Sv: Har DU Boaboots el liknande?Titta hit!
Det fungerar bra med bootsen här, han går barfota i hagen och med boots under ridning på grusväg etc. UTAN boots är han fortfarande öm på grusväg.
Bootsen har soms agt fungerat (Boaboots), MEN jag anser de ÄNDÅ inte vara ett alternativ till järnskor på en häst i full träning utan då skulle jag utan tvekan sko. Men nu lallar hästen på promenadpensionärsnivå (skritt, trav och galopp rakt fram, något pass på bana ibland har jag vågat smyga in med) och då funkar det bra med boots.
Jag skodde av eftersom jag gärna vill ha de som går oskodda och det kändes lite overkill att sko en promenadpensionär för så liten ridning. Men mer ridning än nu och jag skulel stuva undan bootsen och slå på skor eftersom bootsen har en del nackdelar på sättet han rör sig och dessutom känns de för 'klumpiga' för att jag skulle vilja ha dem i mer utbredd träning. HÄSTEN har dock nada emot sina tofflor och bekymras inte, hasar runt lite ibland och får påminnas om att lyfta fossingarna ordentligt, och 'slår i sko' en del, är för kvick bak och långsm fram, det problemet fanns dock redan INNAN och beror inte på bootsen, men det märks mer med boots.
I övrigt så både skrittar, travar och galopperar han glatt på alla underlag med bootsen och verkar fullständigt nöjd med sina gympadojor. De är lätta att ta av/på (men drygt med tid tar det under den leriga säsongen när man får tvätta hovar och ben först), de har suttit kvar och stilla i all terräng, inget skav trots att han är skavkänslig (men har gaiters) och som sagt hästen verkar fullt nöjd. Matte är också fullt nöjd under omständigheterna men ser det inte som ett alternativ om han varit i normal träning.
Har lite dubier kring omd e kommer funka i hagen i vinter dock, så vi får väl se om det blir skor eller boots i vinter, jag misstänker jag kommer att få sko.