Sv: Har kossor inga rättigheter?
Kl
Såhär har vi det på mitt jobb!
Våra kossor kalvar i en stor box med djupströbädd och där får det plats många kossor.
Sen flyttas mamman och kalven till en egen box och får gå med varandra i tre till fyra dagar. Efter det kommer kossan ner till mjölkstallet och kalven får en annan "mamma" Denna mamman kallar vi ammko. Det är oftast en som har höga celltal i mjölken el helt enkelt inte orkar vara i mjölkstallet, sämre ben tex.
Denna ammkon får ha hand om fyra kalvar och dom går med flera stycken andra ammkor och kalvar. Så våra kalvar ha sin "mamma" i minst 14veckor. Tjurarna lämnar gåreden vid ca 8veckor och kommer då till en mjölkamma (en maskin som ger dom mjölk)
Det brukar inte vara några problem att sätta till flera kalvar till en ko. Det är inte många som stöter bort kalvarna.
Efter det blir dom avvanda och går i stora grupper. Vi har bara hela golv ej spalt. I ett stall har dom liggsängar och i ett annat djupströbäddar. Där går gödelskrapor regelbundet i skrapgången och det är där dom även står när dom äter. Vi gör rent hos undjuren en gång per dag och hos dom mjölkande korna två gånger. Vi strör med spån i liggsängarna två gånger i veckan och på bäddarna sätts det in rundbalar tre gånger i veckan.
På sommaren går dom flesta ute på bete, dom som ska kalva och om yngsta kalvarna är inne och sen är resten av djuren ute.
Mjölkorna är ute och betar och står ibland inne på natten och ibland på dagarn. Det beror lite på hur vädret är.
Så det är runt 200-250 kor som är ute på bete mellan mjölkningarna. Har testat att ha öppet så om dom vill gå hem så får dom det men då brukar dom komma hem efter ett par timmar.. inte riktigt det vi vill.
Så på sommaren får vi lägga en hel del timmar på att åka runt och kolla till våra djur som är ute på bete. Det är rätt spritt runt gården och tar sin stund att kolla och räkna. Så runt en 600st ungdjur och sinkor har vi ute.
Så på mitt jobb kan jag inte påstå att djuren har det dålig, vi är även ekologiska.
Jag tycker det är mer synd om hästar som står i små rasthagar och har det lerigt.