Har idétorka

D

diny

Har nyligen börjat sätta igång stoet efter föl och har börjat köra mkt efter PNH. Har nu jobbat några gånger i roundpen och för mig och soet som är väldigt ranghög så har det passat bra.

Grejen är att stoet står under behandling av kiropraktor (trassel med ryggkotoe men redan efter en behandling så är hon en annan häst). Så kan inte köra i roundpen så långa pass så än så länge har vi bara jobbat så hon lyssnar och kommer in till mitten och håller sig utanför min "bubbla".

Vi har kört 7-games och har nu fått idetorka och stoet har mkt hjärna och behöver nya saker/övningar. Skulle vilja gå över preseningar men är så isigt så funkar inte nu.
 
Sv: Har idétorka

Har gjort det men slutade med det när hon blev väldigt naffsig och påig. Hade bara klickertränat hundar förut så jag gjorde säkert något fel.

Stoet är väldigt ranghög med överskott av egen vilja.
 
Använder allt du har på gård. Lägga godis (morroter/äpple) under hinkar så du måste skicka henne ut och undersöker saker. Över, under, runt och genom saker, tunnar, hinkar, skotkäran ect.

Man behöver inte alls använder godis om du har en häst som är nyfiken. Kolla på trä, buskar, bilar. Backa genom saker, sidepass över saker. Diny Skapa en fantasi!:D Allt är giltig. Bara ut och promenera och ser vad ni kan hitta på att undersöka. Du ska/kan använda alla 7 games samtidet.
:banana: :bump:
 
Sv: Re: Har idétorka

Morötter under hink har jag inte tänkt på. Ska testa det i morgon. Då hon är väldigt matglad så det lär hon sig fort. Det borde gå att utveckla så man ställer ut en hög med hinkar och morot under en när de lärt sig.

Är inte i så bra skick själv (har i regel som mest ont den här delen av året) och då brister verkligen fantasin.

Stoet är väldigt ranghögt, orädd, gott självförtroende och mkt egen vilja. Hittils har hon inte brytt sig om något jag skickat henne runt, under, över osv. Hon har gått ett år med föl och bestämt över sig själv och andra hästar i flocken och har nu lite svårt att någon annan ska bestämma.

Nu innan hon började sättas igång så jobbade vi mkt lös i paddocken och nu round pen. Bråkade mkt till en början men nu funkar det betydligt bättre. Problemet är att ute lyckades hon komma loss när hon kastade sig och bråka. Så nu när hon tycker jag är för jobbig så gör hon allt för jag ska tappa taget. Förut har vi alltid varit ut och promenerat flera dagar i veckan och vi njöt lika mkt båda två.

Har just börjat rida henne och de första 3 gångerna var vi i paddocken och det gick helt underbart. Idag red vi ut och hon hoppade, bockade, reste sig och försökte sticka, precis som förra gången hon sattes igång. När hon bråkar är när hon inte får som hon vill (springa fotare, ta en annan väg). Många one-rein-stops blev det :D. Det var bara att släpp ena tygeln och hålla i den andra för att orka hålla.

Hade jag inte känt henne sen förut (red henne 2 gånger före hon skadades) så hade jag varit gråtfärdig nu. Det tog 2-3 veckor förra gången innan de mesta gett sig men de första 4-5 gångerna var hemska. Och nu när hon behandlats i ryggen kan hon bocka och stegra desto mer :smirk:

Både hennes far och farfar var tydligen likadana.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom...
2
Svar
23
· Visningar
4 136
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 408
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp