Har du hört talas om 'cycle breeding'?

Barabia

Trådstartare
Det låter ju lite lustigt, men kanske att det ligger nåt i detta!??

Citat från travronden: "Enligt paret Walmsley, som lagt ned stor möda på att underbygga sin tes, producerar alla hingstar och ston sina bästa avkommor vart fjärde år, i en naturlig cykel.

Stons bästa avkommor föds när hon är 6, 10, 14, 18, 22 år - och så vidare. Hingstarnas bästa avkommor föds när han är 7, 11, 15, 19 - och så vidare.

Låter det galet?

Kanske, men det är som sagt bara en avelsteori. Det finns alltid något "bevis" för de flesta av dessa.

I fallet cycle breeding kan du ju alltid plocka fram en häst du tycker står ut väldigt, och sedan räkna på hur gamla hans eller hennes föräldrar var när hästen ifråga föddes.
"

Värt att kolla upp tycker jag, vad tycker ni!??

Bia

Sv: Har du hört talas om 'cycle breeding'?

Dijanah har två avkommor, Devatschkah föddes när Dijanah var 10 år och Djaminskah när hon var 18 år.
Så då har Dijanah bara "bästa" avkommor eller?
Och Dobrahs 4 avkommor är födda när hon var 9, 15, 19 och 22 år och då borde Dinamith vara hennes " bästa" som är född när hon var 22 år eller?
Ingela

Är det lika för mammor? :rofl:

Jag tror inte ett skvatt på detta. Lika lite som jag skulle tro på att de bästa avkommorna är födda 05.15 på morgonen, födda baklänges, födda vid regnväder osv...

Var inte sån nu, Wille Vekling föddes ju när Lill Sham var 7 ;)

*kl*

Ingela, du får kolla hur gammal hingsten var vid samma årtal. Det gäller ju honom också!

Anna, kanske det är så.. men då får du räkna om till hästår!:idea:

CK, min yngsta son är född den 15/5 kl. 05.15.. han är shysst!:)

Galadriel, (mmm..fint namn!:love: ) hur gammal var modern då?

Spåna vidare, det ska jag göra ivf. Jag tror på allt & alla, fast inte på tomten!;)

Bia

I andra kulturer, tex Kina är det superviktigt vilket år man är född. Blivande föräldrar har noggrann planering för att deras barn ska födas i apans eller grisens år. Varje år har en speciell betydelse och alla dessa miljarders människor kan inte ha fel eller?!

Jag tror nog att jag är född i apans år....:o Då måste något vara bra med mig??? haha! :rofl:

Och jag i Grisens år!
Tråden skall kanske gå till gnägg!

Senast ändrad:

Nu har det fötts en "bästa avkomma" e. Gomir 23 år och u. Dasvidanijah 10 år, jag hoppas att vi minns denna tråd när denna lilla tjej visar sig bli en stjärna.
Ingela

GRATTIS Ingela!
Om vi inte kommer ihåg det får du väl påminna oss! ;)
Ska bli spännande att se om det stämmer.

Du får väl planera in ett till föl mellan dem om fyra år. Ifall det visar sig stämma måste du ju ha en till, menar jag.
/Anne

Nu har det fötts en "bästa avkomma" e. Gomir 23 år och u. Dasvidanijah 10 år, jag hoppas att vi minns denna tråd när denna lilla tjej visar sig bli en stjärna.
Ingela

Jag lovar att påminna dig Ingela!;)

Själv hoppas jag att allt går väl med mitt nyinköpta sto som ska betäckas i år. OM det blir föl nästa år så är hon då 10 och hingsten 19.

Håll alla tummar ni har!!!:)
Bia

Vad roligt att du köpt häst!!!
Vad är det för sto du köpt och vad ska du betäcka med?

Ja, visst är det roligt.. jag trodde ju att jag jobbat färdigt med hästar & avel och såg fram emot pensionen!:d Men en lägenhet och endast en katt som sällskap räckte bara 1 år, nåt fattades.. o på den vägen är det nu!

Självklart är det ett Crabbet/Old English sto (fux) jag funnit, men hon betäcks med en hingst (fux) som har dubbla linjer till El Shaklan (tvärs emot mina principer egentligen!). Ivf så är det inget Polskt nånstans, inget ont menat mot dem förstås!!

Färska bilder på henne kommer i veckan... så till att börja med:
http://www.allbreedpedigree.com/majidah

Här är hingsten hon skall betäckas med:
2baf5083.jpg

-
b7f8a471.jpg

-
http://www.allbreedpedigree.com/rusleem2

Fortsättning följer...
Bia

Normalt sett är jag ingen fantast av alla dessa smilies ... men idag MÅSTE jag "krydda" mitt inlägg med dem för jag är så GLAD :bow: att du har köpt in ett "nytt, fräscht" sto med Crabbet-linjer till Sverige! Det behöver vi. Nu ska vi försöka få upp intresset lite mer allmänt också ;) får våra underbara :love: araber.
Är så nyfiken på Majidah och gillar verkligen Rusleem (trots att han inte är en ren Crabbet/Old english) :rofl: Men de kan faktiskt vara bra ändå - och han har ju gått distans också.
LYCKA TILL!
/Anne

Ja, visst är det roligt.. jag trodde ju att jag jobbat färdigt med hästar & avel och såg fram emot pensionen!:d Men en lägenhet och endast en katt som sällskap räckte bara 1 år, nåt fattades.. o på den vägen är det nu!

Självklart är det ett Crabbet/Old English sto (fux) jag funnit, men hon betäcks med en hingst (fux) som har dubbla linjer till El Shaklan (tvärs emot mina principer egentligen!). Ivf så är det inget Polskt nånstans, inget ont menat mot dem förstås!!

Färska bilder på henne kommer i veckan... så till att börja med:
http://www.allbreedpedigree.com/majidah

Här är hingsten hon skall betäckas med:
2baf5083.jpg

-
b7f8a471.jpg

-
http://www.allbreedpedigree.com/rusleem2

Fortsättning följer...
Bia

GRATTIS!:bump:
Det blir spännande att få se resultatet nästa år!;)
Camilla

Och jag som kände mej lite förvirrad för att jag har fallit för Wisdoms Promise! Också El Shaklan.
Jag har ju alltid gillat dina hästar Bia nu börjar jag fundera om vi kanske inte har samma smak,ha ha:rofl::rofl::rofl:

Jag vet inte om du minns (tror det var du iaf...) men på Vedemaritten 2005 red du bakom mig och kommenterade att du tyckte min häst var fin eller om det var att hon rörde sig fint. Så redan då hade du nog den smaken liggande "latent". Hon är nämligen helsyster till Wisdoms Promise. :)

Gick visst lite för fort där...Greveritten skulle det ju vara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka