Har börjat tänka...

M

Moej

Jag rider western och dressyr med min häst. I western har vi väl inte kommit så långt. Hon stannar med hälp av vikten, svänger med tygeln mot halsen, backar med hjälp av vikten och kan rollback. Sen är det inte så mycket mer. MEN nu undrar jag lite om hur ni westerntränar era hästar?

I början när varken jag eller hästen inte kunde mkt om western så gick vi hjälp av en som ridit western ett bra tag. Hon lärde hästen stanna och backa bl.a.. Det gjorde hon genom att rycka i hästens mun ordentligt när den inte stannade genom vikten. Men det var ju så att hästen kunde ju inte det, så hon förstog inte att hon skulle det. Vad tycker ni om det sättet? Det var väl inget vidare?

Svängarna kom av sig själv. Rollbacken också.

Hur har NI lärt hästen western? :confused:

För att lära min häst stanna för vikten rörde jag aldrig någonsin tygeln. Jag har en häst med mycket spring i benen och jag galopperade honom helt enkelt på volt i ganska högt tempo tills han blev terött. Då skänklade jag på och lät honom fortsätta tills han åter igen ville sakta av. Satte med rätt med vikten o han stannade. Eftrer ett par sådana ridpass i båda varven så stannade han för vikten. Tog mindre än en vecka...

Westernridning är så mycket mer än bara att stanna genom vikten... Det bästa är att du försöker få kontakt med en klubb i närheten och får hjälp av en riktigt bra tränare.

Westernridning är dressyr där hästen själv får ta ansvar, ryck och slit är inte lösningen på alla problem och definintivt inte rätt sätt att lära en grön häst, men vilket sätt som är bäst för att lära just din häst är omöjligt att skriva här.

Lycka till!

Malin

Jo, men western för mig just nu är mest stanna för vikten :D. Hon är ju jätteduktig på det men hon som lärde henne det gjorde på fel sätt, tycker jag. Det tog bara en kvart för henne att lära sig det :mad:.
Allt det andra hon kan, det har hon lärt sig på ett snällare sätt.
Det finns ingen westernklubb här i närheten, men ibland kommer det hit westerntränare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 307
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama