Har jag fattat det rätt?

G

glee

Alla hundraser som inte är godkända av SKK räknas som blandraser, även om de är godkända i sitt hemland?

Om vi säger att man importerar ett par hundar från ett land och tar en kull på dem, kan man registrera valparna i föräldrarnas hemland då? Eller blir de inte registrerade någonstans? Och om man kan registrera dem i ursprungslandet, räknas de ändå som blandraser i Sverige då?

Sv: Har jag fattat det rätt?

Det som gäller är i första hand om hundrasen är godkänd av FCI. Är den inte det, godkänner i regel inte SKK rasen heller. Är rasen godkänd av FCI men inte finns registrerad i Sverige de senaste 10 åren finns det vissa nya bestämmelser. Se SKKs registreringsbestämmelser sidan 14. Skulle rasen nekas omregistrering till SKK kan man ändå tävla med hunden, man får då dispens på kravet att svenskägd hund ska vara svenskregistrerad.

Så om man skulle skaffa t.ex. en amerikansk bulldog, som jag tror är godkänd av FCI men inte av SKK, då skulle man kunna tävla bruks med den?

Nix pix, blandraser kan du inte tävla bruks med, lydnad och agility däremot går bra!

Okej, jag trodde den var ett bra exempel på en hund som är godkänd av FCI men inte av SKK men så var det visst inte.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 199
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar