Hantering av sto med föl.

kopparberg

Trådstartare
Då jag som har lite erfarenhet av avel och som ska betäcka mitt sto nästa år så läser jag ju allt jag kommer över här på Buke om avel.
Har bla lärt mig att man ska låta bli att rida stoet när hon har föl vilket jag känner jag också kommer göra, det känns sunt, det räcker för henne att vara mamma.

Men jag har en annan fundering och det är hur mycket det är ok att hantera sitt sto och föl?
Jag har ett sto med ett fullkomligt kanontemperament vilket jag är grymt tacksam för! Tex så är hon helt trafiksäker, vi passerar bla R50 och måste ibland stå och vänta innan vi kan gå över. Där står vi i lugn halt, det dånar förbi 24 meter Schenker i hundra km/tim, tutande idioter i raggarbilar som dånar, motorcyklar mm mm. Och pålle står och ser lite uttråkad ut, ibland vänder hon tom huvudet bakåt och kollar lite in i skogen när det rusar förbi trafik framför näsan på henne!
Likaså om vi blir omkörda av gud vet vad, hon rör inte ett öra! Vi kan även passera allt "stort och läskigt", det som händer är att hon ofta vill stanna och undersöka det stora lite! :D
Lånar en paddock som ligger tiotalet meter från nämnda riksväg. En ljudvolym som gör att rida för tränare är otänkbart, pålle skiter i trafiken.

Så vad jag vill är att "utnyttja" hennes coolhet och försöka få avkomman likadan! Alltså vara ute och röra mig med henne och fölet där stoet och jag vistas så fölungen/unghästen får "se och lära". Är det galet?
Behåller jag avkomman kommer den förmodligen att bo där stoet bor, och då ingår det ju tex passerande av riksvägen för att komma till de bästa ridvägarna och paddocken.

Sv: Hantering av sto med föl.

Som jag har förstått det så är det bästa att hantera stoet mycket och fölet så lite som möjligt till en början, om ungen märker att mamman är trygg med människor så räcker det jättelångt.

Att hålla på att dona med själva fölet är ... mest onödigt, det gör sällan till, men kan göra en massa från - dvs är facit kommer och den är unghäst så kan de bli odrägliga om man hållit på för mycket med ungen.

Ett bra tips för att få coola ungar är att låta dem gå i hage med cool mamma gärna i närheten av läskiga saker, men på ofarligt avstånd.

Tex har mina gått i hage brevid tåg och större landsvägar. Givetvis med mycket bra staket.

Jag har hanterat mina föl lagom. Den första tiden mest stoet, som har fullt förtroende för mig och låter mig göra vad jag vill med hennes föl. Därefter mer och mer fölet så att det kan ledas i grimma, lyfta fötterna och bli borstat. Det viktigaste är att inte gulla för mycket med fölet och att hela tiden sätta samma gränser så att det vet vad det kan göra i människors närhet och inte.

Ingen av mina unghästar har varit odräglig eller haft dålig respekt för människor.

Pyssla och dona med föl och unga unghästar, det kommer jag inte att göra, det har jag sett blir det som du beskriver, odrägliga hästar.
Lyfta fötter och stå still vid en snabb avborstning räcker. Likaså att stå uppbunden en kort stund. Och det inte varje dag.

Men jag tänkte att då och då, typ någon gång i veckan när fölungen blivit några månader samt när den är unghäst (avvand) ta med den på promenad ihop med stoet.

Jag har haft tur att haft en unghästmentor som är en rejäl expert! Han var tom distriktets unghästansvarig en tid!
Jag har lärt mig massor av honom när det gäller hantering av föl och unghästar, guld värt! :bow:
Han resonerar som dig, och han fick de hästar du verkar få när de växt upp!

Som jag nämnde i ett annat svar så menade jag promenader ute bland läskiga saker, trafik mm.

mitt sto är också super cool att rida ute, absolut inte så cool som din häst verkar... ;)

jag gick ut på promenader på hennes föl var 2år och sedan var mamman min klippa vid inridningen av fölet då hon hängde med som förhäst vid uteritterna....
Jag skulle dock aldrig våga hantera ett föl ute "live" i trafiken, aldrig, utan jag tycker att det är bättre om de får gå i hagen gärna med lite trafik brevid så fölet inser att det inte är något farligt... men går det inte för att du inte har någon hage så tycker jag att du ska ta det lugnt med att vänja den vid trafiken... men det är vad jag tycker ;)

Det är en lite intressant fråga det här.
Jag har erfarenhet av 'båda sidorna' så att säga, dels med isisar på storflock och då är det ju att lämna dom riktigt ifred, och jag uppskattar HÖGT den grad av naturlig respekt dom sedan har genom livet (om dom inte blir felhanterade sen då) och det är något jag vill ha hos alla hästar (stor aneldning till att jag 'gav upp' stora hästar, förutom araber. hatar odrägliga hästar o så många är det tyvärr)

Men, å andra sidan vet jag flertal araber som är MYCKET hanterade som föl, som är underbart stabila och ändå respektfulla, så jag drar slutsatsen att båda blir lika bra sålänge man vidhåller en stark fokus på att dom måste ha respekt, och det är större chans att dom mister den i händerna på någon som inte är kunnig nog men ändå hanterar dom massor, då är det att föredra att ha dom ohanterade i mina ögon.

JAg ser inte att det är något fel i något av sätten, sålänge man lägger stark fokus på respekt, inte bara att dom blir odrägliga, dom blir ju faktiskt potenciellt farliga och jobbiga individer när dom blir större och det är ju verkligen inte i hästens bästa intresse!!! (speciellt inte om den ska säljas)

ps: självklart menar jag itne att det är rasbetingat, det var bara exempel på hästar, jag vet många lika trevliga av andra raser såklart!

Liknande trådar

Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 290
Senast: Masse
·
Avel Här är ju en hel del här inne som har avelshingstar hemma, reagerar era hingstar på stona när det drar ihop sig för fölning ? I så fall...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: Ela
·
Z
Avel hej, nu har jag en rad frågor här som säkert är helt enkla att svara på, men som jag skulle behöva få bekräftat. Mitt sto är snart på...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: QuickStar
·
Hästmänniskan Skulle chipmärka vårt föl och skulle ta det samtidigt med de andra fölen som gick i hagen. Vi tog med oss 2 ston och deras föl och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat