Hantering av hingstar/utevistelse

J

Jordgubbsblond

Skriver under anonymt nick då jag inte vill hänga ut någon.

Har funderat på det här med hantering av hingstar då det i vissa stall jag varit inackorderad i funnits människor som hade sådana och de här hästarna fick ALDRIG gå ute i hage. De stod inne 24/7 och kom endast ut för att ridas i ridhuset eller gå en stund i skrittmaskinen. Detta pågick år efter år.

Min fråga är hur man normalt löser detta med utevistelse för hingstar?

Förstår att det kan vara knepigt när man har hästen inack. på ett ställe med "osäkra" hagar, men anser att det är snudd på djurplågeri.

I ett av stallen fanns iofs ett par andra hästar (icke-hingstar) som till och från fick stå inne dygnet runt månader i sträck pga leriga hagar. En av dessa brukade stå och monotont dunka huvudet i boxgallret.

Är det ett vanligt fenomen i de större stallen? Skrämmande isåfall...:crazy:

Sv: Hantering av hingstar/utevistelse

Det är djurplågeri enligt min mening. :mad:
Har man hingst/dyr tävligshäst så får man väll lösa det med "säkra" hagar
där de inte kan skada sig eller bryta sig ut... :mad:

Vi har vara hingstar precis som de andra hastarna. Enda skillnaden ar att jag undviker sticka rumpan pa brunst sto rakt i nasan pa pojkarna samt forsoker organisera sa jag inte lyckas fa in allihop pa samma lilla yta.
De gar i hagen varje dag. De hingstiga gar med "gang" mellan hagarna men om de kan uppfora sig nagot sa nar far de lov att ha mojlighet att umgas over staketet med valack eller annan snall hingst.
Vi har ston och hingstar i samma stall, hagar nara varandra, samma trailer (de grabbiga exemplaren far en tom spilta mellan sig sjalv och nasta hast), samma skrittmaskin etc.
De lar sig snabbt att man maste uppfora sig och sa lange man ar konsekvent och faktiskt vagar utsatta dem for (i manniskans ogon) jobbiga saker sa loser sig det mesta efter hand.
Jag tror helt klart pa att slappa dem i hage. Jag har iallafall ingen lust att kampas med hingst som star pa box hela tiden. Bara skont nar de gor av med lite overskotts energi utomhus forst!

Man ska vara mycket försiktig med att kasta i kring ett så starkt ord som djurplågeri. Därför att då skulle hästar som pga. skada som tvingas stå i box för att tillfriskna (ibland lång tid) alltid behöva slaktas eftersom det är olagligt att hålla på med djurplågeri.
Jag har många års erfarenhet av hingstar, och de rymmer lika mycket eller lika lite som ston eller valacker. Regeln ska vara lika bra staket åt alla hästar och min erfarenhet är att hingstar generellt INTE behöver något kraftigare staket.
Jag anser att alla hästar ska ha tillgång till hage, men de behöver inte vara ute i dem varje dag i ur och skur.
gulan

Att det är hingstar är ingen ursäkt.
Om man har hingst får man A) se till att de är sådana att de hålelr sig inne i en vanlig hage så som mina kan, eller B) Bygga en hage de inte kan ta sig ur.

Är de bra på att hoppa (varav jag inte låter mina hoppa hinder), bygg högre stängsel. Kryper de, bygg lägre. Spränger de, bygg starkare tex med trästaket och eltråd.

Sedan kan tilläggas att det inte bara är hingstar som lever på detta vis.
Många tävlingshästar lever på detta sätt

Bara ta K1, armens stall i Stockholm. de har en fin stor kasserngård (heter det har jag för mig).
Jag var på praktik där -99.
Det fanns en liten plutthage där då, och den använde polisen till bla Utter som stod där då. (om jag inte minns helt fel).
Armens hästar kom ut de tillfällen då de leddes från stallet ut till ridhuset, eller om ett befäl var barmhärtig och red ut på dom. Eller som när jag var där, en praktikant rider ut.
Bäst har befälshästarna, som är mycket finare, mer välutbildade och inte blir misskötta. Men även de står inne dygnet runt. Under sommaren Tror jag de fick åka på bete. Detta var som sagt -99. inte 1899, utan 1999...

Men överlag hade dessa hästar dte mkt dåligt. Jag såg en hel del obehagligheter. Soldaterna, icke hästkunniga sedan tidigare, satte grimman, inte bara upp och ner, utan även bak och fram. En häst jag hade som passhäst hade en morgon sin halsrem (smitare) inte runt halsen, utan framför öronen/över pannan och sen runt ganascherna. under natten hade remmen legat och skavt på ögat så den stackaren hade ett upp svällt öga. Soldaterna förstod inte bättre!
(Lite offtopic iof.)

Låt oss hoppas att K1s hästar har det bättre idag!

Fast jag tror hon menar att det är djurplågeri att låta en fullt frisk häst stå inne, trotts att den Kan gå ute.

Skillnaden mellan att en häst måste stå konvalesent och inte jämfört med att den bara står inne är ju att du har ett val, och valet gör att du plågar hästen i onödan. :)

Håller med dig!
Vi har fyra avelshingstar, olika raser, på gården.
Alla är ute varje dag från morgon till kväll. Två av hingstarna går med vars en valackkompis.
De står också i samma stall som valackerna, och rids ut ( eller i ridhuset ) tillsammans. Valacker/hingst eller hingst/hingst.

En hingst är inget monster. Den behöver bara hanteras med sunt förnuft och få chansen att vara i första hand HÄST.

Ingen häst här FÅR LOV att stå inne en hel dag om det inte är av en speciell orsak, tex sjukdom, skada.

Ingen häst går heller ensam, pga att det är en tävlingshäst.
Sånt är bara trams!
Hästar är flockdjur och ska ha hästkompisar.

Så tycker jag med.

Men eftersom jag har noll erfarenhet av hingstar och det här är det enda sätt jag har sett dem bli hanterade på så blev jag lite nyfiken på hur andra gör med utevistelse mm.

Detta var ett stort stall med många tävlingshästar.

Hade jag min häst ute längre än de andra så var det "synd om den stackarn" typ..

Hände även att någon upprepade ggr (trots mina instruktioner om att jag själv tar in senare) tog in min häst vid 14-15 tiden. Mitt i sommaren:mad:

Det roliga var ju att det var MIN häst det var synd om i deras ögon:eek:

Men värst var det med hingstarna tycker jag. Tycker att om man inte kan se till att det finns säkra hagar kanske man ska tänka över om man verkligen ska ha hingst öht.

Och att höra den där stackars hästen stå å dunka huvudet i väggen hela dagarna var inte kul...

Jag tycker det är Djurplågeri. En häst ska ha rätten att vistas ute minst 6 timmar/dag(undantag m boxvila m.m). Att ha dem inne i månader i sträck är ju idiotiskt. Har man en hingst, får man f*n se till att stå i ett stall som accepterar hingstar i alla lägen. Så mycket värre är de inte. Har man en hingst som man inte släpper ut(eller en häst öht..) tycker jag att ett marsvin kanske passar bättre.

Min häst går tsm med en hingst. No problems, och han kom i vintras efter vanvård. Han var helt omöjlig o galen. Men staketer höll, trots att det inte var av topp kvalitet.
Nu är han mycket lugnare, men har svårt att lite på folk. Han är jätte snäll och hur härlig som helst. Men han blir dum när han INTE får gå ute.

Fast jag tror hon menar att det är djurplågeri att låta en fullt frisk häst stå inne, trotts att den Kan gå ute.

Skillnaden mellan att en häst måste stå konvalesent och inte jämfört med att den bara står inne är ju att du har ett val, och valet gör att du plågar hästen i onödan. :)

ja visst är det VI människor som bestämmer över djuren. Vad de mår bra av och inte, hur de ska motioneras och tävlas.
En häst fattar ju inte att den är sjuk och därför måste stå inne, en häst fattar överhuvudtaget inte varför den måste göra si eller så, eller varför vi väljer att släppa ut den ena dagen och nästa ska den stå inne. En häst förstår inte att den måste stå i en liten plutthage ena dagen (skadad), igår fick den ju gå i den stora härliga hagen (som vi tycker är jättehärlig).
SÅ återigen.......jag tycker inte det är djurplågeri att inte släppa ut sin häst i hagen, lika lite som jag tycker det är djurplågeri att ha den på box eller sjukhage för att den måste det. Men de här människorna som gapar om att det är djurplågeri ena dagen att inte släppa ut för att i nästa andetag säga att det INTE är djurplågeri att ha hästen inne för att den måste stå inne.
Man är väl i så fall likamycket djuplågare? Och min mening är att de som ägnar sig och djurplågeri ska inte ha häst och ingen häst ska behöva plågas. Ska alla konvalcenter tvingas slaktas för att undvika djurplågeri?
gulan

Jag försöker påvisa att "djurplågeri" är när vi sköter djur på ett sådant sätt som kraftigt går emot deras behov, och det trotts att vi Kan gå med deras behov. En häst under boxvila Får inte gå ut, och det blir tvärt om djurplågeri att ta ut den iom att man utsätter dne för onödigt lidande om den ökar på skadan. :)

Men å andra sidan, kan hästen som står på boxvila gå ut i en liten hage lika stor som en box (och väderförhållanderna är bra) så är det djurplågeri att sätta hästen i en box inne, om ett fungerande alternativ finns.
Det kan ju vara så att hästägaren inte har möjlighet att bygga en sådan hage.

Till skillnad från att år ut och år in ha hästarna inne. Då borde man finna ett alternativ.

Så sant som det är sagt:bow:

Men tyvärr finns det alltför många hästägare som hellre ser till sitt eget intresse än till hästens behov.
Om man inte ens VILL sträva efter att uppfylla de mest grundläggande behoven ska man inte ha häst.
Och jag anser också att ska en hingst inte gå i avel, ska den kastreras!

Generellt sett så ja, en hingst Måste inte vara hingst. Men om man kan erbjuda ett normalt liv, och en kunnig ägare så är det inte fel att ha hingst trotts att den inte med säkerhet skall gå i avel. Men då ska man kunna erbjuda ett drägligt liv. :)
Minsta begärda är daglig utevistelse, med hästkompisar. Antingen i hagen brevid med lagom långt mellanrum, men helst med kompis i hagen. Många hingstar kan gå med valacker i hagen, mina hingstar går tillsammans. Pappa är bossen. Men jag började väldigt långsamt iom att jag köpte pappan som 13 åring och då hade han inte gått med andra sen han lämnade mamman.
Jag introducerade hästar i hagen brevid (det var inget nytt iof) och sedan så fick han börja gå med valacker och nu går han med sin son. Som bäst mår han när han får gå med andra, och allra bäst när han går emd mitt sto men jag vill inte ha fler hästar just nu. Och han mår inte Dåligt av att gå med valacker och hingstar, han är bara väldigt väldigt kär i mitt sto.

När det komerm till tex äldre hingstar så är det heller ingen garanti för att hästens lynne och personlighet blir annorlunda (till det bättre) bara för att man kasterar.

Men kan man inte erbjuda, eller sträva efter att kunna erbjuda, hingstar att ha ett normalt liv, så ska man ta sig en funderare på att kastrera. Men som sagt, bara för att en äldre hingst kastreras behöver det inte innebära att den kan komma att gå med andra hästar. Eller att den slutar betee sig som en hingst. Det enda som kan hända är att du har en häst som är hingst på alla sätt utom att kunna ge avkommor.
Sedan kan hingstar även bli apatiska och tappa liv, gnista och personlighet om de kastreras vid en högre ålder och jag ahr sett hästar som kastrerats sent som aldrig tagit sig ur det.

Kort sagt, ha den häst man kan erbjuda ett drägligt liv. Att ha hingst är mycket mer jobb med stallplatser och kunskap.

Senast ändrad:

Jag tycker absolut inte att det är schysst hästhållning.

MEN har man en orolig hingst i ett inackorderingsstall (där det ofta är spring, hästar in och ut, hästar som rids, tränas, in och ut från hagen etc) kan det vara otroligt påfrestande för en hingst som har stort kontrollbehov (många hingstar vill ha koll på flocken och blir förtvivlade när de inte får ha det).

Att då ha en hingst som vandrar i hagen, stressar, springer och istället för vävning idkar annat stressbeteende fast ute tycker jag är lika illa som att den blir stressad i boxen.

Har sett detta beteende hos hingst där trafiken varit stor i stallet, och det är inget önskvärt beteende. Och svårt att få bukt med om man väljer den typen av installning till den typen av häst. Är det en hingst har man alltid möjligheten att kastrera, det är värre om det är en valack eller ett sto - då finns det ju inte mycket att göra - mer än att flytta till man hittar ett stall med rutiner och miljö som passar hästen.

Om man har en sådan hingst så är nog den bästa lösningen att hitta ett mindre stall. Det är ju inte säkert hingsten lugnar ner sig som valack heller. :)

Det är inte säkert att den lugnar ner sig som valack i ett lugnare stall. Inga garantier finns, men helt klart är att det är hästen som bestämmer villkoren för hästhållningen. Om man vill ha god hästhållning vill säga...

Hmm nu förstår jag inte riktigt vad du menar, om du tycker att jag sagt att det inte är så?

Tyvärr är det så att många gånger går människans behov före hästens. Eftersom det är lite krångligare med hagar när man har hingst. I det läget väljer vissa att låta dom stå inne istället. Då slipper ägaren problemet med att hitta rätt hage och ev rätt hagkompis.

Jag tycker att det är helt förkastligt att ha häst så. Ska man ha hingst måste man kunna ge honom ett bra häst liv. Annars låter man bli att ha hingst!

Själv har jag en hingst och två valacker i samma hage. Än så länge går det jätte bra. Men om det skulle visa sig att han när han blir äldre inte kan gå med andra så får jag kastrera honom. Han är ju bara 3 år än så länge, så han har inte blivit hingst fullt ut än.

MVH Russin8

Man ska vara mycket försiktig med att kasta i kring ett så starkt ord som djurplågeri. Därför att då skulle hästar som pga. skada som tvingas stå i box för att tillfriskna (ibland lång tid) alltid behöva slaktas eftersom det är olagligt att hålla på med djurplågeri.
Jag har många års erfarenhet av hingstar, och de rymmer lika mycket eller lika lite som ston eller valacker. Regeln ska vara lika bra staket åt alla hästar och min erfarenhet är att hingstar generellt INTE behöver något kraftigare staket.
Jag anser att alla hästar ska ha tillgång till hage, men de behöver inte vara ute i dem varje dag i ur och skur.
gulan

Men det är ju en helt annan sak att hålla häst i sjukhage/box på grund av skada/fång eller liknande. Då är det ju för att den behöver hållas så för att skada skall kunna läka. Står häst i box/sjukhage handlar det ju också om en begränsad period i hästens liv.

Det är en helt annan sak att hålla häst i stall dygnet runt pga att det är en hingst eller en dyr tävlingshäst som skulle kunna skadas i hage. Det är många som håller häst på det sättet och jag tycker INTE det är okej. Det är djurplågeri enligt min mening. Sedan är ju inte all form av djurplågeri förbjudet...

Jag kan bara svara för hur vi gör.

Våra unghingstar går i flock med andra hingstar på lösdrift.Vår vuxna hingst går i egen hage då det är vad han är van vid. Han har en hyfsat stor kuperad hage att springa i och går ute från morgon till kväll precis som våra andra hästar i hagarna omkring honom. Han har uppsikt över sina kompisar hela dagen och kan ha nos mot nos kontakt med dem inne i stallet. Han rids både på bana och i skogen, med andra och ensam. Enda gången han dock är "fysisk" med andra hästar är då han betäcker. Han verkar trivas bra och är på gott humör. Tycker själv han har ett trevligt hästliv trots att han inte har hag- kompisar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Senast: Nota
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar