Här dog hästen

Sv: Här dog hästen

men shit, har ni läst kommentarerna till artiklen, så respektlöst och sånt onödigt tjafs.. trist

Intelligent kommentar: "och för de andra så är de 70 på den vägen! och då får man köra 70 lilla du! "

Sent inlägg i denna tråden men detta tycker jag måste fram;

HÄSTAR HAR INGET ATT GÖRA PÅ VÄGAR!!!

Jag var tvungen att gå över vägen på mitt gamla stall för att ägaren inte hade strömm till hagarna utanför stallet. Detta var fruktansvärt för mig att gå med mina hästar över vägen.
Ne sluta klaga på att hästar blir på körda i trafiken håll er borta därifrån istället.

Jag håller til lviss del med dig. dock är det ju inte alltid så lätt att anpassa sig på det sättet, då vägarna ibland ligger ivägen för både ridstigar och hagar, osv.

Däremot tycker jag att om man nu ska ta hästarna över en stor väg när det är så mörkt, så harm an rejält med reflexer och GRIMSKAFT. Då kan man iaf få sin häst med sig när den blir rädd för en bil, och tvingas inte släppa.

I vilket fall osm helst, hemskt tragiskt. Och fruktansvärt tråkiga kommentarer på artikeln :(

Hur ska en hästägare kunna hålla sig borta från vägar med hästen? Ni som tycker det måste bo i norrland. Det byggs fler och fler vägar och blir mindre och mindre utrymme till människor och hästar. Bilen är bara ett färdmedel inte något som borde ha rätt att ta över hela våra liv och allt utrymme. Jag tycker att det borde byggas mer gångvägar för hästar och att man ska ha avsmalnande vägar m.m. på ställen där människor, cyklister, häst och ryttare mfl. måste passera. Dessutom nu i klimatförändringens spår borde det finnas mer möjlighet att rida dit man ska så koldioxiden från oljan kan stanna i jorden där den hör hemma. Jag har haft körkort i 17 år och aldrig lyckats köra över något djur. Jag tror det handlar uteslutande om hastighet och att billister inte har någon framförhållning. Är det mörkt kanske man inte ens kan köra 70 km. Man måste faktiskt hinna stanna om det står saker i vägen.

man kanske inte kan hålla sig borta från vägen helt och hållet, men att ha sin hästhage på andra siden av en 70-väg är fruktansvärt oansvarigt och farligt!

fattar inte hur folk kan ha sina djur så. när vi letade gård så var prio ett att den INTE fick ligga nära en stor väg!

väldigt tråkigt med den lilla ponnyn, men inte hemskare än alla katter som blir påkörda. det skriver dom inga tidningsartiklar om...

Jag var tvungen att gå över vägen på mitt gamla stall för att ägaren inte hade strömm till hagarna utanför stallet. Detta var fruktansvärt för mig att gå med mina hästar över vägen.
Ne sluta klaga på att hästar blir på körda i trafiken håll er borta därifrån istället.

Klart att man kan rida på allmänna vägar, speciellt mindre 70-vägar. Helt befängt att man inte skulle kunna det. Problemet är när det är mörkt och man inte upptäcker eller inser att det är en häst förrän man är helt inpå. Hästar är ju inte sådär jättevanliga precis på vägarna och man kanske bländas av en mötande bil etc. Så fram för MER REFLEXER på hästen om man rider i mörker på allmänna vägar.

En gång när jag körde så såg jag på långt håll, säkert femhundra meter, något stort och självlysande som jag inte förstod vad det var, trodde det hänt en olycka och det var räddningstjänsten som var på plats så jag körde i absolut krypfart - det var en häst med reflexer på alla ben, någon form av reflekterande schabrak och reflexband på remtyg och dessutom bar ryttare en reflexjacka. Ingen risk att de inte skulle upptäckas i tid. :) :)

Vad tråkigt :/. Tur att man har hästarna precis vid stallet, så man slipper sådant när man ta in dem. Dock rider jag på vägar (grusvägar = 70km/h). Brukar dock hålla mig till den vägen där det redan är uppskyltat att det finns ryttare där. Finns det vägar där ingen kör kan man ju försöka hålla sig där, men även som bilkörare kan man ju tänka på att det finns risk för hästar så som rådjur, älgar, vildsvin, rävar osv.

Klart att man kan rida på allmänna vägar, speciellt mindre 70-vägar. Helt befängt att man inte skulle kunna det. Problemet är när det är mörkt och man inte upptäcker eller inser att det är en häst förrän man är helt inpå. Hästar är ju inte sådär jättevanliga precis på vägarna och man kanske bländas av en mötande bil etc. Så fram för MER REFLEXER på hästen om man rider i mörker på allmänna vägar.

Bara en sak REFLEXER DUGER INTE!
Finns billiga och mycket bra lampor som blinkar och lyser Jag var på vippen att köra på en häst som såg ut som en julgran på benen och ryttaren hade reflex väst båda hästarna hade länd täcken utan reflexer och jag såg inte ett dug av alla dessa reflexer och nej jag körde inte fort hade transport och det var GLASHALT. Så jag tycker faktiskt inte att hästar har på vägarna att göra. Möjligtvis mindre grusvägar kan hästar få hållas på men hästen skall behandlas som ett fordon och ha samma regler som en bil. Då dom faktiskt räknas som fordon.

Och återigen fattar jag ingenting av ditt inlägg. Plus att du har en hopplös ovana att skrika i dina inlägg.

Jag håller med om att det är olämpligt att ha hagen på en sida och stallet på en annan och en större risk men i övrigt tycker jag att du har fel.

Det kan hända massor av saker som gör att man helt plötsligt råkar befinna sig på en väg med en häst utan reflexer. :crazy:

Bara en sak REFLEXER DUGER INTE!
Finns billiga och mycket bra lampor som blinkar och lyser Jag var på vippen att köra på en häst som såg ut som en julgran på benen och ryttaren hade reflex väst båda hästarna hade länd täcken utan reflexer och jag såg inte ett dug av alla dessa reflexer och nej jag körde inte fort hade transport och det var GLASHALT. Så jag tycker faktiskt inte att hästar har på vägarna att göra. Möjligtvis mindre grusvägar kan hästar få hållas på men hästen skall behandlas som ett fordon och ha samma regler som en bil. Då dom faktiskt räknas som fordon.

Det är nog du som inte ska vara på vägen som ser så dåligt!

Där blev jag som distansryttare smått irriterad. Vi har all rätt i världen att rida på vägar så länge det inte finns ridförbud. På en helt vanlig grusväg är det hastigheten 70km/h som gäller. Därför borde man alltså inte rida på en grusväg. Alla har inte så väldigt tjockt med skog omkring sig och det är enligt allemansrätten inte tillåtet att rida på odlad mark. Innebär det att alla ska träna sina hästar i paddock/ridhus/specialinringad mark för hästar (fälttävlansbana etc.) och mitt ute i skogen? Visst, det kan gå... För vissa.

Inom distansen går tävlingarna på allmäna vägar, över större vägar och i nästan vilken miljö och terräng som helst. Yay, den grenen kan alltså bli historia. Man tackar :crazy: Nej, bättre att folk som är rädda om sig själva och sina hästar ser till att skaffa ordentligt med reflexer och byta ut dem lite då och då så att de fortfarande fungerar som reflexer och inte dekoration.

Så hemskt!
Finns så många respektlösa i trafiken :(

Blir lite ledsen när folk skriver att hästar inte har något att göra på vägen självklart har dom det precis som alla andra då dom räcknas som ett slags fordon iregel bokensen kan faktiskt olyckor hända oxå,
För 4V sedan gick jag med min häst från hans hage då jag plötsligt hör ett ljud och min häst vänder sig om snabbt och jag blir på sprungen av en äst min häst reser sig och jag ramlar. Min häst och dom tre hästarna som sprängt hagen en bit ovanför oss sparg alla ner på stora vägen, min häst sprang rakt in en bil som kom i 90km i timmen, dog omedelbart.
Jag vet inte vem man skall klandra jag som ledde min häst i kjedja blev på sprungen hästen som sprängde stacketet med fålla och 3trådar var +ström, han som uppfann billar han som görde eller den idioten som gjorde vägen???
Eller som jag tycker det går inte döma någon, alla måste bara ta sitt ansvar och hålla kolla och skydda sig så gott det går, olyckor kommer alltid hända synd bara att man blir så sårad, just nu är jag bara ledsen och glad att bara en av 4skaddade sig och ingen människa!

Men hallå, man ska väl kunna ta in sin häst utan att den blir överkörd och dessutom så borde man ju fatta att man ska sakta ner om det står en person med häst vid vägkanten.. även om personen inte haft häst så borde dom väl köra lite lugnare..:S

Jag tror det handlar uteslutande om hastighet och att billister inte har någon framförhållning. Är det mörkt kanske man inte ens kan köra 70 km. Man måste faktiskt hinna stanna om det står saker i vägen.

Detta stämmer, och är inte bara moraliskt rätt men även enligt svensk lag om motorfordon:

Som bilist är du skyldig att anpassa hastigheten efter sikt, väglag och andra förhållanden som kan påverka. Bara för att maxhastigheten är 70 betyder det inte att du ska köra i 70 - om det är mörkt, dimmigt, regnigt, halt etc. är du skyldig att köra i en hastighet som du kan kontrollera bilen i om något händer. Det lär man sig i körkortsundervisningen, och det skriver man mer eller mindre under på när man tar sitt körkort och sätter sig i en bil. Är man inte klar över detta ska man inte köra bil, punkt.

I övrigt, om kvinnan måste över vägen med sin häst för att komma till stallet, hur skulle hon kunna hålla sig borta från vägen...?

I övrigt, om kvinnan måste över vägen med sin häst för att komma till stallet, hur skulle hon kunna hålla sig borta från vägen...?

Kanske ta in INNAN det blir kolsvart? Eller ta med sig en stark ficklampa.
Om det nu är en lång rak sträcka varför inte sätta upp en lampa vid stallet så folk kan se hästen?

Och nej jag håller fast vid att hästar inte skall vara på vägarna. Dom är en trafik fara utöver vilt då det handlar om att en människa sitter på eller bakom. Och en häst kan bli skrämd av gud vet allt och skada en bil, människa eller sig själv allt på förarens ansvar även om det inte var hans/hennes fel.

Blir lite ledsen när folk skriver att hästar inte har något att göra på vägen självklart har dom det precis som alla andra då dom räcknas som ett slags fordon iregel bokensen kan faktiskt olyckor hända oxå,
För 4V sedan gick jag med min häst från hans hage då jag plötsligt hör ett ljud och min häst vänder sig om snabbt och jag blir på sprungen av en äst min häst reser sig och jag ramlar. Min häst och dom tre hästarna som sprängt hagen en bit ovanför oss sparg alla ner på stora vägen, min häst sprang rakt in en bil som kom i 90km i timmen, dog omedelbart.
Jag vet inte vem man skall klandra jag som ledde min häst i kjedja blev på sprungen hästen som sprängde stacketet med fålla och 3trådar var +ström, han som uppfann billar han som görde eller den idioten som gjorde vägen???
Eller som jag tycker det går inte döma någon, alla måste bara ta sitt ansvar och hålla kolla och skydda sig så gott det går, olyckor kommer alltid hända synd bara att man blir så sårad, just nu är jag bara ledsen och glad att bara en av 4skaddade sig och ingen människa!

Åh vad hemskt för dig. :cry:

Jag menar bara att det (enligt artikeln) verkat som att denne hästägare kanske inte hade alla säkerhetsaspekter med i tanken.
Hon höll hästen i grimman, hon stod länge och försökte få bilen att sakta ner.
Jag tänker mig att man alltid har långt, rejält grimsakft, reflexer och antingen väntar väl ute i vägkanten på att bilen ska köra förbi eller KUTAR över om man kommit halvvägs och ser att bilen inte saktar ner.
En shetlandsponny som blir rädd borde kunna stopaps om man har mer att hålla i än bara grimman.

Men- jag kan ju inte veta- jag var inte där och artikeln behöver inte stämma.
Jag tycker det är en självklarhet att det yttersta ansvaret ligger på bilföraren- man KAN inte alltid köra 70 på en 70-väg. När det är mörkt kör inte jag 110 på motorvägen t.ex- för jag VET att då kommer jag aldrig ha en chans att stanna om något kommer ut på vägen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 547
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama