Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Sv: Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Om man missköter djur får man stå ut med anmälningar ja, självklart. Men att på pin kiv anmäla misskötsel av en katt som man själv stulit, ser du inte själv hur knepig man måste vara? :crazy:.

Känner du TS eftersom du vet att det är på pin kiv som grannen anmälde? Vi hör ju faktiskt bara en sida av denna historia. Med detta vill jag säga att jag inte heller känner TS eller grannen så jag vet ju inte heller vad som är rätt, men som sagt, om jag såg något djur som jag tycker missköttes skulle jag nog kunna handla lika som grannen...

Så är det ju dock i varenda tråd. Vi hör bara ena sidan. Jag väljer oftast att tro på TS oavsett vem, och se det ur dennes perspektiv.

Nu råkar det ju stå i tråden att länsstyrelsen inte hade anmärkningar bland annat. Man behöver inte känna ts, man behöver liksom bara läsa tråden :meh:

Nu råkar det ju stå i tråden att länsstyrelsen inte hade anmärkningar bland annat. Man behöver inte känna ts, man behöver liksom bara läsa tråden :meh:

Fast då behöver du ju bara läsa ridsport eller vilka tidningar som helst där det står att länsstyrelsen varit ute i flera år innan det händer något. Dessutom har jag svårt att se hur de skall kolla upp en stallkatt som går ute och ha något att anmärka på. Det jag inte förstår är varför TS efter ett år bryr sig om att polisanmäla...

Så är det ju dock i varenda tråd. Vi hör bara ena sidan. Jag väljer oftast att tro på TS oavsett vem, och se det ur dennes perspektiv.

Ok. Det får stå för dig (och andra här). Men då finns det ju inget att diskutera utan bara komma med uppmuntrande tillrop till den som är TS.

Känner du TS eftersom du vet att det är på pin kiv som grannen anmälde? Vi hör ju faktiskt bara en sida av denna historia. Med detta vill jag säga att jag inte heller känner TS eller grannen så jag vet ju inte heller vad som är rätt, men som sagt, om jag såg något djur som jag tycker missköttes skulle jag nog kunna handla lika som grannen...

OK.

Så du skulle ta in katten och hålla den inne och vägra lämna ut den när ägaren ber om den?
Du skulle anmäla grannens vanskötsel av en katt som bor inne i ditt hus?

Bra, så vi vet.

Fast då behöver du ju bara läsa ridsport eller vilka tidningar som helst där det står att länsstyrelsen varit ute i flera år innan det händer något. Dessutom har jag svårt att se hur de skall kolla upp en stallkatt som går ute och ha något att anmärka på. Det jag inte förstår är varför TS efter ett år bryr sig om att polisanmäla...

Men herregud mänska.
Jag lägger ner här, känns tämligen lönlöst att försöka diskutera med dig.

Jodå katten är ID-märkt i samband med kastrering! Fast det verkar den inte bry sig om...

HUR tvingar man en katt att hålla sig på SIN gård om den inte vill??:p

Man säger *stanna på gården, punkt slut* :D

Funkar inte det på alla katter :p

OK.

Så du skulle ta in katten och hålla den inne och vägra lämna ut den när ägaren ber om den?
Du skulle anmäla grannens vanskötsel av en katt som bor inne i ditt hus?

Bra, så vi vet.

Om det inte var min katt och den inte sköttes om skulle jag ta hand om den och om jag hade tagit hand om den i ett år så skulle jag nog inte lämna tillbaka den till ett ställe där jag trodde den mådde dåligt. Men som sagt, alla får tycka vad de vill, det är nog så jag skulle reagera om det sedan är rätt eller fel vet jag inte :banghead:

Du fattar kanske inte att vissa katter är anställda för att hålla efter möss, sork och råttor på gårdar? Då kan de ju omöjligen hållas inne non-stop.

Har själv två faktiskt rätt bortklemade stallkatter som även är inne ibland ( ja egentligen är de nog inne MER än ibland...) De får både torrfoder och mjukismat varje dag, är kastrerade.

Men samtidigt så är i varje fall den ena en ytterst effektiv predator i synnerhet på sorkar sommartid.

Jag hade blivit asförbannad om nån hade försökt sno den katten för hon är värd sin vikt i guld på en gård.

Eh jodå det fattar jag visst. Men om man släpper ut katten får man

1. Inse att katten kanske inte går dit man vill
eller om man inte kan acceptera det
2. Anpassa sig till situationen

Kl

Läst igenom tråden och funderade genast på:

Utifrån situationen hade jag hellre gjort katten till innekatt/gå ut under uppsyn alt i inhägnad.
Eller som nämnt, levt med att den kanske hänger hos grannen.

Grannen kan ju faktiskt lika gärna hävda att denne tar hand om katten för att mena att det är en katt på villovägar..ord kommer att stå mot ord är vad jag tror oavsett anmälningar.
Jag har svårt att tro att man skulle få det till stöld i detta fallet och om så är..tror jag grannen isf kommer att svara med att katten inte har att göra på dennes tomt (vilket i min värld kan vara ännu värre för kisse)

Jag tror situationen är alldeles för svårlöst om katten ska fortsätta gå fritt iom att man inte då kan styra exakt vars katten tar vägen heller men jag har också väldigt svårt att tro att en katt är ursäktad i det långa loppet att ha rättigheter till att vistas var eller hur som helst.
En katt får aldrig bli en sanitär olägenhet vilket de också kan bli tyvärr.
Katter kan också utsättas för stor fara genom att vara precis vad som helst, en del är inte snälla helt enkelt för att de uppskattar inte katter på sin tomt.

Att ta in andras djur och förvara dem får man ju inte göra hur som helst heller men i detta fallet tror jag att det kan bli mycket svårt om det vill sig att kunna bevisa exakt vad som är mest rätt eller vem som gör mest fel.

Men hur som helst finns det ganska mycket grannen kan ha som motargument och ha helt rätt i utifrån sitt agerande att ta in och mata katten eftersom att den lika gärna kan anses vara bortsprungen eller liknande iom att det befinner sig lös, på annans tomt och utan uppsyn.

Senast ändrad:

*KL*

Om nu grannen vill ha katten och du inte kan/vill ha den så är det väl bara att se de som att katten har valt ny ägare.

Mitt råd. Låt grannen ta över katten, skicka ett gåvobrev där det står att då katten valt henne som ägare så skriver du härmed över katten till henne, så hon numer får stå för försäkring, veterinärvård och mat. Bara den biten kan ta skruv och om inte så är "problemet" löst...
Sen skaffa NY katt om det nu är så att du vill ha en egen katt.

Eftersom du uppenbarligen inte haft så "stor nytta" av katten under 1 år då din granne haft den som "sin" under den tiden kan det ju inte va för att du är såååååå förtjust i den som du prompt inte vill att grannen har den.

Jag förstår om du inte gillar grannen men katten gör det ju uppenbarligen.

Enligt lagen ska katter kontrolleras två gånger per dag och hur klarar man av det om man inte har katten hemma?

Sen är det en viss skillnad på stallkatter och sällskapskatter men de förtjänar lika mycket omhändertagande av husse och matte och för mig är det faktiskt att man har daglig kontroll och översyn över dom så att de mår bra.

Att man inte klarar av det för att grannen lagt beslag på katten är väl rimligtvis inte något en själv borde få anmärkning för öht.
Men ja, självklart ska man ta hand om sin katt hur man än håller den, har aldrig påstått annat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 900
Äldre Jag har ju en granne som är väldigt besvärlig och känd i hela grannskapet på grund av detta. Jag är precis inkommen efter...
Svar
12
· Visningar
2 193
Senast: cirkus
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar