Har fölen kommit i tid?

elmelts

Trådstartare
Hur många av er har fått årets föl i tid? Mina gamla "säkra" ston, som ALLTID fölar i tid, kom bägge 2 veckor försent. Tredje stoet fölade 2 veckor för tidigt och nu går jag och väntar på sista fölet. Hon var beräknad att föla i går, så jag kan väl vänta i 2 veckor till. Hoppas bara inte jag behöver vänta lika länge på min dvärg schnauzer för hon ser allaredan ut som om hon svalt en badboll.

Sv: Har fölen kommit i tid?

Definitionsfråga...
Mitt shettissto fölade några dagar tidigt - exakt hur många vet jag inte riktigt eftresom hon gått på fribetäckning och inte går att fånga i hagen = jag vet inte exakt vilken dag hon gick UR brunst, men vet ju när hon gick in i brunsten...
Mitt fullblodssto fölade på 334 dygn, vilket väl räknas som "i tid".
Halvblodsstoet går ut tiden idag, men ser int eriktigt färdig ut än, tror jag.. Förstföderskor är alltid lluriga, så jag ska strax knata ut och kika på henne igen, om jag måste h´ålla koll på kameran i natt elelr inte.. :p

min förstföderska kom i tid, idag - 334 om jag räknat rätt

elmelts skrev:
Hur många av er har fått årets föl i tid? Mina gamla "säkra" ston, som ALLTID fölar i tid, kom bägge 2 veckor försent. Tredje stoet fölade 2 veckor för tidigt och nu går jag och väntar på sista fölet. Hon var beräknad att föla i går, så jag kan väl vänta i 2 veckor till. Hoppas bara inte jag behöver vänta lika länge på min dvärg schnauzer för hon ser allaredan ut som om hon svalt en badboll.

Mina egna arabston är normal väldigt punktliga....brukar i regel vara precis på dagen....
I år tycker jag dock generellt att många har gått över tiden.....

Sto #1 - mitt egna sto - gick 15 dagar över --> stoföl
Sto #2 - bet. sto (arab) - 18 dagar över --> stoföl
Sto #3 - bet.sto (Partbred arab) - 13 dagar över --> hingstföl
Sto #4 - bet.sto (arab) - 13 dagar för TIDIGT --> stoföl
Sto #5 - bet.sto (arab) - 17 dagar över --> stoföl

Sto #6 (ponnykorsn) visade sig tyvärr vara tom, trots två positiva UL i fjol, men troligen resorberat efter 2:a UL i fjol.....

mvh
Carina

Mitt arabsto beräknat till den 28/ 3, ( 336 dygn) fölade kl 23.00 den 28/ 3 ( 336 dygn)!!!! Ut kom ett underbart stoföl..

Mina två ston fölade ju samtidigt,dvs med 1,5 timmes mellanrum.
Fullblodet var beräknad till den 7/6 och IC'n var beräknad till den 23/6 och bägge fölade den 12/6.

Fick två underbara stoföl!

Hej!

Mitt sto (Sv hbl)som var förstföderska förra året fölade då på dag 337. I år så fölade hon på dag 334.

Mvh Malin

Vi har fått 3 föl i år.. Den första New föresten fölade 1 vecka försent..Den andra travaren födde i tid och det sista frieserstoet fölade 16 dagar förtidigt!!

Två fölningar i år, en punktlig och en som föddes alldeles för tidigt, nästan fyra veckor men som tack och lov överlevde! :)

Mitt sto gick till dag 352 - ;) det blev en hingst

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 710
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat