Har du mugg och eller rasp på din häst?

Sv: Har du mugg och eller rasp på din häst?

KL:
på u.c davis forskas det just nu om ett slags genetisk sjukdom som har me dimmunförsvaret att göra och som är en variant på lyfmödem om jag fattat det rätt.
drabbar ffa kallblod

den är ärtt otäck .

jag har haft en häst med otroliga problem med mugg,ödem,lymfangit,hälta,rsistent bakterieflora ochkrustor,inåtvända ärr samt hovskabb.

han blev frisk för rätt länge sedan o inte ens i år har dtevarit några problem. men han immunförsvar är numera friskt
jag tror värmen ställt till det en hel del för hästarna i år angmugg

Kolloidalt silver verkar ALLTID fungera på mugg och rasp.
Prova att spraya och lägga ett omslag blötat med kolloidalt silver på det utsatta ställena.

Prova Ionosil, kolloidalt silver. Badda/spraya eller lägg ett omslag blötat med kolloidalt silver. Fungerar alltid.
Man kan också använda silverlotion som innehåller EMU olja, silver och MSM. Funkar jättebra på eksem mm.

4 vita och 4 svarta fötter där hemma men än så länge ingen mugg :)

Jag börjar misstänka att min frieser har fotskabb, hon har i alla fall något som påminner om mugg men ser skonsammare ut, sitter lite på kotorna och en fläck under magen. Men är det någon här som har erfarenhet av att använda frontline? Jag såg att det fanns spray på apoteket att köpa. Ska man då spraya ben o mage på hästen? Skulle Viron S funka på fotskabb?

Jag har behandlat skabb om o om igen i 5¨år nu .. med sebacil.
frontline funkar inte .
Jag har nyligen börjat med eprinex med super resultat .
Skabb syns inte alltid , men det känns på hästen .
mugg o sånt kliar väl inte men det gör skabb.

Jag fick bort min mugg precis nu innan geggans intrång. Hurra! Jag använde Silon-salva köpt på apoteket. Har tidigare provat allt tyckte jag. Nu var det inte så förskräckligt mycket, men envetan som synden. Vi har balltrampsärr och där vill det alltid till att börja igen. Så jag vill helt klart föreslå Silon.

Och jag vill föreslå blåspray!
Svamp trivs ju i våta och varma miljöer. Men Blåsprayen är ju antiseptisk och har uttorkande effekt. Det funkar på min iallafall som har två vita bakfötter.

Tvättar med ljumet vatten och pillar bort skorvet när det luckrats upp, sedan sprayar jag med blåsprayen. Det blir inte så snygg färg, men det hjälper! :)

Finns på g*anng*rden.

Om inget annat hjälper så testa kolloidalt silver!!!
Finns både flytande form och salva. Det är dunderbra!!!
Finns att köpa i vissa hälsokost affärer.

hejsan, min häst har precis fått mugg förmodligen. fans inget där i fredags men i lördags var de fullt av de på höger bak. varför bara på ett ben och inte mer? vad ska jag smörja med för att de ska läka?några bra tips?:)

Nej. Jag har bara haft mugg på en häst genom åren och det var två små krustor som gick bort direkt.
Den häst jag har nu har aldrig haft mugg.

Våra nuvarande hästar har aldrig haft mugg förr,men efter en mycket blöt tävlingshelg med benskydd som aldrig torkade fick den ena mugg.
Honom tvättade vi med grönsåpa och höll noggrannt efter det varje dag och det gick ganska snabbt bort,det var hårda,torra,krustor.
Den andra fick mugg nu när regnperioden inleddes.... och det var en helt annan typ,mycket blötare det gick inte bort med såpa och inte med virkon.
Till slut började vi bara smörja och massera in med zinkpasta och då gick det bort på några dagar.

nu måste jag berätta en sak.
där min häst står är de en gammal gubbe som tror att han kan allting som äger stallet. och han säger att mugg är smittsamt. de är de väl inte?
de har iaf jag aldrig hört?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka