Har fått en häst på halsen!

molly32

Trådstartare
Vi bedriver ett inackorderingsstall och vi har aldrig tidigare haft några problem med att få betalt. Men nu är det en som har stallat upp sin häst hos oss sedan 2½ månad och hon vägrar att betala och hittar på en massa undanflykter. Hon har inte visat sig i stallet på flera dagar. Så vi har fått ta hand om hästen.Nu visade sig att hon inte ens äger hästen utan hon har den på foder. Vi har fått tag på ägaren som har skrivit ett 1-årigt fodervärdsavtal. Hon har inga möjligheter att ta hand om hästen då hon pluggar. Vi kan inte ha en häst uppstallad gratis hos oss. Vi har dessutom ingen hutlös hyra heller 60 kr/ dygn inkl moms och då ingår foder men inte skötsel av hästen. Vad har man för rättigheter? Vad ska vi göra med hästen? Jag måste ju ta hand om den tills den blir hämtad. Men vem ska man kräva pengar av. Fodervärden går inte ens att få tag på längre.

Sv: Har fått en häst på halsen!

Den enda ni kan kräva på pengar är den ni har avtal med.

Säg upp avtalet med omedelbar verkan med hänvisning till att ni inte får betalt. Meddela att hästen ska avhämtas senast xx-xx-xx annars kommer ni att debitera 350 kr/påbörjat dygn (pris inkl. skötsel).

Passa också på att meddela att den skuld som ligger oreglerad omgående lämnas till KFM för hantering, vilket innebär ökade kostnader för hyresgästen. Har ni gjort en enkel kreditkoll så inte hyresgästen redan ligger med lång lista hos KFM?

Hon har förmodligen en lång lista där redan. Hon är uppsagd. Men nu verkar det ju som om hon har försvunnit och bara lämnat hästen. Ägaren får inte heller tag på henne.

Så obehagligt. Tyvärr har ni ju skötselansvaret för hästen, med hov- och ev. sjukvård kan det bli en dyr historia. Har ni pratat med aktuell djurskyddsinspektör och hört om denne har tips och råd? Har ni fodervärdens adress - åk dit och parkera utanför.

Jag tror det kommer att bli mer hästdumpning den närmsta tiden. Ekonomin är svajig, och många har häst fast de inte har råd egentligen. Och så blir det någon annans problem.

Håller tummarna för er.

Försök, tillsammans med ägaren, att snabbt hitta en ny fodervärd.

Håller med. Försök hitta ny fodervärd tillsammans med ägaren- en som bryr sig.
Stackars häst :/ men jobbigt för er också givetvis.

Fortsätt vara på fodervärden, skicka sms om att hästen går utan mat o vatten o någon måste ta hand om den..

(antar att hon inte kommer låta den dö?)
Hon behöver inte veta att ni sköter om den..

Knivigt fall, men som jag tolkar lagen har du rätt att sälja hästen om du inte kan få betalt på annat sätt, dock först efter en viss tid och efter att också ägaren meddelats. På juridikspråk kallas denna rätt för retentionsrätt.

Knivigt fall, men som jag tolkar lagen har du rätt att sälja hästen om du inte kan få betalt på annat sätt, dock först efter en viss tid och efter att också ägaren meddelats. På juridikspråk kallas denna rätt för retentionsrätt.
Lär inte fungera i det här fallet när det inte är ägaren till hästen som har skulden utan fodervärden.
När man säljer enligt rententionsrätten får man ju bara behålla det belopp som det finns skuld på resten ska gå till ägaren. I det här fallet har ju ägaren ingen skuld alls till stallägaren.
Däremot så kan ägaren ha ansvar för sin häst när fodervärden försvunnit.

Min gissning är att fodervärden skäms så mycket att hon inte vågar svara och ser dig och stallägaren som något som tar energi och får henne att må dåligt.
(Inte ert problem).

Det jag föreslår är att ägaren skickar ett sms eller mail till fodervärden i stil med:

Hej. Vill du att vi hittar en ny fodervärd till Xxx och avlöser dig från det kontrakt vi har? Du behöver endast svara med ett kort "Ja".

Du Ts bör däremot skicka ett mail eller sms där du poängterar att du vill ha din hyra och allt övrigt som skrivits i denna tråd.

Det bästa sättet för dig Och ägaren borde vara att se till att hitta en ny fodervärd då den nuvarande tydligen inte kan ta hand om hästen. Inte ditt jobb Egentligen men kanske har du ett gott hjärta? Och jag gissar att det snabbaste sättet att bli av med den ekonomiska biten för din del är att hjälpa till att hitta en ny fodervärd. Som sagt inte ditt jobb men å andra sidan så kommer du få svårt att få den nuvarande skulden betald, ju längre tid hästen står hos dig, desto mer kommer skulden öka och ju mindre är chansen att du får tillbaka ngt alls?

Fungerar det inte att polis eller djurskyddsanmäla, hon köper ju inte mat till hästen utan förlitar sig ju på vänliga människor ?.Förutsatt att kontrakt finns skrivet kan man inte utforma det så att fodret köps separat skilt från hyran?

Skulle göra vad jag kunde för att få tag på hyresgästen. För att så fort som möjligt säga upp hyresavtalet (helst både muntligt och skriftligt). Ett datum där hästen senast skall vara hämtad med prislista för fullskötsel (som någon redan skrivit). Skulderna lämnas till fogden.

Samtidigt skulle jag vända mig till hästens ägare. Hon har ett avtal med någon som försvunnit och lämnat hästen vind för våg, det borde ligga i hennes intresse att ta rätt på hästen.

Skälet "jag har inte möjlighet att ta hem hästen för jag pluggar" är inte acceptabelt. Vad som helst kan ju hända vem som helst och äger man djur så är det ens förbannade skyldighet att kunna ta hand om dem. Finns inte den möjligheten får man ju sälja och inte lämna ut på foder.

Om man som djurägare lämnar ut sitt djur i någon annans vård och får kännedom om att det näst intill blir ett djurskyddsärende så ställer jag mig starkt frågande till om man inte är ansvarig att åtgärda det? Eftersom man äger djuret. Eller är man fri från ansvar då eftersom man har ett avtal om att någon annan ska ha ansvaret?

Hur som helst, det borde ligga i ägarens intresse att hästen har det bra och blir omhändertagen.

Jag skulle meddela hästens ägaren exakt vad som händer. Att hyresavtalet är uppsagt, och vilken tid fodervärden har på sig att flytta hästen. Sedan skulle jag uppmana hästens ägare att ta rätt på hästen. Gärna så snabbt som möjligt men absolut senast dagen efter fodervärdens sista dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama