Har kört fast! Behöver Hjälp!

Guldlock

Trådstartare
Hoppas ni kan hjälpa mig. :cry:
Jag har kört fast i hoppningen.
När jag hoppar min häst så har vi en tendens att komma för nära hindret när vi hoppar av. Med resultatet att vi om vi har tur enbart river det, annars så kraschlandar vi i det eller så hinner hästen tvärnita. Så länge hindrerna inte är högre än ca 80cm så fixar vi att ta det för det mesta, men vid högre hinder så går det inte alltid.
Det är inte alltid det blir så, ungefär 50% av sprången blir bra.
Men ibland låser det sig för oss totalt och hästen tycker det blir jobbigt och vill inte nå mer.
Mycket beror på min osäkerhet tror jag. Jag håller tillbaka hästen en aning för mycket.
När han löshoppar så hoppar han upp till 140cm med bra ballans och fina språng. Så han kan ju igentligen. Det är jag som förstör.:cry:
Vad tycker ni jag ska göra för att ta mig ur en här onda cirkeln?

Kan även tillägga att jag inte har någon tränare som jag trivs med. Hon kör på rätt så hårt på träningspassen, och tar inte reda på vad vi hav för starka eller svaga sidor och vad vi behöver jobba extra på. Det blir mer som att man försöker hänga med gruppen. Får inte direkt nå fedback sen heller. Man bara flyter med.:confused:
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

markbom framför hindret för att hjälpa er (dig) med avståndet kanske? :)
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Bommar!!
Exempelvis travbommar 2,5 m till rätt uppstående o sedan kan du bygga på med en serie med studs, ett eller flera gloppsprång, där kan du höja det sista hindret en del om du vill för då kommer du in rätt varje gång. Viktigt är att du låter hästen sköta tempot emellan hindren o att du har en bra balans utan att falla fram o störa, traven in ska vara framåt men inte rusa/springa på.

En annan bra är bascule:en galoppbom-hinder ( oxer eller rättuppstående med markbom)-galoppbokm bakom, får dig o hästen att komma rätt o hindret hamnar "rätt" i språngkurvan. Du kan även ha flera galoppbommar innan om du vill hjälpa hästen med sprången.

Försök sedan rida likadant när du hoppar vanliga hinder.

O byt tränare!! Det ska vara roligt o utvecklande att träna, har själv haft tränare som jag haft ont i magen före jag ridit för, så ska det inte kännas...
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Bommar!!
Exempelvis travbommar 2,5 m till rätt uppstående o sedan kan du bygga på med en serie med studs, ett eller flera gloppsprång, där kan du höja det sista hindret en del om du vill för då kommer du in rätt varje gång. Viktigt är att du låter hästen sköta tempot emellan hindren o att du har en bra balans utan att falla fram o störa, traven in ska vara framåt men inte rusa/springa på.

En annan bra är bascule:en galoppbom-hinder ( oxer eller rättuppstående med markbom)-galoppbokm bakom, får dig o hästen att komma rätt o hindret hamnar "rätt" i språngkurvan. Du kan även ha flera galoppbommar innan om du vill hjälpa hästen med sprången.

Försök sedan rida likadant när du hoppar vanliga hinder.

O byt tränare!! Det ska vara roligt o utvecklande att träna, har själv haft tränare som jag haft ont i magen före jag ridit för, så ska det inte kännas...

Tack för tipset!:)
Då kommer vi till problem nr två. Jag har hästen i min tränares stall.:crazy: Fast om en månad så flyttar jag hästen till ett annat stall för sommarbete. Så jag får väll bita ihop tills då och se om jag kan hitta ny stallplats till hösten....
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Bättre galopp!!
Har du en reglebar galopp med mycket power så är det sällan problem att komma rätt på låga hinder, dvs under 130cm, när det ligger på den höjden o uppåt krävs det lite mer.
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Jag har haft samma problem som du tidigare, och fått höra alla de här råden med bättre galopp, bommar osv osv men det lossnade inte för mig förrän min tränare ritade en ring på marken framför hindret där jag skulle sikta på för att kunna hoppa av. Börja med en ring på ca 1m i diameter och sedan minskar du ringen tillsut har du liksom en punkt du ska sikta på, och tillslut behöver du ingen punkt ens utan det bara sitter där :)
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

markbommar innan hindret och rid på bättre i galoppen före, har lite samma problem att jag feg rider innan hindret och bromsar upp mig själv vilket gör att hästen vägrar.
försöker hitta en punkt långt bort och tänka att jag ska dit och hindret jag ska över är bara ett extra galopp språng.

behöver du hjälp med avsprångs punkten sen när galoppen sitter så är rebeccajolis tips mycket bra, (läste det precis och fick en liten aha upplevelse, ska testa det idag), men tror inte att sikta är en bra förklaring, tror det ska vara mer att man ska känna att ringen är där så hästen känner det och förstår vad man vill, siktar jag på ngt så stirrar jag på det, dvs jag vill inte stirra på en punkt innan hindret :p
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

ja man får inte stirra i backen :D haha det blir inte bra! Blicken fram men "sikta" på att komma va i ringen så att säga :)
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Tycker du fått bra tips!
Om du vill lära dig känna o styra galoppen tycker jag bra övningar är med bommar på marken, jag tycker det är lättare på ett lite böjt spår men det beror nog på att min häst är mer mellan hand o skänkel där :o hursom, ha ett jämnt avstånd exmpelvis där det ska vara 4 galoppsprång, så rider du 4 några gånger (för mig är det mkt mer framåt än jag "tror" det ska bara), sedan rider du så att du får in 5, du ska fortfarande rida dem kortare inte bromsa, bakbenen ska vara med, efter det kör du 4 igen. Jättebra övning!! Det här kan du göra på en volt med men det är svårare/jobbigare för både dig o hästen
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

BRA galopp är viktigt, inte snabb, utan med energi och tryck i, jobba energin uppåt (samla och rid hästen på bakbenen)!

Samma problem som du har uppstår med min ponny om jag inte driver tillräckligt och har energi i galoppen. Då vågar hon inte ta för sig och väljer att hoppa av nära. Har tjatat en massa på min f.d. medryttare att hon måste ha bättre galopp för att ponnyn ska kunna hoppa bra.
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Kan även tillägga att jag inte har någon tränare som jag trivs med. Hon kör på rätt så hårt på träningspassen, och tar inte reda på vad vi hav för starka eller svaga sidor och vad vi behöver jobba extra på. Det blir mer som att man försöker hänga med gruppen. Får inte direkt nå fedback sen heller. Man bara flyter med.:confused:

Byt tränare!
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Alltså, rita en cirkel på rätt avstånd från hindret där hästen ska hoppa av, och träna på att hoppa av just i den cirkeln. Man kan träna det på låga hinder eller cavaletti, så sliter det inte på hästen :) är precis så enkelt som det låter. Men som sagts tidigare, glöm för guds skull inte galoppen :)
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

Ska träna på allt det här. Tack så mycket. Angående galoppen så stämmer det nog ganska bra att den kan bli för dåligt tryck i den. Sprången blir antingen lätt flackt eller för nära. Vi behöver träna på att få en rundare galopp med mer spänst i.
Tränade med galopp bommar före och efter små hinder på ca 50-60cm igår. Först blev det som det brukar, men sen kom vi in i rytmen och vi kom bra på hindrena. Hoppade sen ett räcke med markbom på ca 80cm. Gick bra det med bara jag hela tiden tänkte på rytmen i galoppen.:idea:

Tack för all hjälp! :)
 
Sv: Har kört fast! Behöver Hjälp!

En annan bra grej för att öva sin egen taxeringsförmåga är att "hoppa" över bommar som ligger på marken, alltså en och en som att det vore hinder. Det sliter inte på hästen, men är bra träning för ryttaren att öva upp taxering och rytm. Målet är att hästen ska "klara" bommarna felfritt, dvs ta ett rent språng över bommen utan att slå i eller sätta en fot på var sida om bommen, och att kunna galoppera runt en bana av bommar i en jämn rytm, med samma takt och hastighet hela vägen. Det är inte så lätt som det kanske låter, inte om man ska göra det rätt. Också ett bra sätt att öva på att hoppa på böjda spår, lite knixiga vägar osv. Teknikträning, helt enkelt.

Man kan också använda övningen för att lära sig att reglera avsprångspunkten, att bestämma sig för att komma nära, långt ifrån, eller lagom, så att man får upp känslan för det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 947
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 908
Senast: Flixon
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 044
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp