Har jag fattat rätt - totalvikt

Sparvoga

Trådstartare
När man räknar ut totalvikten för b-kort alltså 3.5ton är det bilens totalvikt + släpetstotalvikt?? Jag har alltid tänkt bilens tjänstevikt+släpetstotalvikt men tror att jag haft fel där.. Håller på pluggar BE-teori

Sv: Har jag fattat rätt - totalvikt

På B-kort får de sammanlagda totalvikterna inte gå över 3,5 ton. Bilens tjänstevikt ska vara högre än släpets totalvikt, dvs du ska kunna lasta transporten full utan att den väger mer än den olastade bilen.

/Ida

Du har helt fel. Bilens tjänstevikt får inte överstiga släpets totalvikt. Det är därför som stora bilar bara får dra skitsmå släp på B-kort. Det är korkat ja, men sådana är reglerna. Titta på bilens registreringsbevis så står det hur mycket den får dra med B-kort. Det kan t.ex stå att bilen får dra 1300 kg på B-kort men 1600 kg på BE-kort. Mitt heta tips är att gå till den lokala bilskolan och lägga ut dom futtiga tusenlappar som det kostar att ta E-behörighet. Sedan kan du köpa dig en riktig dragbil och känna dig säker på vägarna.

:angel: skyll på solen.. sarma har helt rätt!!
Ett släp får inte vara tyngre än dragbilens tjänstevikt med b-kort
Och anl till att stooora bilar inte får dra ngt med b-kort är ju att man når upp i dom dära 3.500kg.

Tack Jari. Tror din förklaring räcker som komplettering, så då behöver jag inte skriva mer.

/Ida

Jag skyller på solsting! Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. (Med tanke på alla de bokstäver som finns på mitt körkort så är det ju pinsamt att jag inte har tvärkoll). Förresten, ytterligare en anledning att faktiskt ta BE-kort, man slipper hålla reda på allt det där. Det är bara och köra.

Båda två har rätt ;)
Bilen får inte dra mer än tjänstevikten på bilen med totalvikten på släpet och totalvikten på släpet får tillsammans med BILENS totalvikt inte sammanlagt överstiga 3500 kg ..

Mia öh bidde det rätt nu:rofl:

...och det där är precis vad jag skrev som kenneth sedan sade var helt fel. Fast han fick rätt sedan när han ändrade sig :D

/Ida

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 620
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 900
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter