Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Sv: Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Njaaaa, katter har rätt att springa fritt och det gör denna katt. Det betyder inte att det är rätt av någon att ta in den och ha den som sin.
och även om jag VILL ta in den så KAN jag inte eftersom hon vägrar ge mig den.

Njaaaa, katter har rätt att springa fritt och det gör denna katt. Det betyder inte att det är rätt av någon att ta in den och ha den som sin.
och även om jag VILL ta in den så KAN jag inte eftersom hon vägrar ge mig den.

Att katten har rätt att springa fritt (vilket i sig är fullkomligt idiotiskt men en annan historia) är en annan sak än att du behöver lösa ditt problem att katten går dit du inte vill.

Att katten "har rätt att springa fritt" betyder dessutom på inget sätt att du är tvungen att släppa ut katten.

Sa polisen att du var tvungen att släppa ut katten vind för våg eftersom den har rätt att springa fritt? Det var mig en lustig polis!

Men skit i om katten är en utekatt. Det hör liksom inte till här.

Eftersom det faktum att katten är en utekatt gör att den går dit du inte vill hör det till i allra högsta grad. Inte det faktum att den är utekatt, men det faktum att katten kan gå dit den vill. Du kan enkelt lösa problemet genom att inte släppa ut katten vind för våg.

Att man får ha utekatter är en sak, men det löser ju inte ditt problem.

Och jag är väldigt förvånad över att polisen påstod att du var tvungen att släppa ut katten. Om den nu gjorde det..

Nej man får inte ta någons katt.

Men eftersom polisen inte räknar det som inträffat som stöld så får man väl anpassa sig efter det om man inte vill att det ska inträffa.

Eftersom katten alldeles uppenbarligen inte är utan ägare lär den inte anses vara grannens trots matningen. Det är ju i sig inte olagligt att mata någon annans katt.

Då återstår ju helt enkelt att anpassa sig till situationen och de förutsättningar som finns.

Personligen tycker jag att det är snudd på djurplågeri att INTE låta katter gå ut!

Har inte träffat särskilt många katter som GILLAR att enbart vistas inne eller i koppel...

Att ta någons katt även om den går lös ute är ju lika mycket ett brott som att någon stjäl en hund som står bunden utanför en affär. Sen kan man ha olika åsikter om vilket typ av djurhållning som man anser vara bäst. Men i lagens ögon och därmed i samhällets är det helt accepterat att låta sin katt gå lös ute.

*kl* Till ts, om du vill ha din katt tillbaka föreslår jag att du plockar fram bevis på att katten är din och sedan går och hämtar den. Så mycket besvär som du verkar ha med din granne så skulle jag allvarligt fundera på att flytta.

Flytt är inte aktuellt i dagsläget utan det gäller att veta exakt vad som gäller och hålla sig till det.

Polisen sa att jag skulle kontakta djurskyddet och se vad de sa och ev så ska jag anmäla det som stöld eftersom hon inte lämnar tillbaka katten.

Tycker också det är djurplågeri att hålla katten inne när den älskar att vara ute.

Att ta någons katt även om den går lös ute är ju lika mycket ett brott som att någon stjäl en hund som står bunden utanför en affär. Sen kan man ha olika åsikter om vilket typ av djurhållning som man anser vara bäst. Men i lagens ögon och därmed i samhällets är det helt accepterat att låta sin katt gå lös ute.

Nu var det ju polisen som gjorde bedömningen att det inte räknas som stöld, så uppenbarligen hade ju grannen inte tagit katten i lagens mening.

Djuret tillfaller upphittaren:

1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten,

2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet,

3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret.

Kl

Finns både för och nackdelar med ute resp innekatt. Kanske inte dit diskussionen ska leda till i dagsläget? Men jag hade faktiskt låtit just den katten vara innekatt (om den inte blir helt skogstokig) under en period iaf. Pga grannen i detta fall. Jag förstår inte riktigt vad denna vill få ut när du redan pratat om att ej mata katten. Du kanske ska tänka ut nån bra strategi. Tex vad får grannen göra med din katt. Och varför samt hur du ska lägga fram det.

Jag har ganska nyligen själv haft samma problem fast åt andra hållet. Grannens katt som snor kattmat och smiter in. Nu är det ganska igenbommat hoppas han håller sig borta

Edit: glömde fråga! Har grannen egna djur? Kanske tipsa om att skaffa egen kastrerad katt :).

Senast ändrad:

All kommunikation med grannen är utesluten. Tyvärr.
Enda sättet är att gå genom någon myndighet.

Jag har inte læst hela tråden, men jag bara undrar. Ær katten ID-mærkt? Annars kanske denna oærliga granne påstår att det ær tvært om, att hon æger katten men att det brukar hælsa på hos dig...

Antar grannen låter katten gå ut? Kan du inte gå däråt ibland och bara ta den om du ser den. Och sen får din syster ta den..

Katten är från en kattjour så det finns bilder och text på att den är min. :)

Du och din granne har en infekterad "relation" och inte blir det bättre av detta.

Du skriver att grannen matat katten i ett års tid och du har hittills inte gjort några invändningar. Vad är det som gör att det nu blivit så viktigt med katten, med tanke på att du inte ens planerar att ha kvar den utan ska ge den till din syster?

Om grannen sköter katten ordentligt, så kan det möjligen vara lika bra att låta det hela vara. Din och grannens "relation" lär inte förbättras av att du (också) bråkar om katten. Positionerna torde bli mer och mer låsta.

När jag var liten, flyttade en katt in till mina föräldrar. Katten tillhörde en granne.
Vi flyttade sedan ett par km bort, tog inte med katten. Katten letade upp oss på det nya stället och flyttade in där.
Katten fick förstås mat och mjölk och var inne när den ville.
Grannen i fråga jobbade lite åt pappa ibland på det nya stället, fick syn på sin katt och sade "jaså det är här hon är" och så var saken utagerad.
I detta fallet var det i och för sig katten som valde att flytt och inte mina föräldrar som tog den med sig utan lov, men ändå.

Utekatter går lite dit de vill och visst händer det att de väljer att flytta.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 900
Äldre Jag har ju en granne som är väldigt besvärlig och känd i hela grannskapet på grund av detta. Jag är precis inkommen efter...
Svar
12
· Visningar
2 193
Senast: cirkus
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar