Har hundar dvärggener?

Jenka

Trådstartare
Lite spinoff på tråden om storleksskillnad...

Hos kaniner har de minsta raserna dvärggen, vilket såklart gör de mindre men till viss del också krävs för att de ska bli rastypiska (kort förklarat). Fina djur har enkel uppsättning, de utan är inte snygga utställningsmässigt men bra i avel på det är dödligt i dubbel uppsättning. Därmed är det ofta också stor skillnad mellan ungarna i en kull.

Har hundar nåt liknande?
Om ja- hur funkar den.
Om nej- är det då bara "avla på de minsta" som gör de så små? En slump att många dvärgraser har liknande utseende (runda huvuden, utåtstående ögon. ..)?

/Nyfiken i en strut

Sv: Har hundar dvärggener?

Hur genetiken ser ut kring dvärgväxt vette tusan, men de kan ju drabbas av det. En del småraser är ju framtagna ur dvärggener, drevern och taxen tex.
Vet att det förekommer att labradorer som har dvärgväxt.
Vi trodde för övrigt ett tag nästan att vår tik hade det när hon var unghund. Hon växte i stort sett ingenting mellan 6-11 månader och var ynka liten. Men det var det ju inte som tur va. Hon är väldigt liten i modellen, dryga 50cm hög och 20-21kg men fortfarande normal för att vara en jaktlabbe.
Hundar med dvärgväxt får ofta "dvärgutseende" med krumma ben och konstiga proportioner, men de kan också se normala ut fast bara små.

Senast ändrad:

Dvärgpinschern kommer från början från vanliga, normalt stora pinschrar som ibland födde "dvärgar".

En kompis familj köpte för många år sedan en schäfer som var dvärg.
Vid 3 månaders ålder såg han fortfarande ut som att han var 8 veckor.
Dock var han inte riktigt proportionerlig och han dog strax efter det.

Just det, korta krumma ben är ju en mutation (namnet har jag glömt bort bara för det...)

Vi får nog definiera dvärgväxt som det tex taxar har, dvs korta krumma ben osv. Dvärghundsraserna är ju små, och jag är inte säker på den korrekta benämningen av deras kroppsstorlek, men dvärgväxt borde det inte vara.
Min personliga tro, utan att egentligen veta, är att det inte är någon enskild mutation som är orsaken till småhundarnas storlekar, utan att man helt enkelt avlat selektivt på små individer. Min tanke är att iom att småhundarna faktiskt är miniatyrer av större individer, utan avvikelser i organsystem, tillväxt osv, så borde de helt enkelt vara små. Visst, kanske finns det någon mutation som ger små-kopior av hundar, men småraser finns ju från hela världen, att "samma" mutation skulle uppstå på många olika ställen är ju inte så troligt. Å andra sidan skulle det ju kunna finnas en ursprungsdvärghund som alla andra små kommer ifrån... Hmm.
Någon som sett någon forskning på området? Hade varit spännande att läsa. (Och hur är det på kaninfronten, är deras dvärggen liknande den som ger taxar, eller för den delen dvärgväxt hos människor? Eller blir de bara små kopior av större kaniner?)

Det finns olika sorters dvärgväxt.

Liten och proportionerlig är ett.

Sen har du den som tex basset hound och tax har. De har korta ben och är lite "grova" över lederna. Men kropp och huvud har behållit sin storlek.

Sen finns det mycket till.

Googla.

Delvis kl
Miniaussies har tagits fram genom konsekvent avel på, för rasen, små hundar, dvs aussien.
Gurkans kennel fick ju fram en miniatyr chow för ett antal år sedan. Den behölls o lever ff, vad jag vet. Den blev inte större än ca 50 % av en normal chow. Minns inte vad det berodde på eller om de någonsin fick veta.

Vi brukar säga att vår Ivan är en dvärg-dvärgpinscher. Han är iögonfallande liten, de flesta valpar har vuxit om honom när de är 4-5 månader. Han var extra liten redan som valp. Jag har aldrig sett en vuxen minpin som är mindre än honom.

Dvärgväxt finns hos hund, både med avsikt och av misstag. Corgi är ett exempel på en chondrodystrof ras. De korta benen är orsakade av dvärgväxt. Hos corgi, västgöte och liknande är det inte ett letalt anlag.

Hos schäfer kan dvärgväxt ibland dyka upp, men där ser det annorlunda ut. Hela hunden blir dvärg och de når sällan vuxen ålder.

Intressant länk.
Mao är dvärghundsraserna en variant av dvärgväxt, och tax-liknande en annan. Hmmm. Nu fick jag en del att fundera på :) Tack för denna tråd!

Gurkans kennel fick ju fram en miniatyr chow för ett antal år sedan. Den behölls o lever ff, vad jag vet. Den blev inte större än ca 50 % av en normal chow. Minns inte vad det berodde på eller om de någonsin fick veta.
Gammal tråd men jag kan svara ändå. Minivalpen jag fick i en kull 2002 levde tills hon var 9 år, då hon fick tas bort pga akut sjukdom. Hon var i sin glans dagar ca 38 cm hög och vägde ca 13 kg. Detta ska jämföras med hennes normalstora kullsyster på ca 48 cm och 25 kg.
Loppan var ingen dvärg, utan var bara liten. Troligen hade hon legat dåligt till i livmodern, vilket gjort att hon inte vuxit som hon skulle. Under sina sista år hade hon Cushings, men innan dess var hon en pigg, frisk och väldigt positiv tik som charmade alla som träffade henne! Under sina sista år så var hennes positiva humör med henne till slutet, även om inte kroppen var det.

Hos kaniner har de minsta raserna dvärggen, vilket såklart gör de mindre men till viss del också krävs för att de ska bli rastypiska (kort förklarat). Fina djur har enkel uppsättning, de utan är inte snygga utställningsmässigt men bra i avel på det är dödligt i dubbel uppsättning. Därmed är det ofta också stor skillnad mellan ungarna i en kull.

Har hundar nåt liknande?
Om ja- hur funkar den.
Om nej- är det då bara "avla på de minsta" som gör de så små? En slump att många dvärgraser har liknande utseende (runda huvuden, utåtstående ögon. ..)?

/Nyfiken i en strut

Har hundar nåt liknande?
Om ja- hur funkar den.

/Nyfiken i en strut

Min dansk/svenska gårdshund var inte veterinärmedicinskt konstaterad dvärg. Men jag undrar ibland om han inte hade någon form av dvärgväxt... Hanarna brukar ha en mankhöjd på omkring 40 cm och ligga på i snitt 12 kg. Min lille herre vägde dock bara 4,5 kg och var 27 cm hög... Hade varit intressant att veta om det berodde på dvärgväxt eller om han bara var för liten. I övrigt var han ganska propertionerlig.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
18 658
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 352
Senast: Lilahnee
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar