Hantering i boxen

acj

Trådstartare
Har en liten fundering om att hantera sin häst i boxen. Skulle bli glad om ni med mer erfarenhet delar med er av lite kunskap.

Mitt sto (varmblod, 8 år) är lite sur i boxen. Accepterar men gillar inte att bli borstad, sadlad osv i boxen. Hon gör inget dumt men visar ändå att hon inte tycker om det. I stallgången däremot är det inga som helst problem mer än att hon är något kittlig på magen. Har av olika anledningar blivit så att jag ganska ofta fått göra i ordning henne i boxen (trångt i stallgången och kompisens häst går absolut inte att hantera i sin box så de har fått företräde, reparationsarbeten mm).

Självklart är det säkrare och naturligtvis också roligare att göra i ordning henne i stallgången eftersom hon är väldigt positiv där men samtidigt måste hon klara av att hanteras i boxen om hon t ex skulle bli sjuk eller liknande.

Tolkar det här beteendet som att hon är lite revirbunden och boxen är "hennes". Undrar nu bara vad ni andra tror - är det revir det handlar om - och hur skulle ni gjort? Varvat mellan hantering i box och stallgång? Gjort vissa saker i boxen och andra i stallgången?

Ska väl tillägga att jag ofta står och masserar e dyl i boxen och ju längre vi håller på desto mer slappnar hon av samt att ta av/sätta på täcke, gå in med mat osv har vi inga som helst problem med.

Tips och råd mottas tacksamt. :idea:

Sv: Hantering i boxen

Mitt hbl är precis likadan som din häst, jag har haft henne sen hon var 9år, är idag 18.
hon var sån när jag köpte henne, då fick man knappt gå in i boxen, hon vände baken mot en vad man än skulle göra.
men på gången var det aldrig nått problem, hur snäll o lugn som helst.

men ju mer hon litar på mig ju mer får jag hålla på med henne i boxen.
visst kan jag göra allt med henne i boxen idag men hon visar att hon inte tycker om det. även i hagen går det jättebra.
men andra kan inte fånga henne i hagen eller hålla påmed henne i boxen.

hon vaktar sin box, det är hennes revir, speciellt när hon äter, hon vaktar sin mat nått fruktansvärt!

idag bryr jag mig inte om det, jag ger henne mat och byter täcke i boxen och det går hon med på men allt annat gör jag på gången.

Det låter som om du haft lite tuffare än jag med revirtänkande häst. Men jag tror att jag tänker rätt i alla fall då, det här med att det är ett revirbeteende. Som tur är så visar hon mer sin "tjurighet" eller vad man ska kalla det bara genom att lägga öronen bakåt men inte så mycket mer. En gång i början när hon kommit till mig och var högbrunstig vände hon rumpan till men har inte gjort det mer sedan.

Min stallkompis däremot testade hon ordentligt i helgen (fick låna min häst då jag var bortrest och det fattades en häst när de var ett gäng som skulle rida en sväng). Visade väldigt tydligt att hon inte gillade att ha min kompis i boxen och när sadeln skulle på fick de i princip jaga henne i boxen. Enligt vad som berättats efteråt höll min kompis dotter (vuxen och hästvan) fast henne i grimman men då ska min häst ha bitit henne. Om det är så eller inte vet jag inte - har inte pratat med dottern själv - men jag har aldrig sett sådant beteende hos hästen tidigare så jag gissar på att hästen var ordentligt stressad. Testade henne också i början av ridturen men det hade avlöpt väl sedan.

Nu i veckan när jag varit hemma igen är hon precis som vanligt, något tjurig i boxen men annars glad och positiv.

I vilket fall som helst så fortsätter jag jobbet med att försöka få en så bra ömsesidig tillit och kontakt som möjligt. Tar gärna emot fler tankar om det här om någon har tid och lust. :)

Oj, varför binder man inte upp en sån häst om man ska hantera den i boxen? :crazy:

Till TS
Jag kan inte säga att jag har så mycket erfarenhet av boxsura hästar :p Men jag tror på att växla mellan box och stallgång och att, när du är i boxen, göra det extra mysigt och trevligt :d och binda upp henne...

Om jag vore som du skulle jag göra allt i boxen o jag skulle inte gilla några sura miner när jag är där. Tyvärr. Min shettis provar ibland, då stirrar jag bara på henne eller säger "hödö" så ställer hon sig som ett ljus.

Min första häst var en sån surmärr som man knappt fick gå in hos i boxen, hon kunde attackera om man kom för nära boxdörren tom. Hon blev bättre o bättre beroende på vem det var som gick in o när jag flyttade hem henne till mitt egna stall blev hon som förbytt, aldrig mer sura miner(om det inte kom främmande...). Det fick mig att fundera.

Shettisen har jag haft sen hon var 2 år o det märktes direkt att hon var en sån typ så jag gör allt med henne i boxen förutom när hovis är här, då får hon stå på gången.

Mitt knep är, inget kel när öronen är bakåt, inget kliande på bästa stället! Men när öronen åker fram ojojoj då kliar jag henne o det är ju så mysigt. Så på den vägen är det o sen spelar det ingen roll om det ligger mat i boxen nej nej. Nu är ju hon en sån som älskar när man borstar o pillar....
Om din häst gillar massagen så uttnyttja det :devil: Hon kan bli lika positiv i boxen :love:

Majsa har jag haft sen hon var 1 år så hon är botat från start *hehe* Enda frizonen hon har är när jag inte är hos henne sas.

"Its all about the relationship" citat Parelli

Senast ändrad av en moderator:

Ja,varför de inte tog ut henne i stallgången vet jag inte. Å andra sidan visar hon ju sig aldrig från den för henne extremt sura sidan när jag är där så de kanske inte trodde det skulle bli så besvärligt. Nu vet vi ju i alla fall att 1) om andra än jag ska hantera henne är det bättre att ta ut henne 2) att jag ska säga till om att hon kan reagera så i förväg. Är fortfarande väldigt undrande till hur det kunde bli så tokigt, synd att man inte kunde sitta i hörn som en liten mus vid sådana tillfällen och se hur både människa och häst agerar/reagerar. OBS! Detta är inte menat som någon kritik mot min kompis utan mer än fundering på vad som utlöser vissa beteenden.

Min kompis är också inne på teorin att hästen är en "enmanshäst" om det nu finns. Kanske är det så, själv har jag för lite erfarenhet för att spekulera i just det.

Jag har märkt att mitt sto är lite grinigare i boxen av någon anledning.
Aldrig att hon skulle göra något mer än visa sura miner eller så.
Men det började när hon började sätta pälsen tyckte jag.
Har inte brytt mig om det direkt, eftersom jag inte ser det som något problem ändå.
Jag kan sadla och lämna henne där och hon går ingenstans, eller snurrar runt eller så.

Enligt svaren här inne så verkar det mest vara ston som är så?

Valacken jag hade förut brydde sig inte alls om man var i boxen och stökade eller sadlade eller så.

Hur gör du i så fall för att tala om för hästen att beteendet inte är acceptabelt? Tar tacksamt emot tips om det.

Försöker också göra som du skriver - när hon visar sig glad och positiv så är även jag det. Belönar henne framför allt med beröm med rösten och lite extra kel. Tyvärr är hon inte speciellt kelig även om det blivit bättre och bättre. Masserar mycket, visiterar mycket och det har hjälpt men har en bit kvar. Kanske blir hon aldrig en häst som verkligen älskar kroppskontakt men eftersom det blivit markant bättre finns väl hoppet att hon kommer att göra det ändå.

Är lite återhållsam med godis. Har inte riktigt bestämt mig för om det är bra eller dåligt. Vill ju inte ha en närgången häst som nafsar i kläder osv eller tigger hela tiden. De gånger hon får godis ur handen är när vi tränar lite tricks (än så länge är det bara lite vacker hov och sådant) samt ibland det allra sista precis innan jag släcker i stallet för natten och går ut. Tidigare fick hon även när hon stod stilla vid sadling men kände att det egentligen är en grej som hon inte är "duktig" när hon gör utan det ska hon bara acceptera utan varken mutor eller annat.

Som tur är fungerar hon väldigt bra på rösten och ofta räcker en harkling för att hon ska fatta att hon gör något som inte är bra. (Samma som för hunden för övrigt, bra att det är så lika grejor som funkar på både häst och hund. :) ) Men som sagt, tar gärna emot tips på andra sätt också för de tillfällen det inte räcker med rösten. :bow:

Du svarar dig själv bra tycker jag. Om inte en harkling eller så funkar o lite beroende på vad hästen gör...så jag brukar nog flytta på hästen, så att den förstår att den ska stå där den står o jag flyttar mig runt den. hmm, det är svårt det där. Lättare att visa ju. Om inte hästen tycker om kontakt med människan tycker jag det är nåt fel, jämför med hästmamman som slickar sitt föl. Jag ser på våra köttdjur hur de rör vid varann o de har sina kompisrelationer, våran äldsta ko kommer alltid fram till mig i hagen o ska bli kliad på av mig. Så är det ju med hästar med.

Jag vet att Parellis sagt att om en häst är huvudskygg tex så kan folk tro att det inte går att träna bort men det gör det. Visst får man acceptera att hästen inte gillar det men om man tar en liten bit i taget så vips så gillar dom det till slut =) Gör samma sak i 7 dagar o märk skillnaden.

Jag kan nog tycka att Majsa är duktig fast hon gjort saker i hela sitt liv, man tar för mycket för givet ibland. Saker kan ju ändras. Hoppas du förstår vad jag menar..Hon får godisar hon med. =)

Jo det jag skrev om shettisen att jag stirrar på henne, jag rättar alltid upp min hållning då oxå. Skulle jag inte göra det skulle det nog vara en annan visa tror jag. Ja ibland är det ruggigt va lika det är på hästar o hundar men man får inte glömma att de är olika o vi med (flyktdjur/rovdjur) Jag har själv mer o mer blivit som ett flyktdjur kan jag känna.

Ston kan nog vara lite så att man får lov o be om saker o man kan ju testa sig fram. Det gör ju inget.

blabla...hoppas du fick nåt tips eller så, det är mina tankar om det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte ens bry mig om hon inte gjorde nått.
Självklart måste hon ju kunna visa missnöje, men så länge "hon håller sig på sin kant" skulle jag fortsätta som vanligt bara...det där med massagen är ju bra, så hon tycker de är trevligt! Du kanske skulle avsluta med lita massage varje gång du pysslat om henne i boxen :)

Smurfmodesty: Ja, jag får också en känsla av att det oftare är ston som är lite sura. Undantag finns ju förstås - kompisens valack är bedrövligt jobbig och sur vid hantering (iofs även i stallgången).

Toria: Då kanske jag är inne på rätt spår för jag flyttar också hästen dit jag vill att hon ska stå och flyttar hon på sig flyttar jag tillbaks henne. Tror kanske inte att tidigare ägare har pysslat så mycket med henne utan mest "bara" ridit så förhoppningsvis kommer hon att gilla kroppskontakt allt mer vartefter man håller på. Det där med att räta upp sig samtidigt som man stirrar är nog bra också. Oj, vad viktigt det är att tänka på hur man förhåller sig med kroppen. Undrar om man någon gång kommer att blir nästan fullärd betr kroppsspråk. Antagligen inte men bara att jobba på.

Emme: Jo, jag gör oftast det - avslutar passet/dagen med lite massage och/eller kel. Tror absolut att det stärker kontakten mellan oss.

Till allihop: läste någonstans (här på Buke tror jag) ungefär så här att hingstar säger man till, valackar ber man, ston måste man lämna in ansökan i tre ex och blir dessutom prövad ordentligt innan man blir godkänd... Ligger nog väldigt mycket i det. :D

Jaa, varje dag (det med att bli prövad..) =) Nej man blir aldrig fulllärd, det är ju det som är så kul oxå =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat