Har en skarp häst eft Urbino - Caracas!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balkasch
  • Startdatum Startdatum
B

Balkasch

Har en riktig tuffing hemma med hingstfasoner så det sprutar ur öronen!! Kastrerades vid 2 år,är nu 12,men lika tuff idag...pust...
Har hört långväga rykten om urbinoavkommorna....hmmm men kan inget om morfar caracas,ngn som vet hur (trevlig) han var???
Kan kanske skylla lite på blodslinjerna...

Sv: Har en skarp häst eft Urbino - Caracas!!

Morfar Caracas var e Jovial som var känd för att ge skarpa avkommor. Har dock ingen personlig erfarenhet av Caracas-avkommor, däremot Jovial och andra söner till honom.

Har också hört att Urbinos pappa Drabant skulle ge skarpa hästar, men det har jag inget belägg för.

Jag har stött på Brabant hästar som vart riktiga puckon :eek: .... och från vad jag anser säkra källor så var det ingen nyhet eftersom man i stort kunde skylla på Drabant!
Urbinoavkommor har jag endast stött på en av och den var mentalt rubbad men i detta fallet skyller jag mer på skit bakom spakarna ( ryttaren/ägaren :crazy: ) än någonting annat.

Bra att jag inte är ensam om att ha hört ryktena om Drabant!

Jag träffade bara Urbino när han stod i spilta på Flyinge, och då var han hur rar som helst :) Har ingen personlig erfarenhet av vare sig Urbino eller Drabant-avkommor. Är däremot väldigt svag för Flamingo-avkommor ;) (e Urbino - Jovial för den som inte vet)

Vet en Urbino-avkomma som är rätt så skarp, hög i rang och gör gärna som han vill, men efter 20 år har han lugnat ner sig avsevärt! Vet att han var inte rolig som yngre pålle.....
Hade en häst ue. Jovial som var världens snällaste :love: så det slog inte igenom på alla hästar. Hon hade även Drabant i tredje led.
Mamman vet jag inte hur hon var.

Det är ju tur att Jovial inte slår igenom på alla!

Har själv en sondotter till honom, som visar upp vissa typiska släktdrag :D

När jag träffade Urbino var han 23 år, så han hade väl lugnat ned sig ;)

Dom erfarenheter jag har av ovannämda hingstar är att Urbinoavkommorna var många skarpa men vad det gäller Drabant var väl dessa avkommor mer snarskrämda och skyggade för gråsparvar. Har följt debatten vad det gäller Jovial så håller jag nog mera på att avkommorna var tråkiga och charmlösa, om vi nämner Ceylon så ligger humöret på Ceylons mors sida.

Har iofs bara träffat på en häst med Caracas i stammen, en valack e. Herkules - Caracas och den var skarp, eller snarare lite lömsk så det hade nog i första hand med hanteringen att göra. Han var dock jättesnäll att rida.

Tack för alla svar - kul att höra era åsikter.
Får väl vänta ut honom då,har dock blivit (lite) mognare allt eftersom åren gått...Har dock en fantastisk utstrålning & ett otroligt steg,men för mkt tankeverksamhet..
En tuff kille i lyxförpackning som de säger i stallet!!! Ha ha..

Urbinoavkommorna är väl rätt kända för att ha för mycket tankeverksamhet. Lite tomtar på loftet-varning..... Min kompis hade en häst med Urbino som morfar, GUDASNÄLL, men väldigt tittig av sig och med en tankeverksamhet utöver det vanliga. Ibland kunde man nästan se hur han stod och funderade över saker och ting.

Han var den givna kungen i hagen utan att vara elak mot de andra hästarna, han var helt enkelt självklar i sin ledarroll. Var det dock någon som försökte sticka upp så fick de förstås veta att de levde :devil:
Han har varit "pappa" och fostrare till min unghingst och det har varit superbra!

Har hört från många håll (och sett på andra Urbinohästar) att de ofta är väldigt känsliga och uppmärksamma, oftast så mycket att det blir negativt= tittiga individer som ser spöken överallt och kräver duktiga mjuka ryttare för att fungera.

vi har en urbinoavkomma i stallet o enligt min uppfattning är hon inte klok någonstans.
när man leder henne springer hon över en så fort hon blir rädd (vilket är hela tiden nästan).
hon är en riktigt bitch i hagen. tja. allmänt fjollig.
men jag vet inte, det kan ju vara ouppfostran.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka