Har börjat äta bajs!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 393
J

Jempa77

Min "lilla snuskpelle" har börjat äta bajs i hagen, nån som vet vad det kan bero på?

Mvh-Jenny

Sv: Har börjat äta bajs!

kan bero på brister, ex mineraler.
se över foderstaten och se om den behöver kompleteras.

Foderstaten är bra och väl uträknad after många turer fram å tillbaka. Jag funderade på om det kan va så att han har tråkigt i hagen, har inte världens roligaste vinterhage.....nån som har nått tips på hur man kan göra det lite roligare för hästarna.

Vet att vissa hästar kan äntra andras bajs om de behöver återställa balansen i magen. Är det sitt eget han äter?

Lite hö i hagen och lite grenar eller ngt att tugga på kanske hjälper, han kanske har problem med tuggbehovet om hagen är vintertråkig.

Har trängts med ilskna tröd och grenar halva dagen idag för att pållarna skulle få ngt att göra :D

Så där gjorde min gamling ( död nu ) han åt de och då gav vi han extra tillskott och då slutade han !!

Jag tror främst att det beror på att han inte har något att göra i hagen, precis som du är inne på. Så var det i alla fall för den häst som jag vet gjorde så. Du kan prova med att ge hästen mer hö, ofta kan det nog vara för att dom får för liten högiva. Öka med ca 2 kg per dag. Att lägga in grenar, granar och annat att gnaga på kan ju annars vara ett bra sätt.

Tack för alla svar, ska pröva att lägga in lite träd å grenar åt pållarna.

Mvh-Jenny

Hade oxå en häst som åt bajs i hagen, men det visade sig att han pillade ut hela havrekorn ut bajsarna

Precis som Esperanza skrev så har jag hört att det bakteriebalansen i magen som är "ur lag", det finns ngt pulver på odal som man kan ge för att återställa balansen. Det brukar räcka att ge ett kort tag för att få ordning på det hela.

Precis som Esperanza skrev så har jag hört att det bakteriebalansen i magen som är "ur lag", det finns ngt pulver på odal som man kan ge för att återställa balansen. Det brukar räcka att ge ett kort tag för att få ordning på det hela.[/QUOTE

Ok, ska kolla upp det!

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Träning och hälsa del 12
  • Vilken vagn?

Hund, Katt, Andra Djur