har ingen erfarenhet

MariaLindberg

Trådstartare
Min pojk Ebbe (ca 1oår) blev inriden i somras och ända sen han kom hem har jag bara ridit små rundor i skritt i skogen med honom. Nu när min ridbana äntligen ska byggas tänkte jag att jag kan börja rida lite "ordentligare" t.ex trava och annat åt dressyrhållet. Jag vet inte om jag ska förvänta mig att det kommer gå bra eller dåligt.
Har ni tips på vad som kan vara bra att tänka på i detta läget? Vad kan jag förvänta mig att han kommer lära sig?

Har ni tips på vad som kan vara bra att tänka på i detta läget? Vad kan jag förvänta mig att han kommer lära sig?

Att ta hjälp av någon som är erfaren t ex en duktig tränare. Ingen här kan avgöra vad han kan lära sig eftersom vi aldrig har sett hästen. Det finns otroligt många faktorer som spelar in. En sak är säker dock och det är att han inte kommer lära sig mer än vad läraren kan lära ut. ;)

Ok, så med rätt tränare kan han kanske bli en riktig dressyrhäst?, åldern kan inte sätta stopp för hur mycket han kan lära sig?

Med rätt tränare har hästen bättre förutsättningar att lära sig. Vad lägger du i begreppet "bli en riktig dressyrhäst"?

Åldern begränsar naturligtvis för han har ju kortare tid kvar på sig att lära sig saker jämfört med en häst som ridits in i 3-årsåldern. Han ligger ju 7 år efter.

Med rätt tränare har hästen bättre förutsättningar att lära sig. Vad lägger du i begreppet "bli en riktig dressyrhäst"?

Åldern begränsar naturligtvis för han har ju kortare tid kvar på sig att lära sig saker jämfört med en häst som ridits in i 3-årsåldern. Han ligger ju 7 år efter.
Jag skrev inte så exakt, förlåt. Jag har hört att det är absolut lättast att utbilda en ung häst än en gammal. Vissa påstår till och med att Ebbe bara kommer klara av att bli en skogsmulle bara för att han är så sent tagen.

Vissa påstår till och med att Ebbe bara kommer klara av att bli en skogsmulle bara för att han är så sent tagen.

Här tänker jag att folk menar att hållbarheten kan bli sämre, men det beror mycket på uppfödningsform. Har hästen vuxit upp i flock i stor hage är sannolikheten till bra hållbarhet bättre än om den inte fått röra sig lika mycket. Utbildningsmässigt ska det väl inte vara några större problem.

För att hästar ska utvecklas optimalt (syftar på hållbarhet för ridning nu) behöver de utsättas för lagom påfrestningar i ung ålder. Men det finns undantag när det gäller allt :) Beror ju lite på som någon annan sa; vad menar du med "riktig dressyrhäst"?

Har hästen vuxit upp i flock i stor hage är sannolikheten till bra hållbarhet bättre än om den inte fått röra sig lika mycket. Utbildningsmässigt ska det väl inte vara några större problem.
?
Det kan ju stämma de där med hållbarheten och att du inte tror att det inte behöver vara svårt att göra honom till en "dressyrhäst".
Det jag menade var ngt i stil med läromästare/tävlingsnivå. Hittar inga bättre ord men hoppas att man förstår.

Så behöver det absolut inte vara. Jag vet flera exempel på ston som gått i avel och ridits in först i tioårsåldern, som blivit trevliga ridhästar som även tävlat.
Vad kul!! Nu känns det som att chanserna att göra någonting bra av honom blev större . jag har inte hört talas om ngt annat tillfälle då en 10-åring blivit mer än skogsmulle. :)

Jag vet ett par hästar som bara blivit ridna i skogen och gått sällskap hela deras liv, och sedan blev utbildade när de var 15-22. Fungerade fint så länge man byggde upp hästen rätt. :)

Jag vet ett par hästar som bara blivit ridna i skogen och gått sällskap hela deras liv, och sedan blev utbildade när de var 15-22. Fungerade fint så länge man byggde upp hästen rätt. :)
Vad häftigt! Själv har jag aldrig utbildat någon häst. Men jag har en duktig tränare som kanske kan hjälpa mig med honom :)

Hästen är inte utbildad så någon läromästare är den ju inte. Det är du och tränaren som måste vara läromästare åt hästen. Om ni gör ett bra jobb så kan den, om den är frisk och inte har några konstiga exteriöra avvikelser, säkert bli en trevlig dressyrhäst iallafall i lätta klasser. Det ska ju vilken normal häst som helst klara av.

En grej som jag tyckte var bra var att låta en duktig och erfaren ryttare rida min häst i skogen i alla gångarter några gånger. Min häst är visserligen ung, men eftersom din är nyligen inriden bör de ligga på ungefär samma nivå. För mig kändes det bra att en unghästvan person fick visa honom nya saker som trav och galopp, dessutom i sällskap av en äldre häst.

En av mina hästar är 25 år. Hon lär sig fortfarande nya saker, jag märker ingen skillnad på hur hon var i de nedre tonåre och hur hon är nu.

En grej som jag tyckte var bra var att låta en duktig och erfaren ryttare rida min häst i skogen i alla gångarter några gånger. Min häst är visserligen ung, men eftersom din är nyligen inriden bör de ligga på ungefär samma nivå. För mig kändes det bra att en unghästvan person fick visa honom nya saker som trav och galopp, dessutom i sällskap av en äldre häst.
Ok det ska jag absolut tänka på, Tack!

Tycker också det är en bra idé att låta någon med mer erfarenhet rida hästen. Jag köpte min häst nu i höstas efter individ och inget annat. Hon var då 3 och jag har en knapphändig unghästvana. Men känner tidigare ägare väl och känt min häst sedan hon var 1. Har inlett ett samarbete med en duktig tjej som hjälper mig med henne. Hon rider och jag gör allt annat på marken med henne då det är där jag känner mig säker. Kommer sitta upp när jag känner mig redo. Provred henne i höstas, men jag hade bestämt mig innan att jag skulle ha henne

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 425
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna