Barbabelle
Trådstartare
ang filmning och fotografering under ridlektioner i ridskolans regi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ang filmning och fotografering under ridlektioner i ridskolans regi?
Gäller GDPR även privatpersoner?Rider inte på ridskola längre, men de borde ju ha det sedan GDPR kom kan man tycka.
Nej GDPR gäller inte då.Gäller GDPR även privatpersoner?
Gäller GDPR även privatpersoner?
Vet inte. den kan inte vara så allvarlig i så fall för vi filmar ibland. Alla blir tillfrågade om de vill.ang filmning och fotografering under ridlektioner i ridskolans regi?
Ja det är inte tillåtetang filmning och fotografering under ridlektioner i ridskolans regi?
Njae, det stämmer inte riktigt.Det gäller hela EU, så alla personer. Både privatpersoner och företag. Vissa särskilda uppgifter har ett speciellt skydd, och får bara samlas in vid samtycke eller nationella lagar.
Film och Foto: Man får fota och filma hur mycket man vill men inte göra något med det, inte publicera så länge man inte får samtycke av de på bilder eller vårdnadshavare.
Är det fortfarande privat om man lägger ut det på facebook/instagram/Youtube?Njae, det stämmer inte riktigt.
Sådan personuppgiftbehandling (läs: fotografering) som är privat eller har samband med ditt hushåll - vilket den rimligen är om man filmar någon anhörig för eget bruk - regleras överhuvudtaget inte av GDPR.
KL
Sedan kan en ridskola förstås under vissa omständigheter reglera filmning/fotografering ändå, utifrån andra argument och bevekelsegrunder.
Relevant och viktig fråga, det är en bedömningssak som såvitt jag vet inte har prövats rättsligt än. Men de flesta uppfattningar jag tagit del av lutar åt att det beror på hur publikt (läs: hur många följare) kontot är. Ett fb- eller instagramkonto där upplagda bilder o filmer bara kan ses av en handfull familjemedlemmar och nära vänner skulle då kunna bedömas vara privat, medan ett öppet konto - med potentiellt hundratusentals eller ännu fler tittare - inte är det.Är det fortfarande privat om man lägger ut det på facebook/instagram/Youtube?
Jag håller med men undrar var man ska dra gränsen då dock, hur många följare är för många typ? Om det är många som vill nyttja lagen så kan ju antalen följare variera stort mellan fallen.Relevant och viktig fråga, det är en bedömningssak som såvitt jag vet inte har prövats rättsligt än. Men de flesta uppfattningar jag tagit del av lutar åt att det beror på hur publikt (läs: hur många följare) kontot är. Ett fb- eller instagramkonto där upplagda bilder o filmer bara kan ses av en handfull familjemedlemmar och nära vänner skulle då kunna bedömas vara privat, medan ett öppet konto - med potentiellt hundratusentals eller ännu fler tittare - inte är det.
Detta är alltså bara spekulationer tills det prövats, men jag tror(!) att det är en rimlig inställning.
Det närmaste en gränsdragning jag själv skulle spekulera kring, var det jag skrev förut.Jag håller med men undrar var man ska dra gränsen då dock, hur många följare är för många typ?
Öppet eller privat konto typ?Det närmaste en gränsdragning jag själv skulle spekulera kring, var det jag skrev förut.
Nej. Då måste du fråga om lov först.Är det fortfarande privat om man lägger ut det på facebook/instagram/Youtube?