Har det blivit bättre?

Sv: Har det blivit bättre?

Vad jag sett på olika banor tyder inte på att det blivit bättre resultat varken i banhoppningsprovet eller i terrängprovet efter att hoppkvalen infördes.
Eftersom startfälten blivit så mycket mindre är en statistisk behandling av resultat ganska osäker.

Jag har hört en medlem i ft-kommitén uttrycka åsikten att hoppkvalen gett resultatet att olämpliga ekipage numera inte kommer till start :eek:

Jag har hört en medlem i ft-kommitén uttrycka åsikten att hoppkvalen gett resultatet att olämpliga ekipage numera inte kommer till start :eek:

Det kan man ju tolka kul :p

Ang statistiken så gör det ju det svårt att utvärdera. Dock kan man ju tex fråga de som inte kommer till start.

Sen ang ekipage som är "olämpliga" så har det INTE hjälpt på dem vi tänker på... De hoppar glatt både 100 och 110, även 120 så en nolla då och då får de till. Däremot är deras terräng livsfarlig :eek:

Gärds "lever" nästan på 90-klassen.. Du har så rätt :)

Ang terrängträning så VET jag ekipage som bara träna en-två ggr på våren och sen inget mer under året. Sen att en del tävlar väldigt mycket gör kanske att de får det svårt att träna också. :crazy:

Ang hoppningen så bor jag ju i Skåne. Här har vi ju så jättelätta debutanthoppbanor så det är inga problem. :p

Håller med ang stoppen. Inte lätt att utbilda unghästar... Kommer fler och fler Pay& Cross här nere vilket är bra.. Sen ska man inte ändra det i högre klasser. Då är det inte utbildning längre. Däremot så kan jag tycka att alternativhinder kan komma tillbaka..

Senast ändrad:

Håller med ang stoppen. Inte lätt att utbilda unghästar... Kommer fler och fler Pay& Cross här nere vilket är bra.. Sen ska man inte ändra det i högre klasser. Då är det inte utbildning längre. Däremot så kan jag tycka att alternativhinder kan komma tillbaka..
:idea::love:

KL

Kan bara säga att jag håller med er alla i allt ni säger!! Detta med hoppkvalen har inte hjälp någonting!

Jag tillhör klassen 100-*-ig-ryttare och jag tillhör även de som har problem med kvalen. Min häst är otroligt het samtidigt som han är lite feg i banhoppningen medan han är säkerheten själv och fantastisk att rida i terrängen. Jag tränar hoppning varje vecka ihop med en annan fälttävlansyttare som har samma problem, hans häst är slarvig i banhoppningen men klockren i terrängen, och vi diskuterade detta med kvalen och kom fram till att vi båda tappat självförtroendet lite i banhoppningen och blivit mer nervösa nu sedan kvalen kom... Detta får åtminstone mig att tappa lite av gnistan och gå ut och festa med kompisarna i stället för att åka till en tävling långt bort, där det ändå inte kommer att gå nått bra, och så har man tappat ännu en ryttare på den tävlingen...

Sedan har jag lite svårt att se hur de lyckats få denna ideen överhuvudtaget. När man snackar med rena hoppryttare om detta med kvalen så blir de helt förvirrade, ser ut som frågetecken och frågar förvirrat: "Men man blir ju knappast bättre på att rida terräng för att man är bättre på banhoppning." Denna kommentar kom från en jätteduktig tjej som hoppar 140 och aldrig skulle dröma om att hon var tillräckligt duktig för att hoppa en 100-bana i terrängen...

Men för att komma till poängen, bort med kvalen och inför ett minsta antal obligatoriska terrängträningar innan start, fler tillåtna stopp för stackars förvirrade debutanthästar och sluta krångla till allt så jäkligt!

Det kan man ju tolka kul :p

Ang statistiken så gör det ju det svårt att utvärdera. Dock kan man ju tex fråga de som inte kommer till start.

Sen ang ekipage som är "olämpliga" så har det INTE hjälpt på dem vi tänker på... De hoppar glatt både 100 och 110, även 120 så en nolla då och då får de till. Däremot är deras terräng livsfarlig :eek:

Precis, det är inte direkt svårt att ta sig runt en ett par 110 banor med max 8 fel. Finns ju dessutom många hopptävlingar att välja på. Men jag är kluven när det gäller hoppkvalen. Mig gör det varken till eller från, jag tävlar mycket hoppning med min häst och han är en säker hopphäst. Hade banhoppningskvalet för enstjärnigt klart redan i november förra året.
Förstår att det inte blir lika lätt om man har flera hästar att kvala.. Tycker kanske inte att man skall behöva hoppkvala varje år.
Man kan ju få starta debutant bara genom att ha tagit fälttävlanskortet för 100 år sedan och åkt ut på två 1m hoppningar - Utan att ha hoppat ett enda terränghinder med hästen. Så jag tycker hoppkvalen är en god tanke men man försöker i lite fel ände.
Snarare skulle det vara tränaren som avgjorde om man är redo att starta i debutant/gå upp en klass. Kanske ngn typ av signatur där med - så kan vi skippa hoppkvalen.

Men jag har en del synpunkter på ryttarboken. För det första så måste det väl vara hur lätt som helst att "fejka" kval?? Bara att skriva ner det, inte så svårt och det är väääldigt sällan tävlingsarrangören kollar i ryttarboken. Jag har fått visa den en enda gång.
Känns lite oldschool att man skall ha med sig ett pappershäfte också, o dessutom en ny varje år. Man borde isåfall införa ngn slags databas där ryttares resultat, kval, avramlingar, varningar etc skrivs in.
Sen det här nya med att tränaren skall signera i ryttarboken när man är klar för enstjärnigt är ju också lite konstigt -just eftersom det bara är en pappersbunt som man byter ut varje år. Var bättre när man fick det på gröna kortet.

Sporten är ju inte direkt jättestor och med nya regler och konstigheter som gör det mer komplicerat för folk att komma in i sporten leder det ju antagligen till att färre utövar den.

Det har fokuserats mycket på ryttarna nu, men jag tänker även på andra saker som måste förbättras. Bangbyggarna brukar göra ett bra jobb, men andra saker som är viktiga är självklart underlaget, för buskig terräng med massa träd osv. De olyckor jag har sett (även där hästen har fått avlivas) har ofta skett på grund av stenigt underlag eller trädgrenar som hänger ner så ryttaren får de i ansiktet o inte ser vart h*n är påväg.

Men jag har en del synpunkter på ryttarboken. För det första så måste det väl vara hur lätt som helst att "fejka" kval?? Bara att skriva ner det, inte så svårt och det är väääldigt sällan tävlingsarrangören kollar i ryttarboken. Jag har fått visa den en enda gång.
Känns lite oldschool att man skall ha med sig ett pappershäfte också, o dessutom en ny varje år. Man borde isåfall införa ngn slags databas där ryttares resultat, kval, avramlingar, varningar etc skrivs in.
Ang fejka. Vår sport är liten. Man håller koll på varandra. Även på utb.hopp. :angel: Ang kolla boken så har vi en häst som gjorde 5 starter i Sverige förra året, (+3 i Danmark) och han fick visa sin bok varje gång. Vi tror inte riktigt på slumpen. :mad:
Den hästen är hoppkvalad för 1*men har änu bara startat lätt. :p
Ryktena går ju att man tävlar i Danmark för att slippa hoppkvalen. Nu vet jag att det är TVÅ ryttare som startar Danmark av denna orsak men vi andra tjugo gör ju inte det av den orsaken. :p

Samtidigt så är det upp till dej att kunna bevisa att det är ok. Du är som ryttare ansvarig. Det förustätter ju att man kan sitt TR och sköter sej, vid stickprovskontroll. Gäller ju inte bara hoppkval utan även andra saker. Doping tex.

Jo precis, fejkar man så kommer det väl förr eller senare fram. Men hursom så tycker jag inte ryttarboken är en bra grej. Har vänner i stallet som börjat med fälttävlan i år och ringt mig många gånger och undrat vad tusan man ska ha den där boken till och varför man ska fylla i hoppkval i den.
Nej en databas vore mycket bättre! Behöver ju inte vara ngt jätteavancerat. Ryttarna kan själv få lägga in sina kval i den! :)

Från början tyckte jag att det verkade bra med hoppkval, men jag har ändrat mej totalt. Allt vad gäller fälttävlan har bara blivit väldigt krångligt.

Jag tror inte problemet ligger i hur mycket man hoppar banhoppning, utan jag tycker snarare det finns för få tillfällen att träna terräng. När man börjar rida fälttävlan finns det ganska mycket man kan träna på, men när man kommer upp till över lätt klass känns det som den enda träningen man kan få är på tävling. Jag tycker det borde finnas träningstävlingar för bara terrängen. Det spelar ingen roll att man tävlar 1,30 felfritt när man ändå inte får möjlighet att träna tillräckligt mycket terräng, säkerhet i banhoppningen är inte det samma som säkerhet i terrängen.

KL

Jag är inte alls insatt i fälttävlanssporten numer då det var längesen jag red själv, men gjorde en reflektion här om veckan.
På hoppträningen var det med en tjej med sin unghäst. Hon hade svårt att styra runt den och det såg rent livsfarligt ut. Hon hade som plan att starta hoppning under helgen för citat: jag vill kvala för att kunna komma ut i terrängen.
Jag hade aldrig vågat mig ut i terrängen med den som knappt gick att styra runt på hoppbanan. De här ekipagen kanske dröjer lite längre innan de kommer ut i terrängen. Tränaren rekomenderade henne att vänta. ;)

/Jeps som inte ridit fälttävlan sen mitten på 90-talet och då i Irland. :D

Vet inte var du bor, men i Skåne tränas det ganska mycket på en och två * nivå på terrängträningarna, även en del tre* hästar är med, men det är klart när det är så ont om tävlingar, så hålls inte många banor igång för träning heller kanske?

Jag bor ju på det absolut sämsta stället (eller kanske inte) när det gäller utbud av terrängträning. Vi var i Hermanstorp i går och tränade men det är ju för att jag ligger i och jagar träningar till min junior. Hermanstorp är ju närmst med sina 8 mil ifrån mig men jag tänker på alla "nybörjare" som inte har en aning om VAR man kan träna.

Det är ju typ ingen uppe i mina trakter som rider fälttävlan förutom några få undantag och jag tror att hade vi haft en bana närmare så att folk hade kunnat se hur hindren såg ut så hade fler börjat träna. Nu verkar det som om folk häruppe tror att alla hinder ser ut som på OS och tro sjutton dom inte vågar anmäla sig till en träning då :D

Vi försökte för några år sedan dra i gång en terrängclearround på våran gräsbana på klubben som har en bank, pullmangrav, vattengrav och vanlig grav och så skulle vi placerat ut lite stockar och andra typhinder och så ha kanske 70cm + att ridskolan skulle kunna vara med så att ridskoleeleverna gjorde något annat än att rida på slätt underlag i manegen just för att få igång lite intresse i mitt hoppdominerande distrikt men det var kalla handen från klubben för herregud!! Inte kan man ägna sig åt sådant livsfarligt :crazy:
Jag fattar inte alls!! När jag red på ridskola så ingick det i ridskoleutbildningen att man fick lära sig att ta sig över lättare terränghinder.

Sedan är ju jag inte tränare så jag kan inte slänga ihop några sporadiska grupper heller med lite hoppträning som är terränginspirerat.

Sen det här nya med att tränaren skall signera i ryttarboken när man är klar för enstjärnigt är ju också lite konstigt -just eftersom det bara är en pappersbunt som man byter ut varje år.

Tjo ho :bump: äntligen någon mer än jag som är för "registrering" av ryttarboken elektroniskt :D

Vår sport är liten. Man håller koll på varandra. Även på utb.hopp. :angel:

Är det så? Jag har fullt sjå att hålla koll på mig själv :p
Nä skämt å sido, men jag har INTE koll på hurvida andra har kvalat eller ej.
Men jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja fuska :confused: och "fejka" resultat.

Jag har fått visa min ryttarbok 2 ggr i år och det har varit i samband med att jag startat unghästen i debutant.

Jag har inte ens koll på vem "andra" är :p

Några har jag dock koll på :devil:

Men du har ju bytt skepnad nu till ärtig snaggad blondin ;)

KL

Sedan har jag lite svårt att se hur de lyckats få denna ideen överhuvudtaget. När man snackar med rena hoppryttare om detta med kvalen så blir de helt förvirrade, ser ut som frågetecken och frågar förvirrat: "Men man blir ju knappast bättre på att rida terräng för att man är bättre på banhoppning." Denna kommentar kom från en jätteduktig tjej som hoppar 140 och aldrig skulle dröma om att hon var tillräckligt duktig för att hoppa en 100-bana i terrängen...

Fast det där var väl lite överdrivet med tanke på att människor som knappt tar sig över 110 i banhoppning just anser sig vara duktiga nog för att rida * klass :grin:
Jag tror dock inte att folk som rider 140 hoppning har några större problem duktighetsmässigt att ta sig runt 100 klass OM hästen gör det sas.

Problemet är väl snarare det omvända dom tycker det är FÖR pluttigt lågt och rider därför alldeles för vanvettigt, se bara på Falsterbo Hunting så har vi en massa exempel på vansinnig ridning från hoppryttare för att det är "så lågt".

Men du har ju bytt skepnad nu till ärtig snaggad blondin ;)

Ha ha ja allt för att skapa förvirring :p Märkt här på jobbet att det var lite svårt att känna igen mig :rofl: Gött, nu när det kommer någon besökare till mig på kontoret och de inte känner igen mig och frågar efter mig så säger jag "fel hus, hon sitter inte här" :angel: nä skoja bara såklart

Tjo ho :bump: äntligen någon mer än jag som är för "registrering" av ryttarboken elektroniskt :D

eeeh har du missat min syn på den saken :p

jag som kallade detta miljöförstöring och pappersvänderi :devil:

och som just nu sitter med ännu en hög papper att checka av. :mad:

Är det bara vi som lyckas tappa högen med papper i regnet? :crazy: Bara att skriva nya. Tur man inte har några kval fr utb hoppning. :devil:

Det finns ETT problem och det är att lokala tävlingar inte kräver hästlicens = hur hanterar man det. Att lösa en hästlicens för att starta en start i debutant vill inte så många.

KL
Som i de flesta andra sporter så är det så att bredd ger topp. Att vara nöjd med att få bort olämpliga ekipage från sporten är direkt felaktigt. Rätt sätt är att se till att de blir lämpliga!!!
Satsa på fler och bättre terrängtränare. Fler och bättre banbyggare. Anordna utbildningar för tävlingsledare så att de tillsätter bra funktionärer som kan se till att terrängen både blir rättvis och säker! Det kanske borde finnas kurser för hinderdommare också?

eeeh har du missat min syn på den saken :p

jag som kallade detta miljöförstöring och pappersvänderi :devil:

och som just nu sitter med ännu en hög papper att checka av. :mad:

Ha ha ok, missade dig, men då är vi 3 (!) stycken som håller på ryttarbok i e-format då! Snart är vi en gräsrotsrörelse :p

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 507
Senast: fio
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar