har aldrig tävlat

J

-jossan-

jag har aldrig tävlat, men det är min högsta dröm att nån gång få göra de.

Och jag är helt grön om det är, så jag kanske frågar konstiga frågor.

Ja har ridit i ca 7 år nu, och d som är, är att mamma och pappa inte vill köpa hästtransport å så, för jag har en egen häst {maxad C-ponny}.

Vilken var eran första tävling?
tror ni att man "klarar" av att rida en clear round tävling om man inte har tävlat innan inte ens på klubnivå?

Är det mycket man behöver licens, grönt kort och sånt??:confused: :crazy:

Sv: har aldrig tävlat

-jossan- skrev:
jag har aldrig tävlat, men det är min högsta dröm att nån gång få göra de.

Och jag är helt grön om det är, så jag kanske frågar konstiga frågor.

Ja har ridit i ca 7 år nu, och d som är, är att mamma och pappa inte vill köpa hästtransport å så, för jag har en egen häst {maxad C-ponny}.

Vilken var eran första tävling?
tror ni att man "klarar" av att rida en clear round tävling om man inte har tävlat innan inte ens på klubnivå?

Är det mycket man behöver licens, grönt kort och sånt??:confused: :crazy:

hejsan,

du kan nog tävla på lokal clear round nivå, det är ju bara 70 cm för c-ponny. man kan ju låna transport av mack/nån man känner om man inte tävlar jätteofta.
din ponny behöver vara chipmärkt, ha mätintyg och pass.
du behöver lokallicens(det lägsta), grönt kort(om du inte är under tretton år och har med dig en som har grönt kort som följer med och ansvarar för dig på tävlingen).
lycka till!
mer info finns på svenska ridsportförbundets hemsida! :banana:

på claer round får du hoppa lägre än 70 cm o om jag inte är helt ute o cyklar behöver du ingen licens alls, jag har iafa inte vissat ut licens på CR endast grönt kort o vaccinationsintyg.

Till trådskaparna
Jag tror verkligen att du skulle klara av att hoppa claer round o som HannaSwenson sa så kan man alltid hyra en transport på en mack eller låna av ngn kompis som har.

Lycka till :banana:

Olympus skrev:
om jag inte är helt ute o cyklar behöver du ingen licens alls, jag har iafa inte vissat ut licens på CR endast grönt kort o vaccinationsintyg.
Lycka till :banana:
jag tror med att det e grönt kort o vaccinationsintyg som gäller (jag har klarat mig ifall):bump:

På en CR behöver du inte ens hoppa 70 cm . du kan välja mellan säkert 40-110 cm elr nåt sånt . Det där med att föräldrarna inte vill köpa transprot känner jag igen:angel:

Senast ändrad av en moderator:

foxtrot skrev:
På en CR behöver du inte ens hoppa 70 cm . du kan välja mellan säker 40-110 cm elr nåt sånt . Om dina föräldrar inte vill köpa dej en transport(det vill inte mina heller)kan du ju alltid hyra en på nån bensinmack elr så:idea:

Förlåt, men vad är detta för konstiga regler?! :confused:

CR är bara bedömningen, som innebär att alla med lika antal fel blir likaplacerade. I övrigt gäller samma regler som andra bedömingar, dvs lägst 70 cm (lätt d) för c-ponny, inget annat! (så vida det inte är klubbtävling) men på lokal tävling är det inget lägre än lätt d som gäller!

Om du ska tävla lokalt eller högre (alltså inte klubbtävling) så måste du ha grönt kort och ryttarlicens oavsett om det är clear round eller anna bedömning. dessutom måste din ponny ha mätintyg, vara vaccinerad och ev chippmärkt (osäker på om den måste vara det på lokal tävling).

Lycka till!

Om du åker på en utbildningshoppning (f.d claer round) så får du hoppa vilken höjd du vill. Man får ha högst 140 cm men man brukar för det mesta ha 120 som högst men det är tillåtet med upp till 140. Sen finns det lokala tävlingar där en klass är bed. CR och då måste man ju givetvis hoppa den höjden som det är på den klassen.

Där jag bor kallas s.k clear round-hoppningar för "centimeters-hoppning" och hålls på klubbtävlingar och man väljer höjd själv. Oftast behöver man vara medlem för att tävla på klubbtävlingar.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII