Har du anmält någons hästhållning?

Kan det vara så att det var omplaceringshästar? Frågade någonsin någon människan varför djuren säg ut så?

Fanns det sjukdomar i bilden eller ålder?


Var det hennes djur?

Ja det var hennes djur, hon har fått hästar tagna ifrån sig ett flertal gånger. Det var inte omplaceringshästar, denna kvinna är känd av kommunen. Det var samma hästar år efter år. Kvinnan är folkskygg och mår nog inte så bra men det ska ju inte behöva gå ut över hennes djur. Ja vi frågade oss varför men eftersom det var samma visa samma år med samma hästar, ibland kom det till någon ny så kan man inte säga att hon tog väl hand om dem. Ofta så är det stora tragedier bakom vanvård av djur, det är sällan det är onda människor utan man är sjuk, har inga pengar eller annat men man ser inte själv hur illa det är.
Men det har blivit sämre, när jag anmälde var det fortfarande kommunens djurskyddsinspektör som hade hand om sånt här. Tror att det inte är så längre? Visst är det företag som anlitas numera? Var ju någon affär med djurambulansen (de som var med i ngt TV-program) som inte skötte sig? De hade skulder, hämtade djur som var friska och välmående för att kunna fakturera mm. Vet att de blev uppsagda men jag tror inte på vinstdrivande företag i dessa sammanhang.... Det är ju djurägaren själv som får betala för utgifter och kostnader i samband med omhändertagande, det kan snabbt handla om 100 000-tals kronor. Någon annan kanske är mer insatt i hur det fungerar?
 
Glömde av att stallet där min ena häst var efter avvänjning från stotl, blev anmält och jag fick påpekan på att han var mager och att det skulle bli uppföljning på det men det behövdes bara namn och var den vet jobbade som hade sätt hästen någon dag innan.
 
Men det har blivit sämre, när jag anmälde var det fortfarande kommunens djurskyddsinspektör som hade hand om sånt här. Tror att det inte är så längre? Visst är det företag som anlitas numera?

Det är Länsstyrelsen, en myndighet och inget företag, som sköter kontrollen av djurskyddet i Sverige.
Däremot finns det företag som har kontrakt med polismyndigheten, vilka är de som verkställer alla beslut om omhändertagande.

Länsstyrelsen verkställer alltså inga omhändertaganden själva, och har ingenting med upphandlingarna av de företag som sköter det heller.
 
Har inte anmält men blivit anmäld, inga anmärkningar och såg egentligen inga problem med anmälningen mer än att det blev onödigt arbete men personen som anmält tyckte sig säkert se till hästarnas bästa och det var ju fint så. :)
 
jo, jag har anmält. En extremt mager ponny som gick utmed vägen i en grannby (tillsammans med en normalviktig större ponny, så det var ju nåt fel på den - men det verkade inte som att de gjorde något åt det.
Och jag har anmält nötkreatur som gick ute året runt utan ligghall.
 
Egna o vänners erfarenheter kommer man inte så långt med om man vill bli trodd när man kommer med sådana anklagelser som du gör.
Akt/diarienummer på offentliga handlingar kommer du längre med.

Och vart tro du dessa djur ta vägen? Inte komma dom på nåt "vilå hem. Dom gå till slakt.
 
Jag har anmält en gång. Men namn. Det gör jag helst om det inte skulle finnas någon speciell anledning till att inte göra det.

För att jag ska anmäla så måste det allmänna intrycket vara sämre än måttdetaljer etc.

Dessa hästar har varit tunnare och mer omusklade än vad som är acceptabelt, extremt långhåriga ända in i juni, och ligghall som är för liten för antalet hästar samt har väggar av pressenning som trasats sönder.

Det har varit på gränsen varje maj-juni när de släppts på "bete". Betet är bara ca 30x40 meter men eftersom det är ponnysar så har det räckt för att de ska gå upp till normal kroppsvikt och tappa pälsen på några veckor. Betet tar slut snabbt och sedan är det tillbaka till vinterhagen och börjas ge mindra mat ingen.

När de så skaffade två hästar till hann de inte äta upp sig under de veckorna de gick på betet så då tyckte jag det var dags att de fick besök.
Det som jag tyckte var viktigt här var att de skulle få tillräckligt med kunskap för att få det att bli bättre, eftersom de verkar hålla dem rena och sko (eller verkar) regelbundet.

Det finns andra här som jag undrar om det har tillräckligt med ligghall till sina hästar men där är allmäntillståndet ett helt annat.
De har bra hull, fri tillgång på hö och de byts täcken till fräscha, torra täcken. Pigga fina hästar som är extremt välskötta.

Man måste skilja på att anmäla för att någon inte sköter sina hästar som jag gör eller om det är för att hästarna verkligen far illa.
 
Har du anmält någons hästhållning till Länsstyrelsen/djurskyddet någon gång? Hur hade hästen det? Var det främlingar eller någon du kände när du anmälde? Hade du försökt prata med ägaren först?

Nyfiken vad folk anmäler bara. I vårt område springer grannar omkring och pratar om vad de vill anmäla andra grannar för. Om granne A sedan har anmält granne B vet jag inte, men det pratas och antas mycket till oss andra grannar. Trots att A och B umgås mycket, sprider A mycket strunt om B utan dennes vetskap. Jag förstår inte varför man inte tar upp saker innan en eventuell anmälan om man dessutom känner varandra och ska föreställa att man är vänner.

Jag och min familj har aldrig behövt anmäla någon hittills. Men om det fanns fog för anmälan skulle jag inte dra mig för att knacka på och fråga varför de gör si eller så och förklara vad jag anser är fel.

Däremot förstår jag att det kan finnas väldigt många olika situationer där djur lider och en direkt anmälan är väl befogad.
Nä, men var riktigt nära. Hästen togs bort istället. Var en häst i stallet dit jag precis hade flyttat. Otroligt mager häst, varenda kota stack ut, hovar som var otroligt övervuxna, klåda i man och päls, riktigt dåligt skick. Även elefanten, kronisk lymfangit på båda bak, som gjorde att den halta i varenda steg, i skritt. Otroligt stappliga, osäker på fång eller bara pga benen.
 
Jag har inte anmält men däremot haft en discussion med stallets veterinar om det osannolika I att det kan vara ok att 6 hästar I samma stall behöver avlivas samma år (ca 6 av 25). Hon hade själv tyckt det var mycket men inte agerat. Enligt mig var hästarna utsatta för oseriös behandling (barfotaverkning). Historien kom till stallägarens kännedom och jag blev vräkt. Ångrar mig inte alls men borde gjort en firmell anmälan istället eftersom felbehandlingen troligen fortsätter.
 
Jag personligen har inte anmält men jag minns att mamma anmälde en hästuppfödare när jag var liten (vår ponny var därifrån). De hade hästarna inne hela vintern och så fick de gå ut till våren, hingstarna lämnade aldrig stallet (spiltor), vi kom dit en gång och hittade ett föl i en hage med ett decimeterlångt öppet sår på ett framben, gissningsvis fastnat i taggtråden... Anmälde och efter det gjordes förbättringar med boxar osv.

Även anmält kring en häst som var i riktigt dåligt skick. Vi vet vilken häst det är/var (, sett den i många år men den har varit i ok skick. Sedan flyttades hästen och dess mamma (och min familj brukade åka förbi dem då och då och kolla att de sköttes), därefter "försvann" hästarna och syntes inte till på ett par år. Sedan en dag när jag varit och hälsat på mina föräldrar fick jag av en händelse syn på hästen från vägen, stannade bilen och åkte tillbaka för att kolla närmare, och den var i riktigt dåligt skick -mycket mager, tufsig lång päls som hängde i tovor (sommar...) och långa hovar. Gjordes en anmälan, men jag vet inte vad som hände sen.

En kompis har en bekant som har ett gäng hästar som sköts fruktansvärt illa. Det är magra hästar som de inte har råd att köpa foder till (de täcks med täcken så syns det inte), en blind ponny som fick en otrevlig sårskada och det var många turer kring skadan. Sedan "försvann" den ponnyn men så hade barnen haft kompisar hemma och en av kompisarna hade gått in i stallet..... Där stod den blinda ponnyn, och hade gjort i månader. Enligt barnet stod ponnyn på "jord" (halm som hade förmultnat), och ponnyn var så mager att det inte var mycket kvar. Anmält flera gånger och såklart efter händelsen med ponnyn. Ponnyn togs bort.
 
Jag anmälde personen jag delade stall med för många år sedan. Hen hade två hästar, varav en gammal häst på 31år, som hen bland annat vägrade sko (som blev väldigt ömfotad utan skor). Det gick så långt att hästen tappade alla skor och knappt kunde gå, utan mer stapplade fram. Anledningen till att hen inte skodde var eftersom att den hästen "Endå ska avlivas snart, vi har bara inte fått en tid än." Hen drog på det i flera månader eftersom att hen tyckte det var tungt att ta bort hästen eftersom hen haft den rätt länge. Jag fattar dock inte hur det kan vara mindre jobbigt att plåga hästen....

Jag anmälde flera gånger, de åkte dock hem till våra grannar istället (lite lurigt att hitta till stallet), som hade fina tävlingshästar. Hur som helst slutade det till slut med att hästen avlivades och den andra hästen åkte till en fodervärd.

Jag försökte prata med personen otaliga gånger, inte bara om det här utan om flera andra saker. Hen red exempelvis sin unghäst med graman, snodd och pessoabett samtidigt, "Man måste göra det med unghästar så att de lyfter på ryggen". Hästen blev halt flertalet gånger men ägaren var lika chockad varje gång, fick inte alls ihop hur hästen kunde bli halt i båda fram hela tiden, han som höjde så fint på ryggen.......

Det gick helt enkelt inte att prata med den här personen, det spelade ingen roll hur pedagogiskt man än la fram det, hen kunde allt själv. Som tur är har inte den här personen skaffat häst igen och jag hoppas att hen inte kommer göra det i framtiden heller.
 
Jag har anmält, men det gällde inte hästar utan får...! :crazy: Maken och jag hittade några tackor i en hage långt ute i skogen mitt i vintern, inget vindskydd, inget vatten, ingen mat.... Vi anmälde direkt, och de stackars fåren togs omhand.
Vi fick senare höra att flera får hittats döda, och att karlen på stället där fåren hörde hemma förbjöd sambon att åka och mata fåren eftersom det blev för dyrt.....:meh:

Har aldrig anmält vanvård av häst. Dock blev vi anmälda själva här en gång, av en man som förföljde oss på en mängd konstiga sätt. Länsstyrelsen var mycket bra att ha att göra med i det fallet. De var vana vid konstiga anmälare sa de, där det inte var något fel på djurhållningen men däremot på anmälaren.... De var här och tittade över våra hästar och såg att det inte fanns något att anmärka på, och så var det inte mer med den saken.
 
Jag har anmält djurhållning men också blivit anmäld själv. En övernitisk djurskyddsinspektör körde hårt mot oss ett tag för att jag hade hästarna och mina grisar ute. Slutade med att jag sa åt honom att han inte hade här att göra utan att veterinären är med och han följde det. Veterinären sa rakt ut att djuren hade det så bra som dom kan ha och att jag följde alla regler som fanns. Därefter ringde djurskyddsinspektören bara när jag blev anmäld av en sur granne, och talade om att jag blivit anmäld men att han inte skulle följa upp det. Detta var på 80-talet. Jag anser att det är bra och att det, som regel, följer lagstiftningen även om jag tycker man ska gå hårdare fram vid uppenbar vanvård.
 
Jag har anmält hästhållning hos en bekant. Den bekanta ägde stallet där jag hade min häst.

Han hade just köpt en B-ponny, en korsning, som han meddelade skulle användas i stallets nystartade ridlägerverksamhet som skulle pågå under fyra veckor på sommaren. Han var jättenöjd över att ha fått tag på en så ung häst som var så välväxt och snäll trots att den var ung. Jag trodde då självklart att ponnyn var åtminstone fem år. När ponnyn hade gått två av de fyra veckorna på ridlägerverksamheten fick jag veta av han som ägde ponnyn att ponnyn var 1 1/2 år.

Ponnyn var visserligen liten, men kraftigt byggd och välskött. Även om ponnyn var välskött i övrigt är det inte okej att en ponny som inte ens fyllt två år går ridlektioner. Ponnyn VAR verkligen snäll för så vitt jag vet gjorde den inget (nu såg jag barnen bara rida den på ridbanan och i skogen med ledare så vet inte vad som hade hänt om barnen ridit själva). De kan inte ha hunnit rida in den ordentligt.

Jag ville gärna stå kvar i stallet efter anmälan (allt annat var bra och hästarna var välskötta) så jag gjorde en anonym anmälan…
 
Har anmält en ägare efter att ha åkt dit för provridning, det var misär hästen var bla inte skodd på 10 månader etc blev ingen provridning men en anmälan istället ej anonym och de hade fler på henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp