Sv: Har det blivit bättre?
Det kan man ju tolka kul
Ang statistiken så gör det ju det svårt att utvärdera. Dock kan man ju tex fråga de som inte kommer till start.
Sen ang ekipage som är "olämpliga" så har det INTE hjälpt på dem vi tänker på... De hoppar glatt både 100 och 110, även 120 så en nolla då och då får de till. Däremot är deras terräng livsfarlig
Precis, det är inte direkt svårt att ta sig runt en ett par 110 banor med max 8 fel. Finns ju dessutom många hopptävlingar att välja på. Men jag är kluven när det gäller hoppkvalen. Mig gör det varken till eller från, jag tävlar mycket hoppning med min häst och han är en säker hopphäst. Hade banhoppningskvalet för enstjärnigt klart redan i november förra året.
Förstår att det inte blir lika lätt om man har flera hästar att kvala.. Tycker kanske inte att man skall behöva hoppkvala varje år.
Man kan ju få starta debutant bara genom att ha tagit fälttävlanskortet för 100 år sedan och åkt ut på två 1m hoppningar - Utan att ha hoppat ett enda terränghinder med hästen. Så jag tycker hoppkvalen är en god tanke men man försöker i lite fel ände.
Snarare skulle det vara tränaren som avgjorde om man är redo att starta i debutant/gå upp en klass. Kanske ngn typ av signatur där med - så kan vi skippa hoppkvalen.
Men jag har en del synpunkter på ryttarboken. För det första så måste det väl vara hur lätt som helst att "fejka" kval?? Bara att skriva ner det, inte så svårt och det är väääldigt sällan tävlingsarrangören kollar i ryttarboken. Jag har fått visa den en enda gång.
Känns lite oldschool att man skall ha med sig ett pappershäfte också, o dessutom en ny varje år. Man borde isåfall införa ngn slags databas där ryttares resultat, kval, avramlingar, varningar etc skrivs in.
Sen det här nya med att tränaren skall signera i ryttarboken när man är klar för enstjärnigt är ju också lite konstigt -just eftersom det bara är en pappersbunt som man byter ut varje år. Var bättre när man fick det på gröna kortet.
Sporten är ju inte direkt jättestor och med nya regler och konstigheter som gör det mer komplicerat för folk att komma in i sporten leder det ju antagligen till att färre utövar den.
Det har fokuserats mycket på ryttarna nu, men jag tänker även på andra saker som måste förbättras. Bangbyggarna brukar göra ett bra jobb, men andra saker som är viktiga är självklart underlaget, för buskig terräng med massa träd osv. De olyckor jag har sett (även där hästen har fått avlivas) har ofta skett på grund av stenigt underlag eller trädgrenar som hänger ner så ryttaren får de i ansiktet o inte ser vart h*n är påväg.