Har du anmält någons hästhållning?

hoppeloppe

Trådstartare
Har du anmält någons hästhållning till Länsstyrelsen/djurskyddet någon gång? Hur hade hästen det? Var det främlingar eller någon du kände när du anmälde? Hade du försökt prata med ägaren först?

Nyfiken vad folk anmäler bara. I vårt område springer grannar omkring och pratar om vad de vill anmäla andra grannar för. Om granne A sedan har anmält granne B vet jag inte, men det pratas och antas mycket till oss andra grannar. Trots att A och B umgås mycket, sprider A mycket strunt om B utan dennes vetskap. Jag förstår inte varför man inte tar upp saker innan en eventuell anmälan om man dessutom känner varandra och ska föreställa att man är vänner.

Jag och min familj har aldrig behövt anmäla någon hittills. Men om det fanns fog för anmälan skulle jag inte dra mig för att knacka på och fråga varför de gör si eller så och förklara vad jag anser är fel.

Däremot förstår jag att det kan finnas väldigt många olika situationer där djur lider och en direkt anmälan är väl befogad.
 
Jag har anmält, det var en person jag kände väl.

Jag hade försökt under en lång tid att påverka hästhållningen, utan framgång. När hästen sedan blev sjuk och veterinär inte tillkallades trots ganska allvarliga symptom (hästen reste inte på sig, mitt i smällkalla vintern) så tröttnade jag och ringde, anonymt.

Hästägaren har flertalet brister i hästhållningen, tex ensam häst utan skydd, ingen sjukbox, ingen behandling/undersökning på uppenbart sjuk häst. Inspektörerna var inte glada och det blev mycket dyrt för hästägaren. Samtliga brister åtgärdades och personen har fortfarande häst, installad hos en annan person. Den sjuka hästen blev dock aldrig riktigt bra och togs bort något år efter.
 
Skulle aldrig utsätta någon vän/granne/okänd för sånt.

Skulle djuret inte ha det bra, så skulle jag ta alla andra vägar utan att blanda in länstyrelsen. .


Pga jag vet att de jobbar inte för djurets välbefinnande utan efter mått och lagar som tolkas på deras synsätt även om det är väldigt individuellt .

Man måste se alla andra vägar innan..

Och dessa anonyma anmälningar borde inte ens få finnas. Kan man inte stå för den man anmält borde man inte få anmäla anonymt heller..
 
Det finns djurägare som är potentiellt farliga och därför måste möjligheten att anmäla anonymt finnas. Skulle du anmäla någons dåliga djurhållning om det fanns risk för ditt eget liv @Cinora ?
Eller låta djuren fortsätta lida?
Alla går inte att prata med.
DET finns många andra sätt än att anmäla anonymt


Jag vet att det finns folk som inte ska ha djur,en länsstyrelsen i de flesta län gör väldigt fel ibland tyvärr.

Det enda jag skulle önska är att länstyrelsen jobbade och kunde gå att föra en konversation med och att de inte bara körde sitt race utan såg efter rasindividen och ålder m.m och veterinärer s intyg och inte bara på deras kunskap..
 
Ja jag har anmält en gång. Det var en kvinna som bor i samma trakt. Varje vår kom det ut hästar på bete som var extremt magra, skitiga (alltså riktigt skitiga med intorkat avföring på kroppen) och så allmänt sorgliga ut. Varje år tänkte man att vi måste anmäla men de åt ju alltid upp sig på betet, det var rejäla hagar. Antagligen har de stått inne i stallet hela vintrarna och sedan släpps de ut på våren. Vi anmälde en vår innan de hann äta upp sig. Denna kvinna hade många anmälningar på sig innan och har haft djurförbud, vet inte om hon haft tillåtelse att ha ett fåtal. Sen vi anmälde så har vi inte sett några hästar där så jag hoppas att hon inte har några.....
 
Och ja djuren går först, så ja risken finns att jag skulle riskera mitt eget liv istället för att anmäla anonymt...
Fast så orolig för mitt eget liv skulle jag inte behöva vara..
 
Kan det vara så att det var omplaceringshästar? Frågade någonsin någon människan varför djuren säg ut så?

Fanns det sjukdomar i bilden eller ålder?


Var det hennes djur?
 
Nyligen var det en djurägare med världens äldsta häst på 46 och ett halvt år och flera gamla hästar som var friska och för sin ålder i bra form enligt veterinär. .

Men pga det folk ser utan att fråga så anmäls det hit och dit..

Djuren har mat, vet, stall, utevistelse och kärlek...Ändå ska man störa deras harmoni..
 
Länstyrelsen i sthlm avlivar frisk djur TROTS att släktingar hört av sig och erbjuder sig ta hand om djuret pga ägaren dött. Djuret är gammalt men friskt....

Hundar bedöms som aggressiva när alla andra som känner hundarna inte anser dem som ett dugg agressiv och avlivas pga det...

2 friska hundar ..
 
Intressant att läsa era inlägg :)

Jag upplever att anonym-funktionen missbrukas av en del för att anmäla småsaker istället för att prata med ägaren. Samtidigt är jag glad att man får anmäla anonymt, för det finns faktiskt galningar som inte går att prata med, där det kan bli väldigt farligt. Men finns inte den faran, så skulle jag ha anmält utan att vara anonym. För jag skulle först prata med personen och sedan anmält om det inte blev någon förändring.

Tycker man ska anmäla när det är väl befogat som flera av inläggen här i tråden. Men det jag hör i vårt område är grannar som vill anmäla till höger och vänster för små saker som de antar eller hittar på och då tycker jag det är förfärligt för en anmälan kan ge så stora bekymmer om det mest är för att jäklas.

Jag upplever också att länsstyrelsen arbetar mer med regler, mått och lagar än djurens bästa. Har sett djur som fått det fruktansvärt mycket värre efter att länsstyrelsen varit inkopplad. Och på vissa saker har de inte brytt sig alls, fast djur har farit illa. Däremot är det tur att dom finns, för dom har med all säkerhet räddat många djur också. :)
 
Skulle aldrig utsätta någon vän/granne/okänd för sånt.

Skulle djuret inte ha det bra, så skulle jag ta alla andra vägar utan att blanda in länstyrelsen. .


Pga jag vet att de jobbar inte för djurets välbefinnande utan efter mått och lagar som tolkas på deras synsätt även om det är väldigt individuellt .

Man måste se alla andra vägar innan..

Och dessa anonyma anmälningar borde inte ens få finnas. Kan man inte stå för den man anmält borde man inte få anmäla anonymt heller..

Jag undrar vilka andra vägar du menar? Det låter flummigt det du skriver.
Så du menar att även om det har förts samtal om djurhållningen med personen, som inte bryr sig, så finns det andra vägar? Vilka?
 
Länstyrelsen i sthlm avlivar frisk djur TROTS att släktingar hört av sig och erbjuder sig ta hand om djuret pga ägaren dött. Djuret är gammalt men friskt....

Hundar bedöms som aggressiva när alla andra som känner hundarna inte anser dem som ett dugg agressiv och avlivas pga det...

2 friska hundar ..

Det är väl för att de sett hur det görs i USA på djurpolisen, de metoder som används där för att "säkerställa en hunds mentala stabilitet" ger jag inte fem öre för. utan jag skulle utan tvekan använda egna armar och ben vid de flesta testen eftersom jag VET att en hund aldrig angriper en människa på det sett som den gör mot den konstgjorda handen ...
 
Jag har anmält en gång. Det var en häst som hölls ensam i en hage några km från vårt stall. Vi red förbi den där hagen varje vecka i flera månader utan att någonsin se minsta spår av annan häst eller människa. Hästen (såg ut som vbl travare) stod oftast ganska apatiskt när vi red förbi, men ibland vaknade den till och gnäggade och följde efter oss så långt hagen tillät.

Hagen ligger så till att det inte är uppenbart vilken fastighet den hör till, jag frågade runt lite med de av grannarna jag känner men ingen visste vems hagen, och hästen i den, var. Vi tänkte att den kanske haft en hästkompis som dött och att det kunde ta lite tid att ordna ny kompis, men när sommaren började lida mot sitt slut och hästkraken fortfarande var ensam ringde jag och anmälde. Nästa gång vi red förbi var hästen borta och den har inte kommit tillbaka, jag hoppas att det var pga att länsstyrelsen sett till att den fick flytta någonstans där det fanns sällskap.
 
Länstyrelsen i sthlm avlivar frisk djur TROTS att släktingar hört av sig och erbjuder sig ta hand om djuret pga ägaren dött. Djuret är gammalt men friskt....

Hundar bedöms som aggressiva när alla andra som känner hundarna inte anser dem som ett dugg agressiv och avlivas pga det...

2 friska hundar ..
Mmmm... Det är inte länsstyrelsens personal som gör den bedömningen (huruvida en hund är aggressiv eller ej. De gör inte heller någon medicinsk bedömning) och jag antar att det inte skett i det här fallet heller (och de som gör den bedömningen gör definitivt inte någon patetisk utvärdering á la djurpolisen USA) men det är klart. Har man blivit av med djur man anser att man kan ta hand om uppstår naturligtvis många känslor som gör att man ser saker och ting på olika sätt.
 
Ja jag har anmält och dom gångerna varit anonym, anledning till anonymt har varit olika men än av gångerna har varit för den jag anmälde bliv dömd ett antal gånger till psykisk vård.

Det jag anmält har varit häst med långvarig hälta, vanvårdade kor mm

Har även själv blivit anmäld, stall, hagar och hästar kollades, förstår inte varför jag skulle vara annat än välkomnande när länsstyrelsen kommer jag har inget att dölja, behöver ju inte bli anmäld för att åka dit på fel mått i stallet, oanmälda kontroller görs ju oxå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp