Har du något tips? Hovfråga...

M

marria

Hej!

Jag behöver hjälp och tips av er!
Min lille minishettis har en liten skada på strålen som enligt hovslagaren är orsakad av yttre våld, dvs han har trampat på något, förmodligen en vass sten i hagen. Strålen är torr och fin, den vätskar inte, (för en vecka sedan så var det ett skrapsår) men den är avskavd på ena sidan.

Jag håller såret rent genom att spola av det med VirkonS och det har funkat bra tycker jag. Nu till mitt problem: Jag behöver "linda" hoven med något för att han inte ska trampa i geggan och få skit i strålen, enligt hovis ska jag sätta som en "sko" som ett lock på honom så att strålen avlastas och växer ut igen. Han är alltså inte skodd sedan tidigare (är knappt 1 år)

Jag har tillverkat en egen sko av hård matta som jag satt en strumpa om och därefter lindat. Men eftersom det verkar vara lite bergsget :angel: i honom och han klättrar på allt han hittar, så den skavdes såklart sönder! Då köpte jag en hundsko (som skyddar om de har sår på tassen) som satt jättebra! Men såklart höll den inte heller, den var ju inte gjord för den påfrestningen...

Mitt sista försök nu är att jag först har lindat hoven/benet upp till knät (den rackaren har ju tänder också) med "fixobandage", hoven har jag därefter tejpat med silvertejp. Jag hoppas att detta ska hålla!

Snälla! Ge mig tips på hur ni gör/gjort i liknande situationer, där hoven måste skyddas från smuts o dyl! Det måste vara hållbart!;)

Mvh Maria

Sv: Har du något tips? Hovfråga...

be din hovis sko honom med sula?

Risken med alla dina experiment är att din lillkille käkar upp något dumt och blir sjuk av det.. (har själv en såndär liten sak.. när han var ett käkade han upp ensilageplast som flugit in i hagen från granngården... Vaknatt som hette duga.. men plasten bajsades ut utan minsta antydan till magproblem.. knepiga djur dom där shettisarna..)

Hej o tack.

Jag vill helst slippa sko honom ännu, därför mina "experiment". Visst är de märkliga de där små, men jag lovar att det är väl förankrat så att han inte lyckas käka upp det!:devil:

Ikväll satt skyddet på när jag hämtade in honom från hagen, (trots lera och snöslafs) det såg även fint och "oskadat" ut under så jag hoppas att detta blir det sista försöket! Har jag tur så lyckas jag hålla det någon dag i taget innan jag byter, om någon vecka räknar jag med att kunna ha honom bar igen i så fall...

Någon som har något annat tips? Har satt aloevera på strålen undertill, har någon något annat bra tips? Kanske lite tjära...

Tjära brukar vara bra :D och Aloevera är kanon...

tja du, du får helt enkelt uppdatera oss så vi får veta om du eller din shettis kille är den som kan komma på flest praktiska lösningar :D

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025