan hage med kompis/ar eller ensamfålla. Jag vill också på sommaren kunna välja mellan stor gräshage, liten gräshage ensam eller grushage med eller utan kompis, för att passa behovet "för dagen". Jag vill gärna att fri tillgång på hö ingår i priset, för att slippa meckande med att väga, skriva upp, hålla koll på hur mycket man tar osv.

Gärna skulle jag också vilja ha möjlighet att köpa spån/halm/torv på plats, men det är ett mycket underordnat krav. Det skall i alla fall finnas möjlighet att beställa hem pallvis utan orimliga leveranskostnader och jag vill ha plats att förvara mitt strö (om än utomhus).

Sadelkammaren måste vara uppvärmd, jag är för rädd om mina saker för att inte ha värme. Jag vill också ha ett varmt utrymme att sitta i och dricka kaffe med mina stallkompisar - det är inte bara skönt för värmens skull utan också ett trivselkrav helt enkelt. Det sociala i stall är viktigt för mig och då vill jag en möjlighet att sitta och fika.

Någon form av toalettmöjlighet är faktiskt också ett krav. I ett stall med många inackorderingar är det inte direkt superkul att sitta i en box där alla ser rakt in. Inte heller att sätta sig på gödselstacken som ligger så att folk ser, inte bara bilisterna som kör förbi på vägen utan alla som går förbi, rider förbi på ridvägen eller är i någon hage. Helt, galet, otänkbart. :D

kl

jag vill ha toa, har 4 mil enkel så en stalltripp kan lät ta en 3-4 timmar och
hinkar man kaffe med stallkompisarna blir man kissnödig och göra det i boxen,
alt utomhus nu i vintertid vill jag inte göra.

sen vill jag ha tvättmaskin, bor i hyreslägenhet med allmän tvättstuga så har
ingen möjlighet att tvätta hemma så utan blir det väldigt krångligt.

Prioriterar också flexibilitet, och ett tjafsfritt stall. Orkar inte med sura meddelanden
på tavlan utan vill ha en stallägare som bestämmer och där folk vet hur det funkar.

Ridhus är ingen prio för mig i dagsläget men ridbana kräver jag.
Och bra utevägar. Enorma hagar krävs inte men de ska vara i bra skick.

Åh, jag är så glad att jag har hittat "hem" och inte behöver leta stall.

*kl*

Jag har definitivt ökat mina krav genom åren.
När jag hade min lilla ponny var inte kraven särskilt stora, och tanken på att byta stallplats fanns nog aldrig. Stod i samma stall i tio år eller något.

Mitt nr 1 prio idag är att jag ska komma överens med stallägaren. Att den som driver stallet ska vara vettig, och att jag kan lämna min häst i dennes vård utan att behöva oroa mig, iom att jag ibland inte åker ut på över en vecka. Sedan behöver inte den ansvariga ha exakt samma åsiktr som mig, men en liknande syn och öppenhet för att alla inte väljer att göra likadant är viktigt. Jag vill tex inte ha min häst i en stor kuperad hage med en hel flock kompisar. Det skulle bli katastrof.

Jag vill ha ridhus där jag står uppstallad. Inte en bit därifrån, utan där jag står.
Jag vill inte att stallet ska drivas kollektivt, inte ens vissa pass eller helger. Jag vill inte ha folk som hanterar min häst med in och utsläpp som inte har stenkoll på vad dom håller på med.
Jag vill ha möjlighet till att spola hästen i varmvatten. Men korsförlamningshäst spolar jag inte kallt vattens ens under riktigt varma sommardagar.
Jag vill ha täckesbyten och möjlighet till nattlindor och hagskydd.

Nu använder jag i princip aldrig stalltoaletter (jag går på toaletten hemma, mkt sällan någon annanstans), men jag skulle ha svårt att stå i ett stall utan toalett. Har gjort det en gång för en massa år sedan när jag var i tonåren. Jag har svårt för att gå på andras toaletter, då ska vi inte tala om andras gödselstackar :eek:

Står i ett kanonstall fn, och det krävs rätt mkt för att få mig att flytta härifrån.
Trots att stallet är större är stämningen mkt bra :bow:. Självklart dyker det upp folk ibland som börjar snacka en massa skit och försöker döda stämningen, men de brukar försvinna av sig själva rätt snabbt :)

*kl*

Jag har definitivt ökat mina krav genom åren.
När jag hade min lilla ponny var inte kraven särskilt stora, och tanken på att byta stallplats fanns nog aldrig. Stod i samma stall i tio år eller något.

Mitt nr 1 prio idag är att jag ska komma överens med stallägaren. Att den som driver stallet ska vara vettig, och att jag kan lämna min häst i dennes vård utan att behöva oroa mig, iom att jag ibland inte åker ut på över en vecka. Sedan behöver inte den ansvariga ha exakt samma åsiktr som mig, men en liknande syn och öppenhet för att alla inte väljer att göra likadant är viktigt. Jag vill tex inte ha min häst i en stor kuperad hage med en hel flock kompisar. Det skulle bli katastrof.

Jag vill ha ridhus där jag står uppstallad. Inte en bit därifrån, utan där jag står.
Jag vill inte att stallet ska drivas kollektivt, inte ens vissa pass eller helger. Jag vill inte ha folk som hanterar min häst med in och utsläpp som inte har stenkoll på vad dom håller på med.
Jag vill ha möjlighet till att spola hästen i varmvatten. Men korsförlamningshäst spolar jag inte kallt vattens ens under riktigt varma sommardagar.
Jag vill ha täckesbyten och möjlighet till nattlindor och hagskydd.

Nu använder jag i princip aldrig stalltoaletter (jag går på toaletten hemma, mkt sällan någon annanstans), men jag skulle ha svårt att stå i ett stall utan toalett. Har gjort det en gång för en massa år sedan när jag var i tonåren. Jag har svårt för att gå på andras toaletter, då ska vi inte tala om andras gödselstackar :eek:

Står i ett kanonstall fn, och det krävs rätt mkt för att få mig att flytta härifrån.
Trots att stallet är större är stämningen mkt bra :bow:. Självklart dyker det upp folk ibland som börjar snacka en massa skit och försöker döda stämningen, men de brukar försvinna av sig själva rätt snabbt :)

Fördelen med stort stall kan ju vara att man behöver inte komma nära inpå alla på samma sätt som i ett litet stall heller
Komma överens med stallägaren, läst många trådar här och känner verkligen att det är a och o när vi ska aktivt börja söka stall. Men några garantier finns ju aldrig tyvärr

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30