Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Sv: Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Med katter är det så. I samma stund du matar en katt så räknas du som ägare/ansvarig för den.

Det låter märkligt. Då skulle jag kunna bjuda grannens katt på lite käk och sen hävda att katten är min för jag gav den mat. Så kan det ju inte funka.

Sen är det ju som påpekats skillnad på ägare och ansvarig.

Med katter är det så. I samma stund du matar en katt så räknas du som ägare/ansvarig för den.

Det gäller hemlösa katter.

Och förarbetena till lagen syftar till att någon som regelbundet matar hemlösa katter också hålls ansvarig för att de får veterinärvård och annat de behöver. Syftet är inte att man blir ägare till grannens katt om man bjuder den på en burk Whiskas ;)

Djurskyddsinspektörerna avsnittet förra veckan? :angel:
"många vet inte detta.." sa de också.

Åh! men hur kan man veta om en katt är hemlös? om den inte är
märkt ...

Och... varför säger man hemlös och inte utan ägare? (oftopic)

Äh, jag har ingen katt längre så jag la min kraft på att surfa på Buke istället. :angel:

Jag hittade själv, ur en skrift om juridiken kring katter från 2005:

Katter som verkligen är övergivna eller förvildade har inte längre några ägare. Härav följer att en sådan katt inte kan vara hittegods och vidare, att den som först tar hand om en sådan katt förvärvar äganderätt till katten på samma sätt som man gör när man plockar åt sig en tidning som ligger slängd och använd i en tågkupé. Äganderätten uppstår genom själva besittningstagandet som kallas "ockupation'.

Det gäller alltså bara övergivna katter.

Exakt så sa polisen också. Fast efter tre månaders matande.

Här

Från Länsstyrelsen "Om du har matat en katt en tid kan du ses som ägare till katten. Det är då din katt, som du har det fulla ansvaret för."

Ja det ska bli spännande att se vart detta leder.
Grannen vet ju att jag äger katten men vägrar sluta mata den eller ta in den, detta trots upprepade tillsägningar från mig.

Har grannen matat katten på heltid i tre månader? Annars kan du nog knappast stödja dig på det där. Har den ätit hos dig också är det antagligen fortfarande din.

Din länk gäller hemlösa, förvildade katter. Det är väl inte din katt?

Hon har tagit in den i över ett år men jag har inte velat anmäla förrän nu.

Ja det ska bli spännande att se vart detta leder.
Grannen vet ju att jag äger katten men vägrar sluta mata den eller ta in den, detta trots upprepade tillsägningar från mig.

Fast om du inte släpper ut den och ger den mat så borde den väl inte gå till grannen? Om du ändå skall ge katten till din syster så gör det väl ingen skillnad för dig om den numera bor hos grannen. Om hon inte vill ge den till dig så borde hon rimligtvis vilja ta hand om den from nu, vad är problemet, är det en dyr raskatt? Har själv 4 stycken 'sommarkatter' som flyttat in under årens lopp (har kattlucka). Det finns många katter utan hem som din syster kan ta hand om.

Det är väl en stallkatt som inte är inne hos dig alls?

Problemet är att grannen är extremt besvärlig och jag vill inte ha med denne att göra. Alltså finns det bara två alternativ.
1. Katten lämnas tillbaka till mig.
2.Grannen övertar katten och drar inte in mig i dess skötsel.

Då har du med andra ord rätt att skjuta eller på annat lämpligt sätt avliva den om du så önskar,,för som ett tamdjurs ägare så har man ju den rätten;)

Kan ju vara bra att veta om grannens katt skiter i sandlådan.

lite räkor ... så är saken klar....

Problemet är att grannen är extremt besvärlig och jag vill inte ha med denne att göra. Alltså finns det bara två alternativ.
1. Katten lämnas tillbaka till mig.
2.Grannen övertar katten och drar inte in mig i dess skötsel.

Nja det finns väl även ett tredje alternativ, som borde vara det självklara alternativet. Att du håller koll på katten, då problemet är ur världen. Släpper man ut katter vind för våg får man kanske räkna med att de gör annat än det man önskar sig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Äldre Jag har ju en granne som är väldigt besvärlig och känd i hela grannskapet på grund av detta. Jag är precis inkommen efter...
Svar
12
· Visningar
2 193
Senast: cirkus
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar