Har det blivit bättre?

toughcookie

Trådstartare
Nu har ju hoppkvalen funnits ett tag och om jag inte fattat helt bakvänt så var målet att ekipagen skulle vara bättre förberedda inför terrängen.

Så min fråga till er som är ute och ser hur det ser ut på banorna, HAR det blivit bättre? Håller ryttarna mer sansat tempo? Hoppar hästarna bättre? Har avramlingar och fall minskat? Och isåfall, är det genomgående för alla nivåer av tävlingar?

/Tc som har bojkottat allt vad fälttävlan heter pga allt krångel men som längtar tillbaka:o.

Sv: Har det blivit bättre?

Jag tror inte hoppkvalen gjort varken från eller till när det gäller hur man rider i terrängen. Men däremot har ju de sänkta felen i banhoppningen, 12 numera, gjort att en hel hög med människor inte kommer ut i terrängen. Tycker nog det är lite VÄL hårt med 12 fel. Räcker ju med att hästen stannar två ggr o sen river när den tittar lite på ett hinder så är man väck.

Men alla krångliga regler har ju gjort att arrangörer inte får så många anmälningar. Naturligtvis bidrar lågkonjunkturen men även reglerna.

Tja alla har slutat tävla pga allt krångel så om det är bättre låter jag förbli osagt :p

vågar knappt svara :p

Idag har vi både livrem och hängslen. Vi har hoppkval, som ofta görs inomhus och sedan ska man debutera i Gärds, utomhus på stor gräsbana. Bara att utläsa ur resultaten hur det funkar.
Hoppkvalen per ekipage tror jag inte alls på. Kan vi inte få våra ekipage att tävla hoppning för att träna denna gren så är det något annat fel.
Att vi sedan har max 12 fel slår också snett. Att ha ett stopp och 2 ner av 7 språng i en debutant är mycket men att ha ett stop och 2 ner i en enstjärnig med 14 språng.
Fast jag tycker det är bättre med dagsformen än ridhushoppning ...

Sen å andra sidan kan man jmfra med grannländer som Tyskland och Danmark. Våra närmsta grannar har ren terränghoppning.

En annan sak:
År 2004 ska x-svensson köpa ft-häst till sin junior. Vad söker man? En häst som är stabil och säker i terrängen. Dressyr och hoppning får tränas in.
År 2009 ska x-svensson köpa ft-häst till sin junior. Vad söker man? En häst som är stabil i hoppningen(läs: fixar hoppningen själv) så de får gå ut i terrängen.

Har man inte en massa pengar så tror jag det slår fel...

Jag ser ingen skillnad i terrängen. De hemska ritterna finns kvar...

Senast ändrad:

Exakt!
Det känns som att fokus försvinner allt mer från själv terräng momentet. Nu måste man ha en häst som är "säker" i hoppningen istället. "Säkra hopphästar" och "säkra terräng hästar" tror jag att vi alla kan skriva under på att det inte alltid är samma sak...:angel: Jag har iaf suttit på hästar som hoppar klockren banhoppning men som jag aldrig i livet skulle ge mig ut på en terrängbana med:eek:

Jag själv tycker ju att det är rent ut sagt pissetråkigt att tävla banhoppning, tränar hemskt gärna men spendera dagen på lokal/regional hoppning? Näe, då sitter jag nästan hellre och tittar på en LC-LB dressyr.

För mig har det varit perfekt med de "förenklade" fälttävlan som annordandes på tex Nilslund. Åka dit och rida sin terräng (på kvällstid!!!), helt utan krav, bara som clear round och så en stilbedömning på det.
Men nu kan jag ju inte ens göra det utan hoppkval så för oss blir det till att träna terräng och tävla dressyr i fortsättningen.

Jag tycker ni borde skicka era synpunkter till f-komittén. Vet inte om det hjälper, men tror det finns risk att de tar död på sporten i Sverige, och de behöver veta vad vi tycker!
Ps jag har framfört miuna åsikter både i pressen och till f-k.
Ju fler reaktioner de får, desto mer borde de ju reagera

Ja, du har helt rätt! Vi sitter här på vårt forum o gafflar men ingen skickar "gafflet" vidare...:o Men om vi verkligen tar oss i kragen o sammanställer vad vi tycker om just dessa frågor så kan vi nog få ihop en bra lista. Jag kan tänka mig att vara samordnare om ni kan tänka er att skriva ned era åsikter...

Tycker du att du har fått något gehör från kommitten då mer än att vi skall ta dina åsikter i beaktande?
Jag tycker att dom kör sitt race oavsett vad någon tycker om jag skall vara helt ärlig!
Men självklart har du rätt i sak.

:bow::bow:

Ska försöka knåpa ihop något efter helgen.

För jag vet rätt många som är som jag, ryttare utan större ambitioner som rider fälttävlan för att det är så himlans skoj med terrängen. Men nu är det helt enkelt för mycket att ta in, det blir för stort och komplicerat varje gång man ska ut och reglerna ändras fortare än man har en chans att hänga med. Så man stannar på träningsbanorna men kan ändå inte sluta drömma om att få vara med "på riktigt" igen.

Jag tror inte hoppkvalen gjort varken från eller till när det gäller hur man rider i terrängen. Men däremot har ju de sänkta felen i banhoppningen, 12 numera, gjort att en hel hög med människor inte kommer ut i terrängen. Tycker nog det är lite VÄL hårt med 12 fel. Räcker ju med att hästen stannar två ggr o sen river när den tittar lite på ett hinder så är man väck.

Men alla krångliga regler har ju gjort att arrangörer inte får så många anmälningar. Naturligtvis bidrar lågkonjunkturen men även reglerna.

Håller med i det du säger.
Hade detta uppe med Betti när jag var i Hofors om just detta med 12-felsgräns om det var rimligt på "alla nivåer" (det kanske inte ska vara 12 fel utan 16 fel som gräns?). Vi var av den åsikten att det är rimligt att på 90/100 kanske *ig nivå att ha kvar 12-felsgränsen men var inte helt säkra på att den verkligen behövs på **-ig och högre.
Eftersom det finns väldigt få **-iga tävlingar att åka på så får man åka oftast ganska långa sträckor och då inte få starta terrängen för du fick 16 fel i hoppningen känns väldigt hårt. Rider du **igt och högre så har du gjort en mängd kval och besitter förmodligen en viss ridskicklighet och även bedömningsförmåga?

Jag har själv känt en stor press och nevositet inför banhoppningen den senaste tiden, trots att jag har en "bra banhoppningshäst".
Jag är gärna med och för våra åsikter vidare.

Ja, du har helt rätt! Vi sitter här på vårt forum o gafflar men ingen skickar "gafflet" vidare...:o Men om vi verkligen tar oss i kragen o sammanställer vad vi tycker om just dessa frågor så kan vi nog få ihop en bra lista. Jag kan tänka mig att vara samordnare om ni kan tänka er att skriva ned era åsikter...

Sanning med modfikation :idea:
1) Vissa av oss var på mötet i Falkenberg och framförde åsikter (Blir det fler möten? ;) )
2) Ft-kom får veta vad som står här och en del avfärdar oss lite så där föraktligt som "Buketanterna"
Det bjuder jag på. Kan man inte se Buke som en tillgång utan bara som ngt negativt så får det stå för den/de som tycker det. En del tycker vi tramsar för mycket här. Helt klart så att man ser olika på vad ett forum är och hur man kan använda det. :laugh:

Ditt förslag däremot ser jag frememot :idea:
Underskrivet med Bukefolk :bump:

Senast ändrad:

Sanning med modfikation :idea:
1) Vissa av oss var på mötet i Falkenberg och framförde åsikter
2) Ft-kom får veta vad som står här och en del avfärdar oss lite så där föraktligt som "Buketanterna"
Det bjuder jag på. Kan man inte se Buke som en tillgång utan bara som ngt negativt så får det stå för den/de som tycker det. En del tycker vi tramsar för mycket här. Helt klart så att man ser olika på vad ett forum är och hur man kan använda det. :laugh:

Ditt förslag däremot ser jag frememot :idea:
Underskrivet med Bukefolk :bump:

Hmm bukefolket representerar ju ryttare/ägare/föräldrar/arrangörer som både tävlar högt, mellan och lågt så något bättre forum än det här finns ju inte där fälttävlansfolk är samlat så det är ju rätt arrogant att förkasta vad som skrivs här. DET har inte sporten råd med!

Nej, helt rätt, tycker inte att det blivit de reaktioner jag skulle vilja se, men ju fler som framför åsikter, desto större borde ju chansen vara att det händer något... ? Jag tycker t ex att det är snett att alla här ska hopp-kvala för att rida internationellt, men bor man i norra Tyskland och rider för Sverige behövs det inte t ex. Man kan tävla i Danmark, sen räkna det som kval. Inför obligatorisk träning i terräng istället för hoppkval är mitt förslag, kanske en för varje nivå. Tyskarna tar inte med hästar hit till t ex Gärds pga våra 12-fels-regler, vi förlorar det inslaget. Vi verkar förlora på alla nivåer, det kan inte fortsätta så, då är sporten död i Sverige om några år tror jag.

..Tyskarna tar inte med hästar hit till t ex Gärds pga våra 12-fels-regler, vi förlorar det inslaget. Vi verkar förlora på alla nivåer, det kan inte fortsätta så, då är sporten död i Sverige om några år tror jag.

Dessutom tappar vi en mängd ryttare i främst debutant som väljer att inte starta pgareglerna upplevs som krångliga.
Har vi råd att missa dessa? De betalar för sej och det är kanske en blivande os-stjärna vi missar?
:idea:

Och även om det inte är en blivande Os-stjärna så det är ju faktiskt så att gräsrötterna är de som tillför mest pengar genom flest starter i låga klasser...:cool:

Och jag håller ju med workahlic fullkomligt med obligatoriska terrängträningar, har ju i ett antal inlägg tidigare hävdat med en dåres envishet att det är DÄR krutet ska läggas inte på hopp kval.

Sen tycker jag inte som mammaBerg att det är mycket med 2 stopp o 1 riv i 90 o debutant. Vissa arrangörer verkar ju ha gått in för att ha med så många konstiga titthinder som möjligt i hopp provet med påföljden att en grön eller tittig häst lätt stannar 2 ggr på kanske samma hinder o sen river i upphoppet. Att för den skull inte komma ut i en 90-terräng tycker jag är fel. 16 fel däremot kändes helt ok för alla jag pratat med.

När vi nu ändå trådkapar lite så skulle jag även vilja ha åsikter om 3 stopp i terrängen. Vi har alltså gått från hurmångastoppsomhelstsammanlagt till 3 på några få år. Fler än jag har säkert haft en bäbis som benen skakar på de första 3 hindren, sen kommer igång om banan är juste, o som sen måste kika en gång extra på vattnet i slutet av banan. När det var 5 stopp kändes ok för mig, vad tycker ni andra? Man kan ju klart utläsa från resultat att det är väldigt många uteslutna i terrängen i 90 o det kan ju inte BARA bero på att alla hästar är så dåligt förberedda. Det är ju väldigt speciellt att springa ifrån sin flock i starten.

Dessutom tappar vi en mängd ryttare i främst debutant som väljer att inte starta pgareglerna upplevs som krångliga.
Har vi råd att missa dessa? De betalar för sej och det är kanske en blivande os-stjärna vi missar?

Ja och har dom inte då någon insatt att vända sig till så blir det lätt så att dom avstår istället vilket är synd.

Likadant här som med hoppningen. I lägre klasser tycker jag det kan vara befogat med 5 stopp medans i högre klasser dvs ** och *** så skall inte en häst som "går" i terrängen ha 3 stopp för då ligger det nära till hands att börja tänka efter att något är fel. Självklart kan det hända saker i terrängen att man får stopp eller förbispringningar för att man hamnar ur rytm eller tappar linjen men 3 är gränsen där tycker jag och man behöver inte ha fler än så i de klasserna.
Sedan utgår dom flesta iallafall om dom fått fler än 2 stopp i terrängen i de klasserna då det känns meningslöst att fortsätta plus att det sliter på hästen både fysiskt och mentalt och man kan förstöra rätt mkt av hästens gålust och självförtroende.

*kl*

Tycker det är många bra åsikter som kommit fram här i tråden, både vad gäller hoppkval, antal fel i hoppning, antal stopp i terräng och synpunkter på återväxt i sporten. Kan vi inte försöka sammanfatta i punktform om de åsikter som vi är överens om och försöka få iväg dem till FT-kom?

Som fio säger så är vi inte ett gäng "buketanter" utan koppling till sporten som finns här på forumet, utan här finns personer med mkt stor kompetens och erfarenhet.

Och som uppfödare av ponny kan jag säga att sälja en C-ponny kat 1 knappt går så vi har i princip lagt ned avelsplanerna. Vi som utbildat alla ponny för att kunna sälja dem som hopp,dressyr eller fälttävlan. Nu satsar ägarna till ponny på dressyr o hoppning istället så vi missar säker en del ryttare på ponny oxå!

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 507
Senast: fio
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar