Har kraven på stallen ökat?

Sv: Har kraven på stallen ökat?

jag har verkligen aldrig varit med om det o då har jag stått i ett antal stall nu utan toa.
Kissar gör jag i boxen o nummer två gör jag hemma. Toalett är verkligen inget krav för mig.

Det finns toalett i stallet där jag har min häst uppstallad och jag kan ärligt säga att jag uppsökt den 1-2ggr under 5års tid:D

så toa står inte på min lista över viktiga saker att ha tillgång till i stallet...

Tillgång och efterfrågan kallas det…
Håller med!

När jag började rida på 80-talet var det lyx att som hästägare ha ridhus inom skrittavstånd. De som verkligen satsade på tävlingskarriären hade sina hästar uppstallade på eller runt omkring ridskolorna, men då behövde man gott om pengar också. De som tävlade lätta klasser några gånger per år eller de som var medelinkomsttagare tränade som bäst på ridbana, men allra vanligast var i skogen eller på fälten.

Under 90-talet byggdes i området där jag är uppvuxen flera ridhus av privatpersoner. Helt plötsligt fanns det mer att välja mellan. Det fanns stora anläggningar med fina lösningar för att förenkla stallmiljön och arbetet.

Själv har jag inte så jättehöga krav.......tror jag.....men så inser man att jag har nog det i alla fall. I Sverige är det nödvändigt med tillgång till ridhus ifall man vill hålla igång en häst. Jag skulle kunna tumma på att ha max 5 minuters skrittväg till ridhus, men så ska resten av stallet vara tip top.

Toalett är ett måste. Det kan vara ett utedass, men det måste finnas kissmöjligheter.

Hagar med ordentligt staket är för mig jätteviktigt. Jag har en hag-fetisch enligt vissa, men enligt mig är det sunt förnuft och säkerhet. Mina hästar ska stanna innanför staketet.

Skrittmaskin är ett plus, precis som fikarum.

Stallet i sig behöver inte vara toppmodernt, men det ska vara ordning och reda och lättarbetat. Någonting som är ett krav är vattenautomater i stallet. I hagen är det ett plus med vattenautomat, men tillgång till vatten även vintertid är för mig ett krav.

Som ganska van lajvare, fricampare, reenactor är jag rätt van att använda skog och mark till "behöven" så till sägandes. Men då kan jag tala om att man gräver en latringrop när det gäller avföringen.

Däremot är det faktiskt så att det inre är jättebra att göra ifrån sig i närheten av byggnader eller där folk vistas. En del hundar tex älskar att gojsa i bajs, och hur många hundägare som har jycken med till stallet skulle gilla om hunden kommer och har käkat eller rullat sig i människobajs?

Dessutom finns det rätt stränga regler om hur mänsklig latrin ska hanteras. Det kan mycket väl vara ett brott mot miljöbalken om ett stall som hyr ut boxar löser toalett"problemet" med att alla får göra från sig där det faller sig. Det blir rätt mycket i kilo räknat om man slår ihop allt vad låt oss säga 8 personer producerar på ett år när de vistas i "sitt" stallområde.

Jag vet en tjej som hade lekridskola för jättesmå barn som lade ner sin verksamhet pga av de krav som kommunen ställde på toalett. ( Hade blivit för dyrt att ordna med tanke på hur liten hennes verksamhet var i omfattning). Där var det ju bara så att barnen red en halvtimme i taget och att de vistades bara en liten stund i stallet före och efter lektion så några större behov av toalett fanns egentligen inte, och alla eleverna fick gå in i hennes hus och använda den privata toan- men DET var något som inte kommunen godkände.

Lajvarrangörer tex brukar numera alltid se till att det finns bajamajor eller motsvarande pga av att kommunen klagat över hur saniteten sköts.

Nån plastpåse kan man väl kanske få tag i och samla skiten i, och slänga som man gör med hundskiten, lär ju inte vara många gånger på ett år som det behövs.

Men brukar det inte oftast bo nån på gården så man kan knacka på och få låna toaletten? Det behöver knappast kommunen ha att göra med.

Senast ändrad:

Att min häst hanteras under säkra omständigheter, dvs av någon som har koll på vad den gör och även att allt sker under förhållanden utan någon som helst berusningsgrad.

Men jisses, jag hoppas för allt i världen att det med berusning inte är något du behövt vara med om! Det hade jag inte en tanke på att ha som "krav" - känns ju helt självklart alla gånger..

Kraven har ökat, absolut. Jag vill gärna ha en hyffsat stor ridbana med bra underlag. Hindermaterial av god kvalitet, behöver inte vara några mängder men det ska finnas.

Jag vill ha ett ljust och luftigt stall, stallmiljön är jätteviktig för mig! Breda stallgångar, högt i tak, bra luft. Det är inte förhandlingsbart.

Jag kräver inga jättestora hagar till mina hästar då de rids såpass mycket men jag vill ha minst åtta timmars utevistelse! Inte heller det är förhandlingsbart om det inte är stormväder ;)

Ridhus är ju toppen men jag klarar mig ändå eftersom att jag åker iväg och rider för tränare 1-2 ggr/vecka.

Sedan är stallkamraterna viktiga, jag är inte intresserad av drama. Jag vill inte ha gap och skrik eller högljudda människor, har man problem med ngt så säger man det. Man går inte och pratar skit om sina stallkamrater. Man pratar heller inte skit om stallägaren utan man tar upp eventuella saker med denne direkt.

Många jag känner prioriterar stora hagar istället för bra stallmiljö, känns helt fel för mig. Det bästa är ju om båda finns men så är inte alltid fallet :)

Jag står inackorderad nu sedan några år tillbaka men har haft inackorderingsstall tidigare så jag kan ofta förstå båda sidor när konflikter uppstår. Jag kan ju säga såhär.. Det finns underbara inackorderingar och det finns dem från :devil: . Den senare varianten har ofta en attityd till saker och folk omkring sig som är "oattraktiv".

/Mynta - som har en hysterisk gapskrikare i stallet för tillfället.

Jag och min familj driver ett litet stall med fyra boxplatser och två lösdrifter med plats för fem hästar var.
Vi har ingen paddock, men vi har mycket fina ridvägar och stallet är fint och väl planerat och ligger bra till.
Det har hänt två gånger att vi har behövt höja stallhyran på grund av att vi måste lägga till så mycket pengar själva för att stallet ska gå runt.
efter andra höjningen fick vi höra ryktesvägen att folk var missnöjda och ville ha mer service om de skulle betala mer. Sånt är tråkigt, att de inte kommer till oss som stallägare och säger det istället för att prata med varandra.
Vi kan ju inte göra något åt läget om vi inte får veta vad våra inackorderade tycker. Med tanke på hur mycket service vi erbjuder i stallet så skulle det heller inte vara möjligt att göra mera.
Har även märkt att vissa medryttare börjat ta sig friheter när de börjar känna sig mer hemmastadda i stallet.
Att de kommer med åsikter och förslag till oss är helt okej, men när medryttarna tycker att de ska läxa upp mina inackorderade, då går det alldeles för långt!

Jag och min familj driver ett litet stall med fyra boxplatser och två lösdrifter med plats för fem hästar var.
Vi har ingen paddock, men vi har mycket fina ridvägar och stallet är fint och väl planerat och ligger bra till.
Det har hänt två gånger att vi har behövt höja stallhyran på grund av att vi måste lägga till så mycket pengar själva för att stallet ska gå runt.
efter andra höjningen fick vi höra ryktesvägen att folk var missnöjda och ville ha mer service om de skulle betala mer. Sånt är tråkigt, att de inte kommer till oss som stallägare och säger det istället för att prata med varandra.
Vi kan ju inte göra något åt läget om vi inte får veta vad våra inackorderade tycker. Med tanke på hur mycket service vi erbjuder i stallet så skulle det heller inte vara möjligt att göra mera.
Har även märkt att vissa medryttare börjat ta sig friheter när de börjar känna sig mer hemmastadda i stallet.
Att de kommer med åsikter och förslag till oss är helt okej, men när medryttarna tycker att de ska läxa upp mina inackorderade, då går det alldeles för långt!

Informera om allt, så det inte behöver bli snack. Berätta tydligt varför det höjs osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024