Har jag höga krav?

Timsetim

Trådstartare
Sedan ett tag tillbaka går jag i hundköpartankar. Fortfarande är det en del som måste ändras i mitt liv för att det ska bli aktuellt. Men det kostar ju inte att samla fakta och läsa på?! ;)

Igår pratade jag med en kollega om mina planer och vilka önskemål jag hade. Hennes spontana reaktion var att mina "krav" var höga!? Därför måste jag fråga om ni anser samma sak? Jag är nybörjare vad gäller hundar. Har jobbat extra på hundpensionat, träffat otaliga hundar i stall där jag jobbat. Men är helt grön som hundägare. Därför vill jag ha en hund som jag kan lära mig tillsammans med, genom att gå olika kurser osv. (Har inte satt mig in i allt det än :)) Det ska vara en sällskapshund som man kan "jobba med". Skulle vilja ha en medelstor hund eller en "stor hund i liten förpackning". Det finns redan en Tysk Jaktterrier i hemmet så det ska vara en ras som passar med den. Jag kommer givetvis ha stöd av min pojkväns hundkunnande men det ska i första hand vara min hund.

Jaha, är detta höga krav? Enligt henne var det det. Hennes krav när hon köpte sin första hund var att den skulle vara fin! :smirk:

/Timsetim

HÖGT!?? Det är väl högre krav att det ska vara fin OCH bra och passande. Bara passande och bra är ju mindre krav :angel:

Jag tycker inte alls att du har höga krav. Mina krav på min nästa hund är väldigt mycket högre. Skriv en lista på vad du är ute efter för en hund. Skriv ner sådana saker som hur mycket du har tänkt aktivera din hund, med vad du har tänkt aktivera den med, vilken storlek du vill ha på hunden osv. När du har en sådan lista klar kan du börja kika på raser! Vill du ha en sällskapshund (med lite aktivering) går t ex bruksraserna bort osv. Till slut har du en lista på hundar som lämpar sig för det du vill använda den till! Ta då kontakt med uppfödare för att se om de väntar en kull som uppfyller dina krav!

Ta tid på dig! Det är värt väntan!

/Anna

Det är ju alltid lättare när man har haft hund, då vet man säkert mer vad man vill ha. Om det var häst jag skulle köpa hade jag vetat exakt vad jag sökte efter!! :) En förutsättning för att jag överhuvudtaget ska köpa hund är att jag kan ta med den till jobbet. Vi ska flytta företaget till hösten, så kanske blir det aktuellt då. Så jag har ett tag på mig att leta! :)

/Timsetim

Visst är det lättare när man har en hund, men det är ändå inte omöjligt! Vet du bara hur mycket du vill aktivera din hund (så att den får tänka) så blir valet mycket enklare. Det finns flera bra hundforum där du kan få hjälp med vad för en hund som kan passa dig!

/Anna

Om man inte har krav, hur vet man vad det är man letar efter? Klart man skall ha krav och kraven blir säkert högre och högre ju mer erfaren man blir. Jag är uppvuxen med hundar och har idag ingen hund pga att JAG inte uppfyller kraven jag ställer :D

Jag tycker att du resonerar sunt. ;)

Sedan ett tag tillbaka går jag i hundköpartankar. Det ska vara en sällskapshund som man kan "jobba med". Skulle vilja ha en medelstor hund eller en "stor hund i liten förpackning".

..och jag säger att det låter som en Boxer!
Visst, Boxern är en bruksras och kanske inte kan räknas till sällskapshundsraserna, men den är inte jaktig och tillräckligt lite vaktig för att fungera som sällskapshund OCH tillräckligt bruks för att verkligen fungera bra med mycket aktivering! :bow:
Det finns redan en Tysk Jaktterrier i hemmet så det ska vara en ras som passar med den.
Har ingen aning om hur en Tysk Jaktterier funkar eller vad som passar med den, så jag vet ju inte om Boxer funkar ur det perspektivet, men en Boxer är iaf en robust hund som tål tuffa tag i lek och bus, men som kanske är lite "mycket hund" för en mindre och vekare hund. Nu tror jag ju inte att en jaktterrier är en vek hund (om inte namnet är en motsägelse i sig självt? :smirk:).
/JES
nyfrälst, jag vet. Men Boxer är en så härlig hundras! :D

Tycker inte alls du har för höga krav. Det är snarare bra att du börjar fundera redan långt innan du skaffar hund. Att köpa sin första egna hund är alltid pirrigt och alla hundägare har ju gjort det nån gång......Vad man passar med för ras är så olika. För min del trivs jag utmärkt med labradorer.
Lycka till i sökandet efter hund.

du har INTE höga krav, tycker att du ska höja dina krav lite till, vilket du antagligen kommer att göra när du sätter dig in i en ras och börjar granska uppfödare (nybörjarfel= välja närmsta uppfödare oavsett kvalitet).

Nu vet jag inte vad du menar med sällskapshund och "jobba med", vilken kategori och vilken typ av jobb du är intresserad av, men måste slänga in ett rastips som jag bara kom att tänka på...

DVS Borderterrier, trevlig, arvbetssam, robust hund som du kan göra ALLT med, de flesta borders är väldigt duktiga i agility exempelvis. MEN det är en jakthund, dock har uppfödarna mycket framgångsrikt avlat bort detta :mad: fast grythundar ska inte förfölja vilt egentligen så... De flesta som inte aktivt använder sin hund inom jakt kan ha den lös utan problem. De som jagar få helt enkelt jobba mer på kontakt och förarintresse...

Det positiva med en liten hund är att den är lättare att ta med överallt och faktiskt så accepterar folk en liten hund lttare, vilken kan vara mkt viktigt om man aldrig har haft hund innan och då gärna vill ha med den.

Vad gäller att komma överrens med tysken så tror jag att det kommer bli ett par duster, men inget allvarligt, de flesta överlever ;) är den vettig i skallen så ska du kunna köpa vilken hund du vill. Bordern är ju dock rätt så nära i storlek och i släktskap.

MVH Emma - terrierägare :angel:

Tack för alla svar! Känns skönt att man är på rätt linje iaf! ;) Det här med aktivering ja. Visst har jag funderat på detta.... Eftersom jag inte är insatt så mycket i hundvärlden än så är jag inte så uppdaterad än på vad det finns att aktivera hundarna med. Jag förstår så pass mycket att det inte bara behövs fysisk motion utan även psykisk. Det jag vill sträva efter är att få en trevlig och väluppfotstrad hund som jag kan ha med mig överallt (så gott som). Den ska kunna följa med i stallet, i skogen, på vanliga promenader, när vi gör minivandringar och bor i tält. Men även kunna vara med mig på jobb, som är ett stillasittande kontorsjobb. Däremellan vill jag utbilda mig genom kurser och givetvis ha hunden med mig! :) Eftersom min sambo( :love:) jagar så har jag funderat på att kanske träna hunden i eftersök. Vet inte hur svårt det är.

Visst är det smidigt med en liten men robust hund. Fritz tillhör den livligare sorten så det underlättar att han är så pass behändig i storlek. Det jag menar med att den andra hunden ska kunna passa med honom är att de Tyska Jakt terrierna är rättså skarpa mot andra hundar. Kan nog bli mycket "hårdhänta" lekar. Så det får inte, som någon skrev, vara en "vek" ras. Sen är iofs Fritz tydligen mycket snällare än andra tyskar. Har hört en del
skräckhistorier!! :D

/Timsetim

Hemma hos oss huserar det både cockrar, springer, kleiner münsterländer OCH tysk jaktterrier. Och inte är det tjt:n som leker hårdast.... :smirk:

Vad du skall välja för ras behöver du inte ta utifrån tjt:n. Är han bara vettig så spelar hans leksätt ingen större roll, och är han inte vettig kan du inte ha en hund till.

Som otroligt partisk i frågan om ras ;) föreslår jag cocker eller springer. Det är följsamma hundar, lätta att träna som med fördel tränas i eftersök. Nackdelen med bägge raserna är pälsen, om man inte som jag tycker att det är mysigt att borsta varje dag framför TV:n. Då tar det inte lång tid, 5-10 min per hund och dag. Fast det finns ju både sax och klippmaskin om det är det enda man tycker talar mot raserna..... :angel:

En annan fördel med att skaffa spaniel i ditt fall, är att du kan prova att jaktträna. Då kan du och sambon jaga ihop, du som hundförare och han som skytt. Det kräver ju att man tycker att det känns OK att det skjuts djur, men det antar jag att du gör eftersom du funderar på eftersök i samband med jakt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar