Har DU Boaboots el liknande?Titta hit!

Snobben

Trådstartare
Det har varit disskussioner ang barfotagång osv och ett tag var det många som köpte boots till sina hästar.
Hur har det gått?Är dom bra?För & nackdelar?

Är det inte vanligt att hästarna får väldigt ojämnt slitna hovar när hoven är van vid skor/inte så starka?

Sv: Har DU Boaboots el liknande?Titta hit!

Det fungerar bra med bootsen här, han går barfota i hagen och med boots under ridning på grusväg etc. UTAN boots är han fortfarande öm på grusväg.

Bootsen har soms agt fungerat (Boaboots), MEN jag anser de ÄNDÅ inte vara ett alternativ till järnskor på en häst i full träning utan då skulle jag utan tvekan sko. Men nu lallar hästen på promenadpensionärsnivå (skritt, trav och galopp rakt fram, något pass på bana ibland har jag vågat smyga in med) och då funkar det bra med boots.

Jag skodde av eftersom jag gärna vill ha de som går oskodda och det kändes lite overkill att sko en promenadpensionär för så liten ridning. Men mer ridning än nu och jag skulel stuva undan bootsen och slå på skor eftersom bootsen har en del nackdelar på sättet han rör sig och dessutom känns de för 'klumpiga' för att jag skulle vilja ha dem i mer utbredd träning. HÄSTEN har dock nada emot sina tofflor och bekymras inte, hasar runt lite ibland och får påminnas om att lyfta fossingarna ordentligt, och 'slår i sko' en del, är för kvick bak och långsm fram, det problemet fanns dock redan INNAN och beror inte på bootsen, men det märks mer med boots.

I övrigt så både skrittar, travar och galopperar han glatt på alla underlag med bootsen och verkar fullständigt nöjd med sina gympadojor. De är lätta att ta av/på (men drygt med tid tar det under den leriga säsongen när man får tvätta hovar och ben först), de har suttit kvar och stilla i all terräng, inget skav trots att han är skavkänslig (men har gaiters) och som sagt hästen verkar fullt nöjd. Matte är också fullt nöjd under omständigheterna men ser det inte som ett alternativ om han varit i normal träning.

Har lite dubier kring omd e kommer funka i hagen i vinter dock, så vi får väl se om det blir skor eller boots i vinter, jag misstänker jag kommer att få sko.

jag köpte boaboots i september förra året. Hästen gick mest i hagen men skrittades ut några gånger i veckan.
Jag tyckte de var helt ok att sätta på och ta av.
Hästen verkade tycka det var klumpigt att ha dom på sig, tillslut blev han riktigt kinkig när jag skulle sätta på dom. Vi testade sen ett tag att rida utan men det gick inte. Jag tyckte hästen blev allmänt sur, seg och var alltid nere så nu har hovslagaren satt på skor igen och nu har jag samma gamla, vanliga och pigga häst!

Har hört att bootsen fungerat kanon för vissa andra och önskar själv att min häst gillat dom samt klarat av att gå barfota utan att ömma.

Okej.Ja vi rider ju distans så sommarhalvåret så måste vi ju sko,funderade på just över vintern.Min häst sliter sina skor fort i tån,slits bootsen något?Tycker det borde slita lite på dom med...
Mest är det för att låta hovarna vila från skor som vi funderar på boots och för att se skillnad då vi funderar på om hovslagaren gör sitt jobb bra(tycker att hästarna är snubbliga efter skoning osv)

Ja det är väl omställning för både ryttare & häst...

Verkade var många som köpte boots men man hör inte så mycket om dom nu.Är ju intressant med åsikter både för och emot :)

Snobben skrev:
Okej.Ja vi rider ju distans så sommarhalvåret så måste vi ju sko,funderade på just över vintern.Min häst sliter sina skor fort i tån,slits bootsen något?Tycker det borde slita lite på dom med...
Mest är det för att låta hovarna vila från skor som vi funderar på boots och för att se skillnad då vi funderar på om hovslagaren gör sitt jobb bra(tycker att hästarna är snubbliga efter skoning osv)

Bootsen är 'tåriktade', dvs uppvinklade lite i tån för atts kapa bättre överrullning. Inte sett något tåslitage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 478
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 310
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024