Här dog hästen

Sv: Här dog hästen

Så i ditt resonemang så är 10-30 km/h en lagom hastighet på samtliga svenska vägar i förhållande till sikt :rofl::rofl: du e allt bra rolig du....

Fast det Diabolical_Kitten skriver är nästan vad som står i trafikförordningen:

"3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Och hur man ska bete sig när man möter en häst på vägen tas åtminstone upp i STR:s Körkortsboken (hur det ser ut i andra böcker har jag ingen koll på). Jag citerar en del av mitt inlägg från en gammal tråd:
I min bok från 2005 står det:

Hästar i trafiken

Bildtext:
Kör lugnt - håll avstånd
- Även den lugnaste häst kan när som helst bli skrämd!

Hästekipage är numera ett vanligt inslag i trafiken. De förekommer både på landsväg och inom tätorter. Hästar är känsliga djur och kan lätt bli skrämda, ibland av nästan oförklarlig anledning. Det kan vara ett annat djur, en plastpåse som rasslar till eller naturligtvis en bil som skrämmer dem.

Några råd när du närmar dig ett hästekipage
- Visa stor hänsyn! Det är ofta ungdomar med liten trafikvana som rider.
- Sänk farten! Var beredd att stanna om hästen verkar orolig.
- Undvik att tuta eller blända med ljus!
- Försök få ögonkontakt med ryttaren eller föraren.
- Håll stort avstånd i sidled!
- Öka farten lugnt när du passerat!

Så de flesta som tar körkort får faktiskt en gång lära sig hur man bör bete sig när man möter en häst på vägen. Om man sedan väljer att verkligen ta in det man läser är förstås en annan femma, men att en och annan körkortstagare väljer att strunta i den information han/hon får är väl ändå ingenting man kan klandra ryttarna för.

Däremot är det förstås jätteviktigt att alla ryttare som ger sig ut och rider på eller i närheten av vägar ser till att hålla hårt på säkerheten och därmed t.ex. alltid har bra med reflexer på både sig själv och hästen, framför allt under vinterhalvåret.

Absolut har båda parter (bilförare och ryttare) ett ansvar, som jag ser det.

Fast det Diabolical_Kitten skriver är nästan vad som står i trafikförordningen:

"3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
Det innebär alltså precis vad jag skriver...
Man kan omöjligt stanna på 2 meter vid varje buske osv i hastigheter över 10-30 kmh så ditt resonemang faller. Jag vet vad lagen säger men den är totalt omöjlig att följa.

Och hur man ska bete sig när man möter en häst på vägen tas åtminstone upp i STR:s Körkortsboken (hur det ser ut i andra böcker har jag ingen koll på). Jag citerar en del av mitt inlägg från en gammal tråd:

Så de flesta som tar körkort får faktiskt en gång lära sig hur man bör bete sig när man möter en häst på vägen. Om man sedan väljer att verkligen ta in det man läser är förstås en annan femma, men att en och annan körkortstagare väljer att strunta i den information han/hon får är väl ändå ingenting man kan klandra ryttarna för.

Jag har tagit körkort 2 gånger (2 olika kort) och aldrig fått höra ett ord om det.

Däremot är det förstås jätteviktigt att alla ryttare som ger sig ut och rider på eller i närheten av vägar ser till att hålla hårt på säkerheten och därmed t.ex. alltid har bra med reflexer på både sig själv och hästen, framför allt under vinterhalvåret.

Absolut har båda parter (bilförare och ryttare) ett ansvar, som jag ser det.

Jag ser din poäng men det är alltid svårt. Om jag vill passera en häst som kommer mot mig stannar jag stänger av motorn och går ur bilen. På så sätt åker hästägaren på allt om hästen skulle gå på bilen då den anses vara parkerad. Ska man köra om en häst är det alltid svårt att göra det på rätt sätt. En del bilförare blir rädda och gasar för att hästen inte skall gå på bilen. Vissa smyger förbi. För mig som häst van är det mycket enkelt att se vad som kommer att inträffa (inom rimliga gränser) jag kan lätt se om en häst är stressad eller lugn när man kommer i bilen. Det kan ingen som inte har arbetat med hästar en del.
Så jag säger åter igen att hästen skall vara på rid/körvägar inte på bilvägar. För bådas säkerhet.

Det innebär alltså precis vad jag skriver...
Man kan omöjligt stanna på 2 meter vid varje buske osv i hastigheter över 10-30 kmh så ditt resonemang faller. Jag vet vad lagen säger men den är totalt omöjlig att följa.

Jag håller inte med om att "mitt resonemang faller". Självklart inser jag också att man inte alltid hinner bromsa/stanna för precis allting, men riktigt så tolkar jag inte heller lagen. Till skillnad från dig (:confused: med tanke på att du skrattade Dabolical_Kitten rakt i ansiktet för hennes inlägg) tycker jag dock att det är en självklarhet att t.ex. anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Givetvis går det inte att krypköra fram överallt, men är det mörkt eller dimmigt går det heller inte att köra lika fort som om det vore dagsljus och klart väder.

Jag har tagit körkort 2 gånger (2 olika kort) och aldrig fått höra ett ord om det.

Jag vet som sagt inte hur det ser ut överallt, i alla böcker etc. Detta är dock vad som står i mitt ex. av Körkortsboken från 2005 (och jag skulle tro att Körkortsboken är den vanligaste teoriboken för B-kort?). Jag vill även minnas att det pratades lite om hästar i trafiken på en teorilektion på trafikskolan.

Jag ser din poäng men det är alltid svårt. Om jag vill passera en häst som kommer mot mig stannar jag stänger av motorn och går ur bilen. På så sätt åker hästägaren på allt om hästen skulle gå på bilen då den anses vara parkerad. Ska man köra om en häst är det alltid svårt att göra det på rätt sätt. En del bilförare blir rädda och gasar för att hästen inte skall gå på bilen. Vissa smyger förbi. För mig som häst van är det mycket enkelt att se vad som kommer att inträffa (inom rimliga gränser) jag kan lätt se om en häst är stressad eller lugn när man kommer i bilen. Det kan ingen som inte har arbetat med hästar en del.
Så jag säger åter igen att hästen skall vara på rid/körvägar inte på bilvägar. För bådas säkerhet.

Jag håller fortfarande inte riktigt med dig. Jag tycker att man som ryttare kanske bör undvika trafikerade vägar om man kan (men hur många rider egentligen omkring på vältrafikerade vägar för nöjes skull?) men jag anser ändå att även ryttare har full rätt att vistas på många vägar. Jag vet inte heller om man måste vara så väldigt hästvan för att förstå att det inte är så smart att vrålgasa, köra väldigt nära, tuta etc. om man möter eller ska köra om en häst. Man ser väl ändå att det är ett djur och vet att sådana kan vara oberäkneliga? Ryttare och bilförare kan ju också försöka kommunicera med varandra om det skulle behövas.

Så som sagt; så länge båda parter tar sitt ansvar kan jag inte se att det ska vara så svårt att samsas. Liksom att man som bilförare måste samsas med cyklister, fotgängare, barn m.m. Dock kan man väl förstås tycka vad man vill om det faktum att det nästan alltid är bilägaren som får ta ansvaret vid en ev. olycka. För egen del känner jag mig dock inte tillräckligt insatt för att riktigt ha en åsikt gällande just den punkten.

Jag håller inte med om att "mitt resonemang faller". Självklart inser jag också att man inte alltid hinner bromsa/stanna för precis allting, men riktigt så tolkar jag inte heller lagen. Till skillnad från dig (:confused: med tanke på att du skrattade Dabolical_Kitten rakt i ansiktet för hennes inlägg) tycker jag dock att det är en självklarhet att t.ex. anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Givetvis går det inte att krypköra fram överallt, men är det mörkt eller dimmigt går det heller inte att köra lika fort som om det vore dagsljus och klart väder.

Självklart att man inte gasar som en dåre när det är is på vägen eller dimmigt men att kunna stanna på den sträcka man kan överblicka är omöjligt även i dags ljus med bra väglag. I dags ljus så kör man ju oftast den högsta tillåtna hastigheten och då kan man inte stanna. Jag kanske skulle be kitten om ursäkt för det där inlägget det var inte riktigt meningen att "hoppa på" någon enskild. Tycker bara att hela resonemanget inte går ihop.

Jag vet som sagt inte hur det ser ut överallt, i alla böcker etc. Detta är dock vad som står i mitt ex. av Körkortsboken från 2005 (och jag skulle tro att Körkortsboken är den vanligaste teoriboken för B-kort?). Jag vill även minnas att det pratades lite om hästar i trafiken på en teorilektion på trafikskolan.

Samma bok som jag har och visst det står en liten del på en sida om det men det kanske skulle varit ett helt kapitel om icke vilda djur i trafiken.

Jag håller fortfarande inte riktigt med dig. Jag tycker att man som ryttare kanske bör undvika trafikerade vägar om man kan (men hur många rider egentligen omkring på vältrafikerade vägar för nöjes skull?) men jag anser ändå att även ryttare har full rätt att vistas på många vägar. Jag vet inte heller om man måste vara så väldigt hästvan för att förstå att det inte är så smart att vrålgasa, köra väldigt nära, tuta etc. om man möter eller ska köra om en häst. Man ser väl ändå att det är ett djur och vet att sådana kan vara oberäkneliga? Ryttare och bilförare kan ju också försöka kommunicera med varandra om det skulle behövas.

Såklart ingen vill vara ute o leka med hästen på en högtrafikerad väg. ;)
Och rätten har ryttaren såklart att vara där men att bilen får felet för en olycka 9/10 gånger är fel. Det skulle vara så att ryttaren skulle vara den som blir ansvarig för allt skada som hästen gör. Som tex bucklor i lacken om hästen går på bilen. Om en häst rymmer från sin hage skall hästägaren hållas ansvarig för att den inte höll hästen med tillräckligt säkra hagar. Det finns ingen ursäkt för att en häst rymmer ur sin hage då är hagen helt enkelt för dålig och djurskyddet har inte sats i första rummet.

Att "tappa" en häst kan ju hända även den bäste (:rofl:) pga olika anledningar men då skall hela ansvaret hamna på den som faktiskt "tappade" hästen och inte på den eventuella bilförare som kanske kör på hästen.

För vad händer om hästen springer på ett barn eller en person?
Ja då är det hästägaren som åker dit.

Så som sagt; så länge båda parter tar sitt ansvar kan jag inte se att det ska vara så svårt att samsas. Liksom att man som bilförare måste samsas med cyklister, fotgängare, barn m.m. Dock kan man väl förstås tycka vad man vill om det faktum att det nästan alltid är bilägaren som får ta ansvaret vid en ev. olycka. För egen del känner jag mig dock inte tillräckligt insatt för att riktigt ha en åsikt gällande just den punkten.

Såklart om det hade fungerat. Men det vet vi båda att det inte alltid gör.
(Jag är inte insatt i nya regler då det var 4 år sedan jag senast använde väg att köra på och lus läste reglerna och jag kommer aldrig att köra på en väg igen)
Bara för att man har lagen på sin sida behöver det inte innebära att man ska göra precis som man vill med vetskapen om att om min häst går på bilen är det inte mitt fel vilket många som man möter på vägarna verkar tro.:cry:

Bara en sak REFLEXER DUGER INTE!
Finns billiga och mycket bra lampor som blinkar och lyser Jag var på vippen att köra på en häst som såg ut som en julgran på benen och ryttaren hade reflex väst båda hästarna hade länd täcken utan reflexer och jag såg inte ett dug av alla dessa reflexer och nej jag körde inte fort hade transport och det var GLASHALT. Så jag tycker faktiskt inte att hästar har på vägarna att göra. Möjligtvis mindre grusvägar kan hästar få hållas på men hästen skall behandlas som ett fordon och ha samma regler som en bil. Då dom faktiskt räknas som fordon.

Eeeh. För det första så bör du nog slänga ditt körkort (?) på tippen och inte sätta dig och köra om du inte fixar ditt synproblem först.
Tusen reflexer är ju bättre än en lampa. :cool: (Bäst är ju såklart både och!)

Sen förstår jag inte redigt ditt tänk?
Hästen ska behandlas som ett fordon och ha samma regler som en bil - men den får inte vistas på vägen? :confused:

Kanske ta in INNAN det blir kolsvart? Eller ta med sig en stark ficklampa.
Ska hästen bara få vara ute ett par timmar då?
Eller vissa, inte alls...?
Kvinnan i artikeln HADE ficklampa!!!
Om man som bilförare är uppmärksam så ser man även mindre starka ficklampor.

I dags ljus så kör man ju oftast den högsta tillåtna hastigheten och då kan man inte stanna.
Kan man inte? :confused:

Du har det bra lyxigt om du kan rida ut utan att behöva gå på trafikerade vägar, men de flesta har inte den möjligheten. Vi har EN 'ridväg' som går att rida på utan att behöva gå på någon trafikerad väg. Skulle alla använda den varje gång skulle ju den bli oridbar :grin:
Och dessutom är det en väg man bara kan skritta på iprincip så det är ju inget alternativ öht.
För att nå andra ställen måste vi följa asfalterade vägar i 50-70 km/h. På ett ställe måste vi även korsa antingen 90 väg, eller 70 väg där alla kör i 90 :cool:

Jag tycker istället för att förbjuda hästar på vägar så borde man se till att lära alla med körkort lite mer djurvett.
Folk som inte tänker sig för när det kommer en häst har inget på vägen att göra!

Eeeh. För det första så bör du nog slänga ditt körkort (?) på tippen och inte sätta dig och köra om du inte fixar ditt synproblem först.
Tusen reflexer är ju bättre än en lampa. :cool: (Bäst är ju såklart både och!)

Sen förstår jag inte redigt ditt tänk?
Hästen ska behandlas som ett fordon och ha samma regler som en bil - men den får inte vistas på vägen? :confused:

Efter som bilföraren blir dömd först så anser jag att hästen inte skall vara på vägen. I min mening borde det vara "hästen" som skall få skulden vid en olycka då det oftast är hästen som blivit skrämd för det ena eller det andra precis som det står i boken. Bilen kan inte göra en 180 graders på en meter det kan en häst. Och jag har redan glasögon för mitt syn fel tackar, med dom på har jag perfekt syn. (dessutom behöver jag inte ha dom på mig då det inte står att jag måste ha dom på körkortet jag ser alltså tillräckligt bra för att få köra)

Ska hästen bara få vara ute ett par timmar då?
Eller vissa, inte alls...?
Kvinnan i artikeln HADE ficklampa!!!
Om man som bilförare är uppmärksam så ser man även mindre starka ficklampor.

Hmm mina hästar brukar inte vara ute mer än 3-5 timmar i vilket fall som helst. (utom på sommaren då dom alltid är ute på natten och inne på dagen)

Nej inte om man inte lyser på dom=man måste se dom kanske en kjol i reflex material med en cykel lampa som blinkar i rött på hjälmen bakåt i mörkret.

Du har det bra lyxigt om du kan rida ut utan att behöva gå på trafikerade vägar, men de flesta har inte den möjligheten. Vi har EN 'ridväg' som går att rida på utan att behöva gå på någon trafikerad väg. Skulle alla använda den varje gång skulle ju den bli oridbar :grin:
Och dessutom är det en väg man bara kan skritta på iprincip så det är ju inget alternativ öht.
För att nå andra ställen måste vi följa asfalterade vägar i 50-70 km/h. På ett ställe måste vi även korsa antingen 90 väg, eller 70 väg där alla kör i 90 :cool:

1. Jag har travhästar så att köra på vägar är för mig uteslutet. Jag gjorde det tills den dagen då min kompis blev "jagad" av bonden i traktorn.

2. Man får betala för sig om man skall vara säker antingen i ett bättre stall med intill liggande banor eller med lampor som blinkar och inte en liten ficklampa med 2 AA batterier som lyser 5 meter duger inte ens för en cyklist.

Jag tycker istället för att förbjuda hästar på vägar så borde man se till att lära alla med körkort lite mer djurvett.
Folk som inte tänker sig för när det kommer en häst har inget på vägen att göra!

Det har dom om dom har körkort och läst lagen. Det finns ingen lag som säger hur man skall göra bara rekommendationer.
Dock håller jag med dig lite i detta. Men att säga att någon med körkort inte har på vägena tt göra är fel.
Det kanske skulle läggas till hur bilen skall uppföra sig i lagen t ex stanna för att släppa förbi. Lika med hur hästen skall hanteras vid möte t ex i största möjliga mån gå av vägen in på åker eller sidoväg tills dess att bilen passerat.:idea:
Dock anser jag det vara oförlåtligt att hästen kan rymma från en hage ut på vägen det skall strikt hamn på hästägarens konto utan några som helst diskussioner. :mad: Det är dålig häst hållning!

Så i ditt resonemang så är 10-30 km/h en lagom hastighet på samtliga svenska vägar i förhållande till sikt :rofl::rofl: du e allt bra rolig du....

Om vägförhållandena kräver det, så ja!
Många gånger har jag blivit tvungen att köra i 50-60km/h i 15-20 mil då det varit dåligt väder och vägen har varit dålig. Det är inte kul, men hellre det än att köra på en älg/människa/hamna i diket pga vattenplaning.

*kl*

Nej fy så hemskt! Själv bor man på liknande sätt, huset, gårdsplanen och stallet på ena sidan av en 70 sträcka (där bilisterna ser raksträckan perfekt till att gasa på lite extra) och sen hagarna strax längst vägen. Jag korsar där fler gånger om dagen, antingen med häst eller hövagnen, mörka mornar eller kvällar...

alla hästar äger en reflexgrimma, samt att det finns reflexvästar till alla ägare + en huvudlampa som jag använder mig av ibland, men det känns ändå för lite :(

Om vägförhållandena kräver det, så ja!
Många gånger har jag blivit tvungen att köra i 50-60km/h i 15-20 mil då det varit dåligt väder och vägen har varit dålig. Det är inte kul, men hellre det än att köra på en älg/människa/hamna i diket pga vattenplaning.

Okey då i perfekt väglag och riktigt fint väder vad anser du vara en lagom hastighet? 70 väg med lite buskar och någon enstaka avtagsväg med god sikt?

Självklart att man inte gasar som en dåre när det är is på vägen eller dimmigt men att kunna stanna på den sträcka man kan överblicka är omöjligt även i dags ljus med bra väglag. I dags ljus så kör man ju oftast den högsta tillåtna hastigheten och då kan man inte stanna. Jag kanske skulle be kitten om ursäkt för det där inlägget det var inte riktigt meningen att "hoppa på" någon enskild. Tycker bara att hela resonemanget inte går ihop.

Självklart stannar man inte en bil på två meter om man håller en högre hastighet, men såvida det inte är en extremt krokig väg (då hoppas jag å andra sidan att man inte kör så fort) så nog bör man väl ändå kunna få stopp på bilen på den sträcka man kan överblicka?

Samma bok som jag har och visst det står en liten del på en sida om det men det kanske skulle varit ett helt kapitel om icke vilda djur i trafiken.

Jag tycker informationen är ganska bra, men håller med om att det skulle kunna stå mer.

Såklart ingen vill vara ute o leka med hästen på en högtrafikerad väg. ;)
Och rätten har ryttaren såklart att vara där men att bilen får felet för en olycka 9/10 gånger är fel. Det skulle vara så att ryttaren skulle vara den som blir ansvarig för allt skada som hästen gör. Som tex bucklor i lacken om hästen går på bilen. Om en häst rymmer från sin hage skall hästägaren hållas ansvarig för att den inte höll hästen med tillräckligt säkra hagar. Det finns ingen ursäkt för att en häst rymmer ur sin hage då är hagen helt enkelt för dålig och djurskyddet har inte sats i första rummet.

Att "tappa" en häst kan ju hända även den bäste (:rofl:) pga olika anledningar men då skall hela ansvaret hamna på den som faktiskt "tappade" hästen och inte på den eventuella bilförare som kanske kör på hästen.

För vad händer om hästen springer på ett barn eller en person?
Ja då är det hästägaren som åker dit.

Jag känner mig som sagt inte tillräckligt insatt för att riktigt kunna ha en åsikt kring det rent juridiska. Men jag håller med om att det låter lite orättvist om det är så att bilägaren ALLTID ska stå för allting. Dock vet jag inte om jag håller med om att ryttaren alltid borde stå för allt som hästen gör heller. En häst som kickar till en bil för att bilföraren betett sig illa åt tycker jag nog gott kan få stå för kalaset, t.ex. Men som sagt, sådant lämnar jag åt andra, mer kunniga personer att bestämma om.

Såklart om det hade fungerat. Men det vet vi båda att det inte alltid gör.
(Jag är inte insatt i nya regler då det var 4 år sedan jag senast använde väg att köra på och lus läste reglerna och jag kommer aldrig att köra på en väg igen)
Bara för att man har lagen på sin sida behöver det inte innebära att man ska göra precis som man vill med vetskapen om att om min häst går på bilen är det inte mitt fel vilket många som man möter på vägarna verkar tro.:cry:

Jag har faktiskt aldrig själv haft några problem, varken med bilförare när jag har ridit (har mycket sällan ridit på trafikerade vägar dock) eller med ryttare när jag har kört bil. Så jag har svårt att känna igen mig i det där. Dock förstår jag att det säkert finns riktiga puckon till ryttare också, och det är trist, men jag vet inte om jag tror att de är i så stor majoritet att jag tycker det är befogat att skrika att "HÄSTAR HAR INGET ATT GÖRA PÅ VÄGAR!!!".

Jag tror vi får komma överens om att vi inte är överens, helt enkelt.

Senast ändrad:

Jag tror vi får komma överens om att vi inte är överens, helt enkelt.

hehe en bra början kanske ;) men att jag som ofta kör på ridtrafikerade vägar tycker det känns hemskt att känna att jag kommer åka på allt om hästen sparkar till min bil. Det får du nog hålla med om att det låter lite skumt. Detta gäller ju även om jag "smyger förbi" eller "gasar som en dåre".

Jag måste ju bara hålla med vissa här.
Hon ska inte lägga all skuld på föraren, är de mörkt ute o en bil kommer så är de inte lätt att se att det går en häst brevid.
Endast en lampa är inte mycket till hjälp.

VARFÖR lär sig inte folk att ha tillräckligt med reflexer på sina djur o sig själva när man går i mörkret!
Reflexer, blinkande saker överallt,bättre att överdriva så djuren o en själv syns än bara nån liten sak o knappt synas alls.

Suck... Jag tycker att ni alla som klankar ner pÅ folk som har hÄstar vid vÄgen spelar ingen roll om det Är en hage bredvid eller om dom rider....
TÄnk efter fÖr guds skull.... Var det hÄstar eller bilar som gick fÖrst pÅ vÄgarna hÄr i vÄrlden..... Jo hÄstarna!!!!!!

Suck... Jag tycker att ni alla som klankar ner pÅ folk som har hÄstar vid vÄgen spelar ingen roll om det Är en hage bredvid eller om dom rider....
TÄnk efter fÖr guds skull.... Var det hÄstar eller bilar som gick fÖrst pÅ vÄgarna hÄr i vÄrlden..... Jo hÄstarna!!!!!!

Har ju ingen betydelse om hästen var den första som gick på vägarna , lik förbannad så ska man se till att hästen o personen syns. En lampa hjälper inte man ska ha reflexer ordenkligt så att man syns

*kl*

Ser man inte reflexer? Alltså, det är inte logiskt:confused:. Och ta in innan det blir mörkt? Okay, då får jag släppa ut vid tio och in vid 14-tiden. Då blir de nog lyckliga, djuren i fråga..:D Jag behöver inte passera vägen men måste gå längs den ca 30 meter med två hästar. Det är hus och gräsmattor i vägen.
OT, Mitt största problem är dock långtradarna som håller ut mot hästarna och ökar farten, mer än en gång har jag slitit ut hästarna i djupsnön. Där tvekar jag inte en sekund, hoppade förra vintern över en snöplogvall ner på en äng där jag visste att hästen skulle ha snö upp över bogen bara för att slippa möta tradaren som gick över på min sida av vägen.. Tänkte att nu går vi säkert omkull, men hellre det än att bli överkörd:mad:. Jag är paranoid för det där, men hade jag inte varit det så vet man inte vad som hänt.. Kontaktade åkeriet och de har sagt till chaufförerna att lugna ner sig, de har fått fler klagomål från fotgängare och bofasta. Det är dessutom inne i byn med "lekande barn"-skyltar, osv.

/Emma, som anser att hon syns på upplyst väg även när hon inte har benreflexerna och lamporna. Men som vet att med två svarta hästar få de ha reflexer i hagen också, med tanke på ev. rymningar.
100_2453.jpg
100_2452.jpg

Senast ändrad:

Jag måste ju bara hålla med vissa här.
Hon ska inte lägga all skuld på föraren, är de mörkt ute o en bil kommer så är de inte lätt att se att det går en häst brevid.
Endast en lampa är inte mycket till hjälp.

VARFÖR lär sig inte folk att ha tillräckligt med reflexer på sina djur o sig själva när man går i mörkret!
Reflexer, blinkande saker överallt,bättre att överdriva så djuren o en själv syns än bara nån liten sak o knappt synas alls.

Precis överdriv med en julgransbelysning på hästen om det behövs gör allt du kan istället för att säga att bilföraren kör som en dåre man ser inte alltid allt. Då hade försäkringsbolagen blivit mycket rika.

/Emma, som anser att hon syns på upplyst väg även när hon inte har benreflexerna och lamporna. Men som vet att med två svarta hästar få de ha reflexer i hagen också, med tanke på ev. rymningar.
100_2453.jpg
100_2452.jpg

Tänk om alla hästar sett ut sådär på de vägar jag kör på:love::love:
Dom där täckena och grimmorna borde försäkringsbolagen subventionera till alla som har häst nära vägar! En cykel lampa som blinkar så hade det varit så mycket man kan göra för att bli sedd!

Tänk om alla hästar sett ut sådär på de vägar jag kör på:love::love:
Dom där täckena och grimmorna borde försäkringsbolagen subventionera till alla som har häst nära vägar! En cykel lampa som blinkar så hade det varit så mycket man kan göra för att bli sedd!

Ja, inte kostar det mig själv mycket att se till att de syns:p.. Grimma (Börjes) 39.50:-, ländtäcke från Rusta för nån hundring.. :D

:o Att inte alla köper sånt här direkt då ;)
Sådana här täcken kostar skjortan där jag sett dom. (hööks och mindre affärer häromkring)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 547
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama