Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Ja, utdrag ur belastningsregistret för ett par tjänster, och grundlig säkerhetsprövning i ett fall. Har även ingått i min fd sambos säkerhetsprövning vid ett tillfälle.
 
Gjort säkerhetsprövningar på olika nivåer. De har kollat allt möjligt och vissa intervjuer har varit väldigt detaljorienterade kan man väl säga.
 
Jag har för mig att de frågade om eventuell bisyssla när jag var på intervju på den arbetsplats jag jobbar på idag. Men inte mer än så.
 
Röstade nej, men har lämnat utdrag (personlig assistans).

Det är problematiskt att fler jobb sol inte behöver säkerhetsprövning vill göra en sån, gräva i ekonomin med mera.
Jag tror att det är ett resultat av att Rättssystemet inte har lyckats med att upprätthålla Lag och Ordning.
Då måste man skydda sig själv med de metoder som står till buds.
Hemlarm och sådant är andra sätt som det kommer till uttryck.
 
Nu måste vi reda ut begreppen. Verkar finnas stor okunskap både i denna tråd och i den tråden där det började.
Begäran ut belastningsregister brukar ske vid arbete kring tex barn och vård.

Bakgrundskontroll kan egentligen vilket företag och myndighet göra om de anser det krävs, men det är ju medgivande etc som krävs. Oftast får man läsa sin bakgrundskontroll också om man vill.

Säkerhetsprövning sker när en person arbetar eller får ta del av någonting som har med säkerhetskänslig verksamhet att göra, enligt Säkerhetsskyddslagen. I prövningen kan det innebära att även make/maka/sambo kontrolleras kring ekonomi och andra saker via blanketter/förfrågan till Säkerhetspolisen. Allt beror på om personen ska säkerhetsklassas och isåfall på vilken nivå. I prövningen ingår också en säkerhetsintervju där det kan komma frågor kring familj, umgänge, ekonomi, resor, fritidsintressen, missbruk osv.

Så nej, en säkerhetsprövning med klassning enligt säkerhetsskyddslagen har inte med att ”någon vill göra det”, eller har med lag och ordning generellt utan med vilken verksamhet som bedrivs där personen jobbar/ska jobba.
 
Attans klickade fel. Glömde att jag sökte inom försvarsmakten för ett herrans par år sen. Då fick jag lämna en del säkerhetsuppgifter.

Däremot har jag ifnomerat redan på första arbetsintervjun att jag är diabetiker och gett en lätt förklaring vilket aldrig varit något problem
 
Så nej, en säkerhetsprövning med klassning enligt säkerhetsskyddslagen har inte med att ”någon vill göra det”, eller har med lag och ordning generellt utan med vilken verksamhet som bedrivs där personen jobbar/ska jobba.
Uttrycken används slarvigt.
En bakgrundskontroll som en arbetsgivare vill göra för att skydda sig själv, drivs på av bristande Lag och Ordning.

Jag har blivit mycket mer noggrann med hyresgäster av den orsaken.
Jag gräver riktigt ordentligt.
Och satt upp övervakningskameror.
 
Uttrycken används slarvigt.
En bakgrundskontroll som en arbetsgivare vill göra för att skydda sig själv, drivs på av bristande Lag och Ordning.

Jag har blivit mycket mer noggrann med hyresgäster av den orsaken.
Jag gräver riktigt ordentligt.
Och satt upp övervakningskameror.
fast du svarade om lag och ordning i allmänhet på ett inlägg om säkerhetsprövning. Och det stämmer inte. Det görs enligt säkerhetsskyddslagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp