Här dog hästen

Sv: Här dog hästen

Ni får tycka vad ni vill, så länge lagen gäller så tänker jag både cykla, promenera och rida på allmäna vägar. Hur f-n ska jag annars ta mig fram?
Dessutom lovar jag att jag ska plocka upp hästskiten efter min häst samma dag som ni plockar upp avgaserna från era bilar.

Kanske ta in INNAN det blir kolsvart? Eller ta med sig en stark ficklampa.
Om det nu är en lång rak sträcka varför inte sätta upp en lampa vid stallet så folk kan se hästen?

Tja, de flesta människor arbetar ju, och just nu blir det kolsvart innan klockan fyra. Hur stark en ficklampa är vet man ju bara om man går en kilometer bort och testar - lite extremt för att slippa bli påkörd, kanske.

Och nej jag håller fast vid att hästar inte skall vara på vägarna. Dom är en trafik fara utöver vilt då det handlar om att en människa sitter på eller bakom. Och en häst kan bli skrämd av gud vet allt och skada en bil, människa eller sig själv allt på förarens ansvar även om det inte var hans/hennes fel.

Om farliga varelser inte ska vara på vägarna kan vi ju lätt ifrågasätta vad människan gör där - det där djuret som struntar i allt annat utom att jag ska fram - nu! I övrigt menar du alltså att sådana som har häst på ett sånt stall där jag står - mitt i ingenting, ingen ridbana eller ridhus och tio minuters väg till skogen - ska hålla oss hemma eftersom vi måste ut på vägen för att komma någonstans..?

Klart man ska begränsa sitt uppehåll på vägen så mycket som möjligt, men det går alltså inte alltid att undvika hur gärna man än vill - och i vilket fall som helst är det bilisternas skyldighet att visa hänsyn till "mjuka" trafikanter, oavsett om de ska vara på vägen eller inte (en häst räknas i övrigt som ett fordon; det är därför den ska hållas på höger sida) - annars skulle det ju vara helt okej att köra ner folk som går över vägen vid sidan av övergångsstället också.

En shetlandsponny som blir rädd borde kunna stopaps om man har mer att hålla i än bara grimman.
Det är ingen liten chihuahua man håller i, en shetlandsponny som blir rädd drar med sig den som håller i utan att blinka.
En normalbyggd shetlandsponny drar LÄTT en vagn med 4 vuxna personer i, så varför skulle den inte dra omkull en vuxen människa som håller den i huvudet, i en paniksituation?? Med eller utan grimskaft, spelar garanterat ingen roll.

För övrigt är det befängt att anse att hästar ska hållas ifrån vägar, det är en praktisk omöjlighet för alla som inte bor utkastade långt ute i skogen.
En bilförare ska agera som om det vore en älg när en häst ska passeras. Hästen kan vara exakt lika oberäknelig.

Jag har själv några gånger stoppat bilister som betett sig som idioter och när de undrat varför jag inte tycker de ska passera hästen i racerfart har jag ställt motfrågan "HUR hade du gjort om det vore en älg?".

*Kl*

Naturligtvis har man rätt att på olika sätt färdas med häst på våra vägar, under förutsättning att man följer dom regler som finns.
Ibland är det nödvändigt och ofta enda alternativet.
Till exempel så finns i många fall finns gårdens byggnader på ena sidan om vägen och markerna på den andra. Ska man flytta byggnaderna eller sluta använda marken?

Men, i eget intresse bör man tänka på några saker. Bilar kommer fort på en 70-väg och körs ofta fortare än vad det står på skyltarna.

Det kan, även i fullt dagsljus, vara svårt för föraren att klart se vad man närmar sig beroende på synstörningar utmed vägen mm. Desto värre i mörker, regn, halvljus, möten etc. Att tro att föraren alltid ska kunna stanna inom siktfält är en utopi, det fungerar inte så. Vilken hastighet skulle vi då färdas i?

Reflexer är bra, men i många fall otillräckliga. En rejäl ficklampa är vida bättre (som komplement) och genom att i god tid svepa med lyset förbi bilen och sedan belysa hästrumpa och sin egen bakdel gör man föraren uppmärksam på att det finns folk utmed vägen och hjälper också till att visa storlek på ekipaget. Det är för mig som förare en stor skillnad på om jag ska passera en person med bara reflexer eller en som dessutom använder ficklampa. Idioter (ursäkta språket) som varken har det ena eller andra på en mörk landsväg borde vara fritt byte.

Hästar- här behövs både utbildning av förare så dom inser vad djuret innebär och utbildning av hästägare, så dom gör sina hästar trafiksäkra innan dom tar dessa ut på en 70-väg. En häst som svänger ut rumpan framför bilen blir väääldigt lång.

LIA

Håller inte alls med dig.
Man måste få lov att rida ut sin häst.
Tar bara billisterna hänsyn, så brukar allt bara gå bra.
Har haft häst i 28 år, och har alltid ridit ut mina hästar.
De gånger det har hållt på att hända olyckor är när man blir omkörd i 190
Eller billister blir irriterade och tutar eller sveper om med gasen i botten.

man kanske inte kan hålla sig borta från vägen helt och hållet, men att ha sin hästhage på andra siden av en 70-väg är fruktansvärt oansvarigt och farligt!
Och hur tänkte du då? I Halmstad är det iaf så att de flesta vägar ute på landet är just 70/90 vägar. Även många grusvägar har 70 som maxhastighet. Och är det oansvarigt att ha häst bredvid en 70 väg så borde det ju även vara oansvarigt att ha häst i närheten av en 70 väg. Eller rida i närheten av 70 väg. Ja... Och då kan man i princip inte ha häst överhuvudtaget i den här stan iaf.
Sen kan jag hålla med om att man helst inte ska ha högtrafikerade vägar bredvid stallet, men med tanke på hur mycket de bygger ut alla vägar nuförtiden är det nästan omöjligt att inte ha en större väg inom ett par km. Det gäller att ha så bra staket som möjligt och sätta upp skyltar om det behövs, men en olycka kan alltid hända... Även om man är omringad av 30 vägar så finns det tillräckligt med idioter som kör 70-80 där också. Och även folk som kör 70-80 med flera promille i blodet.

För det första så finns det faktiskt folk här i världen som jobbar även på vintern, och då är det för det mesta mörkt när man kommer hem om man jobbar "normala tider". Och ska hästarna bara vara ute de få timmarna det är ljust på vintern... Oj vilka välmående hästar man får då.

Ja, hästar kan bli skrämda och springa ut på vägen.
Barn kan också få för sig att springa ut på vägen.
Fulla personer kan också få för sig att springa ut på vägen.
Även dementa, utvecklingsstörda, personer saknar allmänt vett och alla typer av djur.

Vad ska vi göra med dessa? Låsa in alla så att de inte råkar skada din bil när du kör? Säga till älgarna att de minsann får dra på sig en reflexväst och lysa med ficklampa om de ska korsa en väg?
När man skaffar körkort är man faktiskt förpliktigad till att inte skada andra med sin bil. Man är skyldig att anpassa hastighet efter sikt, väglag, väder och vilket område man kör i. Man ska alltid hinna stanna. Tycker du att det är fel, ja då är det bara att låta bli att skaffa körkort. För som du resonerar är du definitivt inte mogen för det.

Vad ska vi göra med dessa? Låsa in alla så att de inte råkar skada din bil när du kör? Säga till älgarna att de minsann får dra på sig en reflexväst och lysa med ficklampa om de ska korsa en väg?
När man skaffar körkort är man faktiskt förpliktigad till att inte skada andra med sin bil. Man är skyldig att anpassa hastighet efter sikt, väglag, väder och vilket område man kör i. Man ska alltid hinna stanna. Tycker du att det är fel, ja då är det bara att låta bli att skaffa körkort. För som du resonerar är du definitivt inte mogen för det.

Så i ditt resonemang så är 10-30 km/h en lagom hastighet på samtliga svenska vägar i förhållande till sikt :rofl::rofl: du e allt bra rolig du....

Hur ska en hästägare kunna hålla sig borta från vägar med hästen? Ni som tycker det måste bo i norrland. Det byggs fler och fler vägar och blir mindre och mindre utrymme till människor och hästar. Bilen är bara ett färdmedel inte något som borde ha rätt att ta över hela våra liv och allt utrymme. Jag tycker att det borde byggas mer gångvägar för hästar och att man ska ha avsmalnande vägar m.m. på ställen där människor, cyklister, häst och ryttare mfl. måste passera. Dessutom nu i klimatförändringens spår borde det finnas mer möjlighet att rida dit man ska så koldioxiden från oljan kan stanna i jorden där den hör hemma. Jag har haft körkort i 17 år och aldrig lyckats köra över något djur. Jag tror det handlar uteslutande om hastighet och att billister inte har någon framförhållning. Är det mörkt kanske man inte ens kan köra 70 km. Man måste faktiskt hinna stanna om det står saker i vägen.

haha... du det är i norrland man rider efter vägarna för o få lite lyse ;)

olyckor är otrevliga men inte nått att göra nått åt. De finns ett öde. Skyll på ödet i stället.

Och du låter som en fullkomligt livsfarlig bilist :mad:

Nej men däremot är jag realist. Jag håller mig långt ifrån hästar jag ser på vägarna. Men det finns inte många som gör det. Därför tycker jag att hästarna skall hållas borta i största möjliga mån från vägarna. I alla fall de större vägarna.

Detta stämmer, och är inte bara moraliskt rätt men även enligt svensk lag om motorfordon:

Som bilist är du skyldig att anpassa hastigheten efter sikt, väglag och andra förhållanden som kan påverka. Bara för att maxhastigheten är 70 betyder det inte att du ska köra i 70 - om det är mörkt, dimmigt, regnigt, halt etc. är du skyldig att köra i en hastighet som du kan kontrollera bilen i om något händer. Det lär man sig i körkortsundervisningen, och det skriver man mer eller mindre under på när man tar sitt körkort och sätter sig i en bil. Är man inte klar över detta ska man inte köra bil, punkt.

I övrigt, om kvinnan måste över vägen med sin häst för att komma till stallet, hur skulle hon kunna hålla sig borta från vägen...?

Svaret på det är att hon kan tyvärr inte hålla sig ifrån vägen. Men vet man om att man ska ta hästarna över en 70-väg varje dag, så ser man till att ha ordentlig reflexutrusning till både sig och hästen. Man ser till att placera utgången till hagen så att man utan problem kan ta in och ut hästarna INNAN man går upp på vägen. Och helst ska det även sättas upp någon typ av belysning t.ex en lyktstolpe eller två. Vill man öka nyttan av belysningen ännu mer så ser man till att den bara är tänd när det ska tas hästar fram och tillbaka, för dom bilister som kör där regelbundet lär sig snart att är belysningen tänd så rör det sig hästar i området och att dom ska vara extra vaksamma.

/Camilla

Fast varenda liten skitväg har ju begränsningen 70, det är ju bara 50 inom tätbebyggt område. Jag tycker trafik och ryttare ska kunna samsas på vägen fast då krävs att båda visar hänsyn. De flesta bilster tycker jag också gör det men sedan kommer det en o annan blådåre :mad:

90-vägar däremot tycker jag nog man ska försöka undvika.

Ja kan du inte stanna i högre farter inom de givna sikförhållanden rekommenderar jag dig cykel.
Jag har till stallet nästan enbart 70väg och när det är mörkt kör jag som regel 50-60.

Fast varenda liten skitväg har ju begränsningen 70, det är ju bara 50 inom tätbebyggt område. Jag tycker trafik och ryttare ska kunna samsas på vägen fast då krävs att båda visar hänsyn. De flesta bilster tycker jag också gör det men sedan kommer det en o annan blådåre :mad:

90-vägar däremot tycker jag nog man ska försöka undvika.

Ja 90 vägar är totalt livs farliga för hästar. Men grus vägar tycker jag det inte finns många som man kan hålla 70 på. Det hela handlar om att just det samsas och det fungerar inte. Det finns inte en enda fråga på ett körskoleprov eller test prov som handlar om hästar på vägen. Därför anser jag att hästar inte har på vägen att göra. En kompis hade för ett par år sedan en bonde som jagade hästarna med traktorn på en grusväg = ingen stans att vända med långvagn på. När polisen kom fram sa bonden bara att han körde på vägen som ett fordon precis som han gjorde med hästen så polisen kunde inget göra. Bilister har ingen respekt för hästar så jag tycker det känns som att hästar har inget på vägen att göra man klagar inte så mycket när en bil blir på körd = ett fordon blir på kört. Men är hästen på vägen räknas den som fordon och inte djur.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 547
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama