Har jag förstört henne? :/

F

Franko_81

Min häst har blivit helt odräglig!
Hon blir 6 i år och jag har haft henne i ca 5 månader.
Hon är hyperaktiv och hon är mer eller mindre som en gummiboll när man rider.
I stallet skrapar hon med hoven så fort hon inte ser mig, när man ska sadla står hon och hugger i luften ( som tur är).
Det går inte att rida henne själv längre då hon stannar och vägrar gå och backar ,möjligtvis kan man gå men då får man nästan dra med sig henne.

Igår gick hon iväg när jag skulle ta in henne och försökte springa ( inte så lätt i hagen) iväg:cool:

Hon har vart så här i ca 2 vecka och orkar snart inte med henne mer. Antar att felet ligger hos mig men jag vet inte va tusan ajg ska göra:crazy: Jag mår verkligen PISS av det här och har bara lust att hon ska försvinna ( :o )Jag får tvinga mig i väg till stallet varje dag och tvinga mig att rida å bråka med henne.
Hon har stått i en vecka och skrittats lite i en vecka innan detta.
Eftersom att hon är så himla pigg nu vet jag inte om jag ska låta henne vila ännu mer eller inte:crazy:

Ni som har så underbara och snälla hästar som verkar älska er, hur tusan gör ni ?!

:o
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Låt henne vara. Det har nog blivit för mycket för henne. Låt henne vila i mer än 2 veckor iaf. Vila HELT. Inte ens skritturer. Knappt ryktning, om det inte verkligen behövs.

Min 6-åring var likadan, lät honom vara och så var han superduktig och snäll när han började ridas igen
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Jag är väl kanske inte den bästa på att svara på sånt här....
Men har du gjort något annorlunda, som du inte gjort innan? (förutom vilan)
Har du börjat rida på ngt annat sätt?
Du kanske gått för fort fram med utbildningen elr så?
Har du haft unghäst innan?
Unghästar brukar ju bli fundersamma om någon plötslig ändring sker.
Ge inte upp!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ibland dröjer det en tid innan ens häst börjar "testa" en ordentligt och se om man vågar sätta sig upp mot dom.. Du måste försöka bli ännu mer bestämd och visa vad du vill. Hon får inte under några omständigheter gå bakåt när du driver framåt, testa släppa tyglarna helt och ge henne en ponny skänkel eller rid med spö och peta på henne så fort du märker att hon slutat lyssna på dig.
Du har inte bytat bett osv på henne sen du fick henne? Och var hon riden mycket innan du fick henne? För när min häst kom igång (dvs nyligen) så blev han en "brall-maskin"
Tänk på att när du ställer av din häst att dra ner på fodert med, annars får hon i sig mer energi än vad hon kan göra av med.
Hästar kan inte vara underbara alltid, de kommer oftast in i en period då de vill försöka få övertaget när de är nya hos någon:) Lycka till
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Min häst har blivit helt odräglig!
Hon blir 6 i år och jag har haft henne i ca 5 månader.
Hon är hyperaktiv och hon är mer eller mindre som en gummiboll när man rider.
I stallet skrapar hon med hoven så fort hon inte ser mig, när man ska sadla står hon och hugger i luften ( som tur är).
Det går inte att rida henne själv längre då hon stannar och vägrar gå och backar ,möjligtvis kan man gå men då får man nästan dra med sig henne.

Igår gick hon iväg när jag skulle ta in henne och försökte springa ( inte så lätt i hagen) iväg:cool:

Hon har vart så här i ca 2 vecka och orkar snart inte med henne mer. Antar att felet ligger hos mig men jag vet inte va tusan ajg ska göra:crazy: Jag mår verkligen PISS av det här och har bara lust att hon ska försvinna ( :o )Jag får tvinga mig i väg till stallet varje dag och tvinga mig att rida å bråka med henne.
Hon har stått i en vecka och skrittats lite i en vecka innan detta.
Eftersom att hon är så himla pigg nu vet jag inte om jag ska låta henne vila ännu mer eller inte:crazy:

Ni som har så underbara och snälla hästar som verkar älska er, hur tusan gör ni ?!

:o


Hästar älskar inte /hatar inte. Man får inte lägga mänskliga känslor på hästar. Enda anledningen till att hon gör som hon gör beror nog troligast på att hon inte ser dej som hennes flockledare. Mitt tips till dej är att söka upp en NH tränare och ta hjälp av denna. Hästar och ridning ska vara kul, inte något man gruvar för. Hoppas det lköser sej för dej och din häst :)
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Får man fråga varför den var avställd? Om den skulle vila lite allmänt så är det bättre att skritta ut/promenera med den åtminstone varannan dag ist för att ställa av helt. Eller aktivera på annat sätt tex genom trickträning.

Hur stora/små hagar har ni om den inte kunde springa ifrån dej?

Drog du ner på kraftfodret när den stod?

Hur bra relation har ni? Är det helt klart att det är du som är ledaren?
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Får man fråga varför den var avställd? Om den skulle vila lite allmänt så är det bättre att skritta ut/promenera med den åtminstone varannan dag ist för att ställa av helt. Eller aktivera på annat sätt tex genom trickträning.

Hur stora/små hagar har ni om den inte kunde springa ifrån dej?

Drog du ner på kraftfodret när den stod?

Hur bra relation har ni? Är det helt klart att det är du som är ledaren?

"order" från veterinären :p

Jag menar att hon försökte springa, alltså inte lätt när hon halkar och så r det "ojämt" pga att det har frusit .

Hon fick inget kraftfoder,

Realationen varierar, beror på vilket humör hon är på :crazy:
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Var konsekvent, visa att du inte tollererar hennes beteende, att det du säger, det är det som gäller, oavsett hur pigg eller rastlös hon är. Det låter som hon testar din ledarroll.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hej! misströssta icke! jag har med en 6 åring som jag haft lika länge som du. För nån månad sen blev han med en liten djävul. Precis som din. Fattade inte vart min supersnälla gosiga bäbis tagit vägen.
Jag ställde av han i två veckor och började om från början lite med promenader och longering. Sen gick jag vidare med att longera innan jag rider osv. Har nu även haft en tät tränar kontakt för att få hjälp att komma övet det här ( minst två gånger i veckan)
Det är nog lika dant för din som för min att deras självförtorende nu har kommit till en punkt då de vill pröva vem som är ledaren. Både åldern och hur länge de har varit på det nya stället talar för det. Samt att det är så vansinnit pigga nu när det är kallt och börjat komma upp i kondis ordentligt. Råder dig till att kämpa vidare och gärna ta hälp av tränare ofta i en period så ni kommer över det här problemet.För det kommer ni göra om du är envis!
(i dag red jag ut sjäv för första gången på över 1 månad på min *jippi*)
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Någon ???

tiio

Det är kanske inte så mågna som har hästar som hela tiden är snälla och kärleksfulla mot sina ägare:D

Det är ett sto med överenergi och hon behöver motion skulle jag tro.

Det du inte ska göra är vila mer för då blir det värre. Motion är nog bästa receptet du akn få. Börja inte valla runt henne med "lekar" och tjafs då blir hon bara grinigare.

Ta henne som hon är, säg till ang sånt du inte kan acceptera i uppförande och motionera henne. Ta inga strider du inte klarar och vänta med några tills hon är avrastad och igång.

Ang rida ut är det typiskt att hon tar över där när du backar, rid ut med andra så hon blir trött några gånger innan du provar igen.
Och på ridbanan.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

När min shettis är megapigg och en liten studsboll när jag rider henne brukar jag släppa henne i manegen tillsammans med en annan häst eller själv så hon får springa av sig. Sedan brukar jag rida. När hon springer runt där kan jag alltid träna lite på röstkommandon, skriiitta, traa-va, gaa-lopp, haalt etc etc. :D :p
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det där skulle jag säga är att bara skjuta upp problemen, ta tag i dom innan du börjar rida ordentligt igen så blir det inga problem sen. En häst ska kunna uppföra sig även fast dom har överskottsenergi, lösningen på det problemet är inte att springa hästen trött.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det kan vara att ta sig vatten ovanför huvudet, om man inte är så rutinerad.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det där skulle jag säga är att bara skjuta upp problemen, ta tag i dom innan du börjar rida ordentligt igen så blir det inga problem sen. En häst ska kunna uppföra sig även fast dom har överskottsenergi, lösningen på det problemet är inte att springa hästen trött.

Ja självklart men alla är inte lika rutinerade och då får man göra det man klarar av:idea:
Att inte motionera hästen är det dummaste man kan göra.
Jag springer inga hästar trötta du missförstår nog rejält. Det handlar om att göra det mest vettiga i den den situationen för den personen och inte krångla till att så :devil: som många vill göra. Snacka om att förvärra:crazy:
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Någon gång måste man ta tag i problemen om man inte är nöjd med situationen (som jag antar att TS inte är annars hade hon ju inte bett om råd...), jag säger bara att det är lika bra att göra det med en gång ist för att skjuta upp det, är man inte tillräckligt rutinerad så får man ta hjälp av någon som är det. :)
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det där skulle jag säga är att bara skjuta upp problemen, ta tag i dom innan du börjar rida ordentligt igen så blir det inga problem sen. En häst ska kunna uppföra sig även fast dom har överskottsenergi, lösningen på det problemet är inte att springa hästen trött.

VEm pratar om att skjuta upp nåt? Jag tror inte du riktigt förstår mitt svar, men om du läser igen och sen frågar om det du inte förstår kanske vi kan reda ut det
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp