Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

Narcissa

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så är det så här:

Jag har en granne som är omöjlig att ha att göra med och som anmäler mig och alla andra för allt den kan. Jag försöker att inte bry mig men har fått polisanmäla grannen för olaga inträng och förtal.
Nu är det så att jag har en katt som denne granne matar och har inne hos sig. Katten är ute ibland men mest inne hos denna granne. Då jag inte kan prata med grannen har jag lagt ett brev till denne att hon INTE får mata mina katter så jag själv behöver dem på gården.
Grannen vägrar låta mig ta hand om min egen katt.

Nu till frågan, är det lönt att polisanmäla detta som stöld? Denne granne har även skickat djurskyddet på mig ang denna katt (fast att katten bodde inne hos dem då och jag inte hade sett den på 2 månader. Jag trodde den hade försvunnit).

Jag kommer aldrig att kunna prata vett med människan så det är lönlöst. :banghead:

Sv: Har jag rätt att anmäla grannen för stöld?

att katten frivilligt går till henne och hon sedan matar den är inte stöld, hon har inte tagit katten och eftersom hon släpper iväg katten så kan man nog inte heller visa något tillägnelseuppsåt. Så stöld är det inte.

Men om jag vill ha tillbaka min katt så släpper hon inte den?
Jag har läst på lite på nätet och det verkar som att det räknas som stöld om hon tar in den FAST hon vet att jag äger den.

Egenmäktigt förfarande då? Om det inte är stöld.

Testa att göra en anmälan. Den blir säkert avskriven, men det kanske skakar om grannen lite att få ett brev från Polisen i brevlådan.

Ja det är mest det jag tänker.
Dessutom ska min syster ha katten sen men den är ju alltid inne hos grannen.

Jag tänker lite på hur katter är.

Kan man ens äga en katt? Frågar man katten så är man ju bara dens slav.

Haha jo det är sant men efter att hon anmälde mig till djurskyddet fast att det var hon som hade katten så måste jag se till att lösa detta.

jag missuppfattade när jag läste första inlägget, om hon tar in katten så tar hon ju den, och om hon behåller den inne eller inte låter den springa ifrån tomten till exempel så har hon ju uppsåt att tillägna sig den.

Så visst kan du polisanmäla. Men det snabbaste och lättaste vore nog att ansöka om handräckning hos kronofogden. Polisen lägger ofta ned förundersökningar där det är svårt att bevisa något, och det kan vara svårt att bevisa att hon faktiskt tagit katten och att den inte bara sprungit in när dörren stått öppen. För att få hjälp av Kronofogden behöver du bara ansöka om handräckning på grunden att katten är din och hon inte frivilligt lämnar ifrån sig den.

Testa att göra en anmälan. Den blir säkert avskriven, men det kanske skakar om grannen lite att få ett brev från Polisen i brevlådan.

Om den blir avskriven får grannen inte nått i brevlådan. Hon får inte ens veta hon var anmäld.

Om den blir avskriven får grannen inte nått i brevlådan. Hon får inte ens veta hon var anmäld.

Jo men det fick vi. Hade också en galen granne som anmälde folk för smått och gott. Vi fick ett brev från Polisen när hon var i farten. Har för mig att Polisen t o m ringde en gång och tyckte ungefär att tjafset var onödigt.

Ok...men hur ansöker man hos fogden?
Jag önskar ju förstås att polisen kan ta i det då jag tror det är det enda som hjälper.

Så nu vet jag mer.

Polisen vill inte ta det som stöld. Däremot så ska jag ringa djurskyddet på måndag då grannen nu räknas som ägare till djuret då hon har matat det över 3 månader. Kommer få mer info på måndag iaf. :)

Så nu vet jag mer.

Polisen vill inte ta det som stöld. Däremot så ska jag ringa djurskyddet på måndag då grannen nu räknas som ägare till djuret då hon har matat det över 3 månader. Kommer få mer info på måndag iaf. :)

Det kan väl inte stämma? Då kan man ju stjäla vilket djur som helst och efter tre månader säga att jo, jag har ju matat djuret så nu är det mitt?

Det borde ju vara så med dumpade hästar också, och det vet vi ju att det inte är. Är det bara vissa djur?

Med katter är det så. I samma stund du matar en katt så räknas du som ägare/ansvarig för den.

Ja det är ju märkligt. Får se vad länsstyrelsen säger. Kan ju vara så att det är bara katter det gäller.

Går grannen in till dig, hämtar katten, tar den till sig och sen vägrar släppa den? Då är det ju definitivt stöld.

Annars borde det väl vara väldigt lätt att hindra att det sker? Det är väl bara att inte släppa ut katten vind för våg.

Det kanske skulle kunna räknas som egenmäktigt förfarande, men samtidigt blir det ju väldigt knepigt. Att medvetet släppa ut sin katt och låta den ta vägen precis var som helst, och sedan att det skulle vara ett brott att någon tar hand om den..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 900
Äldre Jag har ju en granne som är väldigt besvärlig och känd i hela grannskapet på grund av detta. Jag är precis inkommen efter...
Svar
12
· Visningar
2 193
Senast: cirkus
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar