Har det blivit bättre?

Sv: Har det blivit bättre?

Vart tränar du då? jag har mest varit på gärds och ett par gånger i flyinge. Är det fler banor som är öppna för träning? Problemet jag har haft är att jag inte hittat några arrangerade träningar med tränare, men jag kanske letar på fel ställen?

Vart tränar du då? jag har mest varit på gärds och ett par gånger i flyinge. Är det fler banor som är öppna för träning? Problemet jag har haft är att jag inte hittat några arrangerade träningar med tränare, men jag kanske letar på fel ställen?

Träningar ordnas hela tiden. Det hålls träningar varje vecka runt om i Skåne. Dock är det oftast inte klubbarna utan den enskilde tränaren som kör sitt. Så kontakta någon av alla tränarna så får du veta när det är träning. :laugh:

Tex Gärds, Tågarp, Dagstorp, Velanders bana, Vinslöv..

I princip alla banor i Skåne inkl Gärds, Dagstorp, Öved, Tågarp, Skönabäck, Velanders, Vinslöv. Gärds och Öved går bra att träna en 3* häst på

Dessutom tappar vi en mängd ryttare i främst debutant som väljer att inte starta pgareglerna upplevs som krångliga.
Har vi råd att missa dessa? De betalar för sej och det är kanske en blivande os-stjärna vi missar?
:idea:

Om vi säger såhär. Jag kom hem från England i juni förra året och var jättesugen på att starta en debutant redan förra sommaren. Men det var ju i princip omöjligt att jag skulle hinna med hoppkval, träna lite terräng för att få underskrift och sen hinna åka på en tävling innan säsongen var slut. Har man dessutom inte möjlighet att åka själv utan behöver förlita sig på skjuts av andra osv blir det ännu svårare att lösa.
Nu ett år senare har jag äntligen startat min debutant men så j*vla krångligt tycker jag inte det borde vara.

Tyskarna tar inte med hästar hit till t ex Gärds pga våra 12-fels-regler, vi förlorar det inslaget. Vi verkar förlora på alla nivåer, det kan inte fortsätta så, då är sporten död i Sverige om några år tror jag.
och vi förlorar danska ekipage av samma anledning. Förutom då hoppkvalen som danskarna också har betydligt mer jobb att få. Det är betydligt färre hopptävlingari Danmark.
Dock har de en grej där.. när de har fälttävlan har de samtidigt hoppkval för att kunna rida i Sverige. Du kan alltså starta CNC100 (lätt klass) och även rida en eller två rundor 110. Så du blir kvalad till lätt klass i Sverige. I Danmark rider du samma höjd på banhoppningen som klassen är dvs CNC90 är 90.

Danska terrängbanor är däremot i regel mer tekniska än våra. Nu senast Danmark, smalhinder, 2 galoppsprång och stock med djuplandning i vatten. Vanliglinje i 1* här. Dock var det lägre höjd än 1*. :laugh: Bättre eller sämre? Något att diskutera! :idea:

Ja och vi har Bettibets i motståndsrörelsen :devil:

:rofl:

Ja, det har ni :D men inte av samma anledning som du tror ;)

Betänk hur bra det fungerar med resultat rapportering, championatspoäng etc idag... Vad får er att tro att ett godkänt kval skulle finnas i en elektronisk bok helgen efter :o

Eller ett felrapporterat resultat skulle vara rättat inom... säg 6 månader :angel:

Danska terrängbanor är däremot i regel mer tekniska än våra. Nu senast Danmark, smalhinder, 2 galoppsprång och stock med djuplandning i vatten. Vanliglinje i 1* här. Dock var det lägre höjd än 1*. :laugh: Bättre eller sämre? Något att diskutera! :idea:[/QUOTE]

Absolut, BÄTTRE vi har planerat ytterligare en CNC90 i Danmark i augusti (samtidigt som svensk tävling:crazy:, men eftersom den mer liknar en CNC100 klass i svårighetsgrad, känner sig dottern mer förberedd för den nivån i Sverige sen, ps, du hade rätt det var en i augusti OCH en i september!!!:grin:
Har vi tur kan vi köra CNC100 i Danmark längre fram och på så sätt vara förberedd för * i Sverige!!!:angel:

Senast ändrad:

Ja, det har ni :D men inte av samma anledning som du tror ;)
Betänk hur bra det fungerar med resultat rapportering, championatspoäng etc idag... Vad får er att tro att ett godkänt kval skulle finnas i en elektronisk bok helgen efter :o
Eller ett felrapporterat resultat skulle vara rättat inom... säg 6 månader :angel:

måååsste ju bara kommentera :devil:

Alltså idag är det resultatlistor som vi ska hänvisa till OM det inte är utb.hopp så egentligen är det ingen skillnad.

Sen ang "helgen efter". Kanske vi fick tummarna loss hos våra arr om de fick lite press på sej. Res ska ju vara inne inom 2 dagar eller det är bara arr som inte ska följa reglerna? För faktum är att fortfarande är det arr som är segast, inte förbundet. Resulatat ser ju ut som kom och hjälp mej när de får in dem.
Sen är det ett litet problem som jag tror blir tillrättat OM det sätts press på förbundet. Idag funkar ju inte Equipe med ft-rapportering till förbundet. DET hade nog funkat ganska snabbt om de fått ännu mer handjobb. :idea:

Ser att man har ett konto där förbundet skriver in uppgifter etc men varfgör inte ha egen skrivdel också. Där man tex kan skriva in utb.hoppningar och ev senaste resultat då om inte det kommit in. Kan ju funka ungefär som de program vi har för utvecklingssamtal i skolan. Dvs man ser vem som skrivit vad. :laugh:

Danska terrängbanor är däremot i regel mer tekniska än våra. Nu senast Danmark, smalhinder, 2 galoppsprång och stock med djuplandning i vatten. Vanliglinje i 1* här. Dock var det lägre höjd än 1*. :laugh: Bättre eller sämre? Något att diskutera! :idea:

I say like I always say; lär av tyskarna! :angel:

- Terrängtävlingar med stilbedömning!
- "Gelängepferde"
- Håll tävlingsbanorna öppna för träningar fram till 2 dagar innan så alla som vill har möjlighet att rida på hindrena som ska vara med (bra för osäkra ryttare och gröna hästar)
- Gör tekniska banor ganska tidigt i klasserna men maxa nödvändigtvis inte höjden alltid (det gör att hästarna tidigare får möta svårigheter de senare kommer att träffa på fast på en mer inbjudande höjd)

Bort med hoppkval, hysteri och onödigt pappersarbete och lär terrängryttarna att rida terräng.

(duckar för eventuella ilskna svenskar som råkar tycka om pappersarbete och banhoppning :angel: )

I say like I always say; lär av tyskarna! :angel:

- "Gelängepferde"
- Håll tävlingsbanorna öppna för träningar fram till 2 dagar innan så alla som vill har möjlighet att rida på hindrena som ska vara med (bra för osäkra ryttare och gröna hästar)
- Gör tekniska banor ganska tidigt i klasserna men maxa nödvändigtvis inte höjden alltid (det gör att hästarna tidigare får möta svårigheter de senare kommer att träffa på fast på en mer inbjudande höjd)

Bort med hoppkval, hysteri och onödigt pappersarbete och lär terrängryttarna att rida terräng.

(duckar för eventuella ilskna svenskar som råkar tycka om pappersarbete och banhoppning :angel: )

Det där låter absolut som en bra modell som vi borde följa!
Håller med om att banorna borde vara öppna längre - det finns så få banor och när de stängs så långt före tävling minskas ju träningsmöjligheterna ännu mer. För det är ju faktisk träna man behöver för att bli duktig i terrängen. Träna, träna o träna.

- "Gelängepferde"

Gillar detta :D

Ted Velander drar sitt strå till stacken nu. Han anordnar just detta fast som Pay&Cross. Janne är involverad. Finns ju faktiskt en tävlingsvariant men det är ju ganska krånglig...

Ang att ha banan öppen tills 2 dagar innan så var det Lasse Månssons idé länge. Till slut skrev man in i TR och stoppade honom. :eek: Kan tycka att det är ok inför SM och 2* nivå att banan stängs.

Jag håller med dej i allt :)

och ducka? Du kan väl gömma dej i skogen :idea:

:bow::bow:
Håller med i det du säger...precis som jag tror att de flesta här inne gör.

Bort med hoppkvalen (hur kom man på detta?)

Inför hellre obligatoriska terrängträningar OCH hellre fler terrängkval innan man går upp i klasserna.
Försök att få folk att gå tillbaka till att träna mer terräng och inte stirra sig blinda på dressyrträning och hoppning. (vilket man naturligtvis också måste träna) Back to basic!:laugh:

:bow::bow:
Håller med i det du säger...precis som jag tror att de flesta här inne gör.

Bort med hoppkvalen (hur kom man på detta?)

Inför hellre obligatoriska terrängträningar OCH hellre fler terrängkval innan man går upp i klasserna.
Försök att få folk att gå tillbaka till att träna mer terräng och inte stirra sig blinda på dressyrträning och hoppning. (vilket man naturligtvis också måste träna) Back to basic!:laugh:

Det är precis såhär jag känner, jag har tävlat både hoppning och dressyr till förbannelse, nu vill jag ju tävla FÄLTTÄVLAN (läs terräng).

Hoppningen och dressyren hör ju lixom till det vardagliga iallafall.

och ducka? Du kan väl gömma dej i skogen :idea:

Bra idé. Där är det ju inte en själ nu för tiden, alla fälttävlansryttare är ju förvisade till hoppträningar instängda på ridbanor :angel: :D

Och vad det gäller att hålla banor öppna så pratar vi självklart först och främst om deb och lätt, för att ryttare och hästar som är nya i sporten ska ha en större chans att få en bra runda på själva tävlingen. När hästar går medelsvåra klasser så ska det inte spela någon roll längre hurvida de sett just de hindrena innan och ryttarna ska vara rutinerade nog.

Senast ändrad:

Och vad det gäller att hålla banor öppna så pratar vi självklart först och främst om deb och lätt,
Ja det är klart men...
gränsen svårsatt på tex Gärds om bara en del skulle stängas. Varför stänga Gärds 14 dagar innan? Banbyggaren vill inte.. men måste enl reglerna. Spec dumt då det ofta är tidig tävling och inte många banor hunnit öppna. Att banbyggaren markerar ett hinder som inte får hoppas pga nybyggnation eller under byggnation respekteras iallafall i Gärds. :laugh:

Nej låt alla banor vara öppna (förutom inför SM och int. såklart men det är ju andra regler då) OM banbyggaren vill det.

Efter att ha varit på min första fälttävlan i helgen känner jag iallafall rent spontant att jag tyckte otroligt synd om den ryttare som stannade ut sig på hinder nr 2. Jag hade kört i 6 timmar för att vara funktionär, det hade tagit ännu längre tid med hästtransport, och att då åka ut i princip för att hästen inte kommit igång på banan ännu och inte ville ifrån de andra hästarna hade jag tyckt vara väldigt surt. Ska jag då gå igenom allt vad det innebär att ens ta fälttävlanskort med närmaste bana 35 mil bort för att sedan lägga ner pengar på att åka på tävling och inte komma längre än så (eller ännu värre bara till banhoppningen) - nej det gör jag inte. Men jag kanske inte hör till den realistiska målgruppen heller? Om jag tänker på alla klubbar inom det avståndet som anordnar banhoppning eller dressyr och där dessutom varje klass är en ny start - ett misslyckande i en klass innebär inte att jag måste åka hem - så vet jag faktiskt inte vad som skulle motivera mig till allt som krävs. Terränghoppning - ja tack, fälttävlan - då vore jag korkad!

Jag menar absolut inte att klanka ned på utövarna, tvärtom: en eloge till er! Efter denna helg är jag full av beundran över att det finns folk som håller på, men jag tror definitivt att både kvalregler och snål bedömning avskräcker nya utövare, åtminstone om de har en bit att köra. Och ska man gå efter trådarna här är det väl inte ens jättebra återfyllnad på fälttävlan ens där det är tätt mellan banorna?

Jag bor ju på det absolut sämsta stället (eller kanske inte) när det gäller utbud av terrängträning. Vi var i Hermanstorp i går och tränade men det är ju för att jag ligger i och jagar träningar till min junior. Hermanstorp är ju närmst med sina 8 mil ifrån mig men jag tänker på alla "nybörjare" som inte har en aning om VAR man kan träna.

Det finns faktiskt en i säve det är 5 mil... enligt min stallkamrat så ska det finnas en hel del hinder där nuförtiden. och kollar man på deras hemsida står det att det finns inköpta hinder på klubben. Fast jag vet of inte själv hur det ser ut där nu för det var flera år sen jag var där själv.

Fast jag kan hålla med dig att Kba inte är så idealiskt om man vill rida fälttävlan. Det skulle behövas en riktig bana någonstans. Att åka minst en timma bara för att träna är ju knappast idealiskt. Sen har vi det väldigt bra förspänt med hopptävlinar och tränare, vilket gör att det är mycket lättare (och bekvämare) att hålla på med banhoppning.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 507
Senast: fio
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar