Sv: Har kossor inga rättigheter?
ja, kära du, du är nog lite överkänslig här.....
1. varför djuren kastade sig fram o tillbaka in i "huvudhålet" som du kallade det,,, alltså förstänget: för att NI SOM SKÖTER DOM ÄR NYA FÖR DOM. Dom blir rädda, de är inte vana vid era rörelser, de tycker ni är otäcka, ni är inte dom som SKA och ´BRUKAR vara där.
2. smutsigt, jadu, det kan jag inte svara på, men kor som ska bli kött eller kor i allmänhet för den delen, omvandlar foder på ett helt annat sätt än hästar tex, det förstår du kanske med deras magar och så, och de ska växa fort, osv,,, så dom BLIR skitigare faktiskt, hur man än gör! Att man har dom stilla på ett ställe spelar mindre roll, man får vara noga med att dra ner, men en del är smutsigare individer än andra, och så ÄR det bara.
vi har precis byggt om för lösdrift med över 120 lösgående djur och har tidigare haft nästan samma antal uppbundna. vi trodde dom skulle bli "vildare" och mindre lätthanterliga efter lössläppet, men har upptäckt att det är PRECIS TVÄRTOM. vi hade bra koll o kontakt med våra djur tidigare, och har det faktiskt än bättre idag.
Hästar behandlas inte heller nödvändigtvis bättre av sina ägare bara för att dom är hästar, har varit med om oändlig massa exempel på tvärtom. Bara för att man föder upp sina djur till slakt eller för att man pumpar dom på mjölk, innebär det inte att man SKITER i sina djur. Man sköter dom så bara gott man nånsinn kan, för ju bättre de mår, ju mer presterar dom! Mjölkkor som blir illa behandlade, blir stressade och blir sjuka OMEDELBART. Detta blir dyrt för ägaren. Mjölkkor som är smutsiga, kommer det mer smuts med i mjölken från, och det är DÅLIGT för då får man avdrag på sin mjölkpeng, så SJÄLVLART sköter man sina djur så gott man kan.
att du tycker det luktar starkt o ammoniak, handlar helt enkelt om att du inte är det minsta van vid den miljön, det var förmodligen en av de första gångerna du besökte en lagård, och du känner det så. Det LUKTAR starkt om djur, och det är helt normalt. har man utgödsling som fungerar och håller efter det en eller flera gånger om dagen, så är det helt i sin ordning.
Ofta är det människor som du - som ser något för första gången som reagerar såhär starkt,,, såklart! men jag o min sida, som har massor av mjölkkor o ungdjur och hästar oxå, reagerar minst lika mycket, när du kallar det "SAMMA RÄTTIGHETER SOM HÄSTAR" !!
vilka jädra rättigheter har hästar? dom blir utnyttjade på ridskolor o andra ställen o ryckta i o slitna i och folk TROR att dom tycker det är ROLIGT att bli ridna!!!! Rider o kör själv, o visst tycker dom det är skojj oftast såklart, men det är inte det minsta NATURLIGT och jag tror inte dom ser det som en rättighet.
Det där med utedrift - är mycket intressant. När vi har våra djur ute på hösten, som i höstas ända till november /december, i YPPERLIGA hagar, stora, med stora ytor, mycket skog o skydd, samt MAT för vi matade dom i häckar,,, så var inte det bra!!! folk tycker dom ska vara INNE!!!! dom tror seriöst att dom mår bättre inne!!!
När man har dom inne mycket för att dom ska mjölka eller för att dom inte klarar varken värme eller regn (för mjölkkor klarar inte sol o värme tex, dom mår jättedåligt, helt klart) så ska dom enligt alla "djurvänner" UT!
Det är så jädrans synd om dom när vi är tvungna att DRIVA o TRÖÖÖÖKA ut dom ur lagårn i över 30 graders värme, där ska dom ligga - precis vid grinden trängs dom, för dom vill IN! dom är glada över att komma ut, första o andra dagen, sen vill dom vara inne. När det regnar ska vi inte tala om.
Det förstår inte heller folk som inte ARBETAR med det. Man måste SE på djuren hur dom mår för att förstå. Det gör man inte om man bara tittar på betessläppet varje år.
Jämför inte heller hästar och kor för mycket. Det är inte ens i närheten av samma typ av djur, och de har helt skilda behov.
jag skulle kunna prata om det här i evinnerlighet,,, men jag ger upp här, och hoppas ni har orkat läsa!
Orkar ni läsa lite till, så får ni gärna besöka vår hemsida, där det finns både lite bilder o text om våra stackars kossor!!!
Ha det gott!!!