Ä
Ängslig
Sv: Har kossor inga rättigheter?
111111111111111ja, kära du, du är nog lite överkänslig här.....
snacka om att du dömmer mig som okunnig när du inte vet ett uns om mig
1. Varför djuren kastade sig fram o tillbaka in i "huvudhålet" som du kallade det,,, alltså förstänget: För att ni som skÖter dom Är nya fÖr dom. Dom blir rädda, de är inte vana vid era rörelser, de tycker ni är otäcka, ni är inte dom som ska och ´brukar vara där.
jag jobbar med djuren, är där nästan dagligen, och har vart det i några månader. Alla är lugna och snälla, utom en, som alltid är sådan, oavsett om det är jag, sambon eller bonden som äger dem som är där. Hon kastar sig och fastnar, försöker krypa ut genom gallret m.m.
2. Smutsigt, jadu, det kan jag inte svara på, men kor som ska bli kött eller kor i allmänhet för den delen, omvandlar foder på ett helt annat sätt än hästar tex, det förstår du kanske med deras magar och så, och de ska växa fort, osv,,, så dom blir skitigare faktiskt, hur man än gör! Att man har dom stilla på ett ställe spelar mindre roll, man får vara noga med att dra ner, men en del är smutsigare individer än andra, och så Är det bara.
jag tycker inte det är ok att något djur ska ha bajs över hela bakre halvan av kroppen. De som är klippta har inte det, men de långhåriga ser ut så. Själva ladugården är också helt brun över väggarna..
att du tycker det luktar starkt o ammoniak, handlar helt enkelt om att du inte är det minsta van vid den miljön, det var förmodligen en av de första gångerna du besökte en lagård, och du känner det så. Det luktar starkt om djur, och det är helt normalt. Har man utgödsling som fungerar och håller efter det en eller flera gånger om dagen, så är det helt i sin ordning.
jag är uppvuxen på ladugård och har spenderat många år i en stor sådan. Där luktade det dock inte sÅ starkt som det gör i denna. Kan bero på att denna är mindre kanske. Jag tycker dock inte det ska behöva lukta så starkt, det kan inte vara bra för djuren. I denna ladugård luktar det extremt.
ofta är det människor som du - som ser något för första gången som reagerar såhär starkt,,, såklart! Men jag o min sida, som har massor av mjölkkor o ungdjur och hästar oxå, reagerar minst lika mycket, när du kallar det "samma rÄttigheter som hÄstar" !!
Vilka jädra rättigheter har hästar? Dom blir utnyttjade på ridskolor o andra ställen o ryckta i o slitna i och folk tror att dom tycker det är roligt att bli ridna!!!! Rider o kör själv, o visst tycker dom det är skojj oftast såklart, men det är inte det minsta naturligt och jag tror inte dom ser det som en rättighet.
du låter inte så kunnig du heller må jag säga.
Att påstå att jag ser en ladugård för första gången är skrattretande, då hade jag inte uttalat mig faktiskt.
Jag har inte nånstsans jämfört kossors rättigheter med hästars. Men det finns många lagar kring hästhållning. Det skulle aldrig få lukta så i ett stall tex.
Många hästar tycker det är kul på ridskola, och framförallt att bli ridna/körda!
när man har dom inne mycket för att dom ska mjölka eller för att dom inte klarar varken värme eller regn (för mjölkkor klarar inte sol o värme tex, dom mår jättedåligt, helt klart) så ska dom enligt alla "djurvänner" ut!
varför skulle mjölkkor inte klara sol,värme och regn?