M
Moej
Jag rider western och dressyr med min häst. I western har vi väl inte kommit så långt. Hon stannar med hälp av vikten, svänger med tygeln mot halsen, backar med hjälp av vikten och kan rollback. Sen är det inte så mycket mer. MEN nu undrar jag lite om hur ni westerntränar era hästar?
I början när varken jag eller hästen inte kunde mkt om western så gick vi hjälp av en som ridit western ett bra tag. Hon lärde hästen stanna och backa bl.a.. Det gjorde hon genom att rycka i hästens mun ordentligt när den inte stannade genom vikten. Men det var ju så att hästen kunde ju inte det, så hon förstog inte att hon skulle det. Vad tycker ni om det sättet? Det var väl inget vidare?
Svängarna kom av sig själv. Rollbacken också.
Hur har NI lärt hästen western?
I början när varken jag eller hästen inte kunde mkt om western så gick vi hjälp av en som ridit western ett bra tag. Hon lärde hästen stanna och backa bl.a.. Det gjorde hon genom att rycka i hästens mun ordentligt när den inte stannade genom vikten. Men det var ju så att hästen kunde ju inte det, så hon förstog inte att hon skulle det. Vad tycker ni om det sättet? Det var väl inget vidare?
Svängarna kom av sig själv. Rollbacken också.
Hur har NI lärt hästen western?