Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det ju precis tvärtom
Köttdjur som står uppbundna blir mycket mycket tamare än lösgående djur.
Uppbundna djur får ju vänja sig vid att man kommer dom väldigt nära,
att man tar på dem, att man borstar dom, att dom ska lyfta fötterna och att dom ska flytta sig när man går upp tilldom.
Köttindustrierna kommer läggas ner,
vi har precis byggt om för lösdrift med över 120 lösgående djur och har tidigare haft nästan samma antal uppbundna. vi trodde dom skulle bli "vildare" och mindre lätthanterliga efter lössläppet, men har upptäckt att det är PRECIS TVÄRTOM. vi hade bra koll o kontakt med våra djur tidigare, och har det faktiskt än bättre idag.
Vi har ligghall.
Vår lilla besättning är alltså alltid lösgående i stora hagar och med möjlighet att själv välja om de vill gå in och ligga i halmbädd.
Det blir de inte tama av, det kan jag lova.
Varför alltid detta snack om köttindustri!? Vad har du för referensramar vad gäller köttdjursuppfödning t.ex.? I sådana här fall så görs det alltid generella uttalanden och ord som industri och fabrik används med förkärlek. Och VÄLDIGT ofta av personer som aldrig satt sin fot i en la´gård.
Som tidigare sagts så kommer det inte isf. att finnas så mycket nötkreatur samt att marker kommer att växa igen, det här är ju inget som man pysslar med i någon liten hobbyskala för att glädja andra!
Kicki
Tacka vet jag framtiden, om sisådär 12 år, då vi (förutom jag då, som redan är vegetarian) kommer äta kött som är framställt i laboriatorier. Köttindustrierna kommer läggas ner, och inga djur föds längre lagligt upp för köttets skull. Jiiiipii!
Jag vistas oftast varje dag 5-10 min. med djuren för att upprätthålla det jag byggt upp när de var kalv.
Kicki
att det skulle vara en lösning på miljöproblemen, eftersom "köttindustrin", som var ett ord de också använde, står idag för ca 20%, kanske mer av våra miljöutsläpp.
Markerna som nu används som betesmarker till köttdjuren gissar jag kommer användas till att så på istället och därav inte växa igen.
By the way, så är jag uppvuxen med en mjölkbonde till far, så ett antal gånger har jag nog haft fötterna i en lagård.
Mvh//Annie
Men hade inte du mjölkkossor?
Det innebär att ni tar kalven och föder upp den själva....?
Om vi gör så har vi självklart inga somhelst problem med tamheten, men en ko som föds i det fria, som får en kalv som föds i det fria blir inte på samma sätt.
Någonting som man här ska ta i beaktande är, vad står för de övriga 80%!? Något som vi behöver mer än mat? Tänkvärt!
Tror knappast att man så i någon större utsträckning på mark som används som betesmark enbart. Och man kan inte så spannmål på allt som tidigare använts som vall, finns ingen avsättning för någt sådant. Sedan så kan man inte odla vilka typer av grödor som helst här uppe i norrland t.ex. så det där med öppna landskap blir till stor del ett minne blott!
När du är uppvuxen på ett lantbruk så tycker jag att det är konstigt att du använder ord som köttindustri, då du iom. detta borde ha ett bredare synsätt trots att du är vegetarian.
Kicki
Vad bra!Numer så är kor mycket sällan uppradade, det är till stor del en förlegad driftsform och kostsam bl.a. De drifter som är uppbundna numer, är sådana där det har stangerat, man är på väg att avveckla, ingen generationsväxling o.s.v.
Det senaste 20 åren så har ju lösdrifter i olika former erövrat mark, och i dagens lägen finns det ingen som bygger något annat.
Kicki
Jag vill se bild!!!!!!OT! 377 Linda fick TRILLINGAR i veckan!