Har alger hjälpt?

Sv: Har alger hjälpt?

Det här har jag hört om alger:
En rekommenderad dagsdos från "algfirmorna" ger ungeför 50 mg jod / dag men för mycket jod påverkar sköldkörteln negativt, struma kan oxå uppstå. Den toxiska gränsen ligger på 50 mg till hingstar,valacker och icke dräktiga ston. :crazy:

Daniela skrev:
Ni som har provat alger till er "host-häst", tycker ni att det har hjälpt?
Jag hade det till en av mina hästar i somras som fick hosta, veterinären var hos mig när han hostat en vecka, men tyckte inte det var så allvarligt,:o ingen medicin sattes in. Efter 2 veckor blev han jätte snorig, hostig och fick feber :confused: åkte in till kalmar till Alg-Börjes och köpte alger i en påse på 1kg = 350 kr "CARRAGEEN" (carrageenet är slemlösande och driver ut slaggprodukter) Som kokas till en gröt. Det tog 3 dagar, snoret var borta :smirk: och hostan nästan på med. Efter 2 veckor var han helt frisk....Det är super BRA.... Många här runt om använder det (på te x Kvickdrag) Alg-Börjes har även mineraler.... mvh Therese

Senast ändrad av en moderator:

Daniela skrev:
Tack för alla svar.

Nu har jag beställt carrageen från alg-börje.

Jag tog ut vet och fick ventipulm till henne och det hjälper ju en del men det kan man ju inte ge hela tiden så nu blir det alger.

Det negativa jag hört om algerna är ju det med jod-halten (du som frågade).. Men här där jag bor är nog risken väldigt liten.

När man börjar ge carrageenet är det så att de blir sämre först? Och hur länge sitter det i? -Blir ju så orolig om hon blir sämre så det skulle vara bra att veta om det brukar bli så...

Min häst hade en fruktansvärd hosta, lite rivig och hes....och jättesnorig, blev bättre 3:e dagen....

Lycka till

Tänk på att man i vissa fall kan behöva ge Carrageen ett bra tag innan hästen blir helt bra. Min häst fick äta det i 1 år, alltså mycket längre än vad en vanlig kur rekommendation är. När man sedan slutar med carrageen bör man ge de torra algerna. Hoppas hästen blir bra!!

Happy_me skrev:
JA! Min häst med kronsik bronkit fick carrageen efter att jag provat allt från ventipulmin till cortison. Kom till en veterinär som direkt satte in carrageen. Hon fick dock äta det i ett år! En normalkur är på 2 månader tror jag. Sedan gick vi över till torra alger som hon nu får varje dag. Det märks inte längre något av bronkiten utan hon kan ridas och mår hur bra som helst. Så prova det är värt ett försök

Det var intressant att din veterinär hade det! De bruka inte tro på sånt, min sa att man inte visste vad det kunde va i den där blandningen.......han rekomenderade det inte.....men jag köpte ju det ändå ;) ...hade nämligen sett underverk på grannens bronkithäst han blev 28 år...:smirk: Och min polle blev ju oxå frisk....så visst är det bra...:banana:

ina96 skrev:
Hej.
Min häst har hostat sen i september. Segt slem som hon har svårt att få upp. Efter ett par vet.besök och flera behandlingar med Fabrol och ventipullmin så fick hon Hipotrim,Tribrissen heter den nu, ( någon slags antibiotika) och då blev hon mycket bättre. Lite "start"hosta och någon hostning på morgonen bara. Men kort är lyckan, nu har hon det jobbigt igen, och jag blir så ledsen:cry: ... carrageen vore kanske något att prova på, vad köper man det? Kan man skicka efter kanske? Det finns receptfritt slemlösande för häst på apoteket men det kan man ju inte ge i längden. / Jennie.

Här får du telefonnr: 026-133520 eller till Alg-Börjes i Kalmar på telenr: 0480-476966 Gå in på www.alg-borje.se så kan du läsa om det...mvh från mig

Förra våren hostade min pålle en hel del och en dag när jag "ridit" så rann det slem ur näsan på honom.
Det var bara att ringa ATG-kliniken morgonen därpå och komma ner på första bästa tid. (2 timmar senare). Kollade honom med kamera i luftvägarna och konstaterade måttligt med slem i luftvägarna. Ordinerad Sputolysin och Opticorten i en vecka. Ingen skillnad. Mer medicin, denna gång Ventipulmin i två veckor. Ingen skillnad då heller. Veterinären visste inte vad han skulle säga.

Blev tipsad av en tjej i stallet om Carrageen. Började koka och gav (mindre dos än rekommenderat, var inte direkt förtjust i smaken). 1 vecka senare så var han hostanfri. Gick sedan över till Thorverkalgerna (de torra).

Ger dem oktober - april (beror på väder). Sen dess har hans hostningar varit lätträknade (peppar, peppar ta i trä).

Tyvärr så matvägrade han nyligen (pga mediciner för annat) och fick inte i sig sina alger så han började hosta lite lätt. Nu har han börjat äta och jag har sucksesivt börjat ge honom alger igen. Med en gång så minskar hostan och inom några få dagar så kommer den nog vara borta.

Så visst hjälper algerna.

:bow: :bow: :bow: Tackar Gudarna för att jag fick reda på dessa alger. :bow: :bow: :bow:

Visst är Carrageen bra..men det var lite trögt i början att få i dem det.....rekomendera verkligen detta till alla som har problem med hosta och slemhinnorna......;) även bra för människor tex reumatiker....

rocki skrev:
Det var intressant att din veterinär hade det! De bruka inte tro på sånt,

Blev själv förvånad, det var dessutom på en ATG-klinik så alg rekommendation var inte vad jag väntat mig. Men glad att jag fått en frisk häst och en superbra veterinär att ringa!

Vilken atg-klinik var det du besökte?

Veterinären jag var i kontakt med hade ingen aning om de.

*kl*

Har några frågor angående carrageen:)

Vår ponny hostar inte regelbunden....bara lite då och då och inte dagligen heller. Han kan vara hostfri i veckor och helt plötsligt hostar han någon gång en dag för att vara hostfri i flera dagar eller veckor igen. Han har ingen snor som rinner heller.
Kan man då ge carrageen också?
Hur länge räcker en påse på 1 kilo?

Ponnyn är kollad hos vet och den har lyssnat på lungarna och halsen och allt lät bra. Vi fick recept på ventamin men bara för att ha det hemma om det skulle bli värre med hostan. Det har det inte blivit men den kommer som sagt lite då och då. Han går är ute dygnet rund.

Vad är bäst tror ni....ska jag börja använda medicinet eller ska jag prova med carrageen i stället.

Mvh Jacky

Åbykliniken. Är väldigt nöjd med veterinärerna där!

När var du där och vem av veterinärerna där pratade du med?

Det var ett par år sedan jag var där med bronkit hästen. Men har haft kontakt med flera av veterinärena på senare tid också. Du kan ju Pm:a om du vill veta vilka

Ett kilo räcker ingen vart, men du kan ju börja med det för det kan vara svårt att få i en del hästar algern för det smakar inte mumma.
Jag har provat att ge alger men till min häst har det inte gett ett förbaskade dugg:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Mirre
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 088
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 066
Senast: hollypolly
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 226
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar