Har det gått för fort tro? (4-åringar)

H

hoppla

Jag har en 4-årig c-ponny som är riden sen i höstas. Han har väldigt lätt för sig och då är det lätt att gå för hårt fram.
Han gick sin första Lc:1(66,7%) för en månad sen och på söndag ska han starta Lb:2. Det är andra dressyrtävlingen. Han har tävlat hoppning två gånger på 60 cm felfritt och tänker nu gå upp till 70.

Han går nästan som en klocka i dressyren, ingen kan tro att han bara är snart 4 år. Men jag blir lite orolig att det ska var fööör bra...
Vad tror ni??

Hur ofta låter ni era 4-åringar vila och hur länge? Vad gör dom när dom vilar?
Hur många tävlingar lägger ni in under det år dom är 4?
Vad kräver ni i största allmänhet?
Är hemskt nyfiken så svara nu utförligt!!

Sv: Har det gått för fort tro? (4-åringar)

Jag skulle vänta med att gå upp en klass. 4-åringar som är ute på sin första tävlingssäsong behöver få känna in vad tävling är och få en "bra resa" under sina första utbildningsår. Jag tog nog i lite med min 4-åriga ponny, som samma år gick flera tävlingar i precisionskörning och dressyrkörning och en maraton/dressyr. Han visade aldrig att han blivit för hårt pressad, men precis som din ponny verkar vara så är min kille extremt lättlärd och orädd, möljar på genom skog och mark utan att ge tappt, och gör alltid sitt bästa. Även om hästen älskar tävling så är det första året, och i viss mån det andra, ändå bara för att "prova på" tycker jag. När de är 6-7-8 år, DÅ tycker jag man kan börja klättra i klasser och ställa krav på prestation, förutsatt att de första åren gått bra. Ingen trodde att min ponny bara var 4 år heller, vilket gjorde att jag nog glömde bort det också. Men som sagt, han visade aldrig att han fått för mycket av det goda, så jag kan väl dra slutsatsen att jag höll det på en tillräcklig nivå. Bättre att tävla några få gånger med en unghäst än för många gånger.

Under vila, tja... Tömkörning, lätta promenader, mental aktivitet som t.ex. longering 15 minuter med mycket olika röstkommandon som repetition. (Jag tränar mycket med rösten, är praktiskt inom körning.)

Tack!
Är det inga fler som har erfarenheter av 4-åringar som kan tala om vad ni tro och hur ni gjort???

hej, jag har en korsnings ponny 4år som jag också är lite osäker på om jag gått för hårt med. Han är glad och possitiv mot allt och somsakt det är lätt att det blir för hårt. Jag började rida in honom i höstas och det går bara framåt hela tiden. Har tränat för instruktör två gånger ena gången dressyr och andra gången hoppning och han tycker det är jätte kul. frågan är nu hur jag ska fortsätta.. han rids ca: 2 dar och tömkörs en sen vilar han en dag och sen fortsätter det så. hur mkt tycker ni att jag kan hoppa med honoom och hur ska jag fortsätta för att komma vidare? jag vill ju inte förstöra min dröm prins ?? (förlåt för att jag skriver på "din sida" det här var ju inget svar till dig utan mer en fråga.. men hoppas du med får svar)

hej, jag har erfarenheter av hästar och de utvecklas ju fysiskt lite saktare men mentalt så ligger häst o ponny ganska lika.

Då jag red in/ red till unghästar så räknade vi så här
3 år - inridning och förberedelser för ev treårstest, vila fram till de var 4..
4 år - skogsridning, markarbete, löshoppning, tömkörning, longering. Var hästen "med på noterna så låg max tävlingsdagar detta år på 4 alltså antal tävlingar som hästen var år men ej fler även om "den funkade bra". Tävlingarna var enbart träningstävlingar, små och rel. lugna.
5 år - som vid 4 år men med 5 tävlingsdagar/år
6 år - som vid 4 år men med 6 tävlingsdagar/år
7 år - nu är det ok att tävla mer och mer, hästen är välmusklad, mentalt förberedd på det mesta för nu har den provat på allt i princip och klarar resor, omställningar, press, stress och allt som tävling innebär.
Men framförallt, hästen är fullt utvecklad gällande skelett, senor, leder och ligament nu har du en häst som ska kunna ha en tävlingskarriär fram till 18 års ålder dvs i 11 år.
Börjar man för tidigt så förstör man allt det viktiga "förarbetet" och tävlar man och tränar fullt ut vid 4-5 års ålder så håller hästen kanske inte längre än till 10-12 år och den naturliga stegringen gällande kunskap och tävlingsmeriter dalar sen i stället på grund av förslitningar m.m

Ang. vardagsridningen så "satt vi på hästen" ca 3 ggr/ v ( ridning i natur/ ridbana), löshoppade/ cavaletti 1 ggr/v, ev. 1 dag med tömkörning - detta med 4 åringarna
Med 5 åringarna så ökade vi svårighetsgraden på momenten i ridningen och ev 1 dag extra ridning
6 åringarna samma hastighetsökning gällande momenten som hos de som var 5
Vi släppte aldrig på löshoppningen var vecka vare sig de var menade att bli renodlad hopp eller dressyr häst.

Senast ändrad av en moderator:

hej, jag har erfarenheter av hästar och de utvecklas ju fysiskt lite saktare men mentalt så ligger häst o ponny ganska lika.

Då jag red in/ red till unghästar så räknade vi så här
3 år - inridning och förberedelser för ev treårstest, vila fram till de var 4..
4 år - skogsridning, markarbete, löshoppning, tömkörning, longering. Var hästen "med på noterna så låg max tävlingsdagar detta år på 4 alltså antal tävlingar som hästen var år men ej fler även om "den funkade bra". Tävlingarna var enbart träningstävlingar, små och rel. lugna.
5 år - som vid 4 år men med 5 tävlingsdagar/år
6 år - som vid 4 år men med 6 tävlingsdagar/år
7 år - nu är det ok att tävla mer och mer, hästen är välmusklad, mentalt förberedd på det mesta för nu har den provat på allt i princip och klarar resor, omställningar, press, stress och allt som tävling innebär.
Men framförallt, hästen är fullt utvecklad gällande skelett, senor, leder och ligament nu har du en häst som ska kunna ha en tävlingskarriär fram till 18 års ålder dvs i 11 år.
Börjar man för tidigt så förstör man allt det viktiga "förarbetet" och tävlar man och tränar fullt ut vid 4-5 års ålder så håller hästen kanske inte längre än till 10-12 år och den naturliga stegringen gällande kunskap och tävlingsmeriter dalar sen i stället på grund av förslitningar m.m

jag har också en 4-årig ponny på 143 cm..och han är också sådär lättlärd och samarbets villig...jag rider ungefär såhär:
mån:ledig
tors:ledig
sedan så brukar jag rida 2-3 ggr i veckan, 1-2 körning, och sedan så brukar jag även cykla en dag med honom..men han har alltid ledigt på torsdagar och måndagar..när jag rider så brukar jag växla mellan uteritter/klättring och dressyr..tar några skutt varannan vecka ungefär..ibland mer sällan men aldrig oftare..jag rider aldrig i mer än en timma..jag kör honom hårdare och längre..
han blev dock insutten när han var två..i november 04 (han är född tidigt i april) men endast skrittad i HÖGST 5 min varannan vecka..ökade sedan vid årsskiftet till 1 ggr i veckan 5-10 min och började inte trava förren framåt februari o då bara några steg..började sedan galoppera i april och började ta några skutt i augusti..

Senast ändrad:

Oj!!
Är det fler som har lagt upp det som 333?

I så fall kör jag definitivt min ponny för hårt. Han ska ju redan gå sin 4 tävling och det är bara april... :crazy: Hjälp!!

Han är stört cool på tävling. Inga problem alls, kanske t.om bättre än hemma så psyket är det inget fel på. blir bara så rädd nu att jag förstör hästen. Vill ju han ska hålla länge... Har honom visserligen bara för att utbilda och sen sälja men han är såpass bra att jag hoppas han kommer konkurrera ganska långt och då är det ju synd om han bara ska hålla tills han är 12.

Men jag undrar hur gör alla ni som rider championaten då? Har man t.ex. en 5-åring så ska ju den kvala på 62% i LB eller två felfria LB hopp. För att klara det så måste man ju träna och tävla. Och sen får man ju köra ännu hårdare för att klara kvalet i LA som 6-åring. Om det skulle vara så att man endast ska starta ett fåtal klasser dom första åren så har man ju stora problem plus att ponnyerna behöver ju erfarenhet för att prestera bra...

Nu menar jag inte att man ska köra hästarna i botten på något vis. Jag tycker att jag rider med måtta men inför tävlingarna så måste man ju ligga i lite extra...

Fy så rådvill jag känner mig... Men jag ska nog ta och dra ner lite på tävlingsschemat. Han ska gå kvaliten i semptember och NF SM i juli så det får bli dom och några till.

Lägger ni in några längre viloperioder? Hur ofta och hur långa? Jag brukar låta honom vila en vecka. Stå helt alltså, bara skrota i hagen. Det gör han ungefär var 6 vecka. Nu ska han få vila från träning i ca 2 veckor, bara ridas ut i skogen 3 dagar i veckan för han känns fullmatad just nu...

Jag rider ca fem dagar i veckan mellan 45 min och en timma. Dressyr för instruktör en dag i veckan och hoppträning varannan vecka. Hoppar några språng bara den andra veckan. Rider ut 1-2 gånger i veckan och resten dressyr.

Låter detta rimligt??

min ponny får stå ca 1-2 mån på vintern och 1 mån på våren sommaren och sen 1-2 veckor höst o vår.. och när han står så får han bara stå och skrota..tar bara in honom och borstar av honom..efter vilan brukar han gå ännu bättre för då har han hunnit tänka ordentligt..sen så kan han få vila en vecka lite då o då när jag tycker att det går x-tra bra:idea:

tänkte precis det jag med. Kompisens tvååring ( 2år i juli) tömkörs, longeras och går prommenader, har börjat ha sadelpå sig.

Tycker ni detta är för snabbt?

Har en numera 5-årig ponny som jag ska försöka kvala till championat i höst, hoppning. Är under året som 4-åring tävlad några få 60 cm hoppning, tränad för instruktör i dressyr och hoppning och gått kvaliteten (kval + final) på hösten.
Var inte riktigt färdig mentalt förra året, men det märks nu att han är mer mogen, hingst dessutom, har haft lite problem med koncentrationen :)
Tycker att du ska lugna ner tävlingssäsongen lite med din ponny, det är lätt att gå för fort fram när det går bra. Jag tycker att det svåraste de ska göra som 4-åringar är kvaliten. Som 5-åringar kan man lägga upp kraven lite mer. Kval till championaten borde ju inte vara något problem, LB är inte speciellt hög nivå. Man har ju 8 försök på sig. En 5-åring är ju mer vuxen häst, och du kan rida hårdare.
I hoppning får man ju bara starta LC som 4-åring, tycker att man borde lägga samma krav på dressyren (LB får startas nu).

Liknande trådar

Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 022
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 546
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 332
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama