Hantering av hingstar/utevistelse

Sv: Hantering av hingstar/utevistelse

Enligt min mening ska man inte ha hingst om man inte kan erbjuda den lika mycket som andra hästar. En hingst är inget monster, men den kräver oftast lite kunnigare hanterare. Här har jag vår vuxna hingst gående med 2 ettårshingstar och en 2 års valack utan problem. Hingsten kan stå bredvid andra hästar i stallet med bara galler emellan. Han ser stona hela tiden från hagen och vi har inget speciellt stängsel runt hingst hagen.....2 eltrådar med el på.

Här syns hingsten med valacken och en ettåring

hingstbete.jpg

Skriver under anonymt nick då jag inte vill hänga ut någon.

Har funderat på det här med hantering av hingstar då det i vissa stall jag varit inackorderad i funnits människor som hade sådana och de här hästarna fick ALDRIG gå ute i hage. De stod inne 24/7 och kom endast ut för att ridas i ridhuset eller gå en stund i skrittmaskinen. Detta pågick år efter år.

Min fråga är hur man normalt löser detta med utevistelse för hingstar?

Förstår att det kan vara knepigt när man har hästen inack. på ett ställe med "osäkra" hagar, men anser att det är snudd på djurplågeri.

I ett av stallen fanns iofs ett par andra hästar (icke-hingstar) som till och från fick stå inne dygnet runt månader i sträck pga leriga hagar. En av dessa brukade stå och monotont dunka huvudet i boxgallret.

Är det ett vanligt fenomen i de större stallen? Skrämmande isåfall...:crazy:

Min hingst gick på andra sidan staketet till mitt sto, året runt, visst blir de mer intresserade av varandra när det är vår men båda hade sjuk respekt för staketet så de vågade på sin höjd pussas lite över staketet. Hingsten visade upp sig fint för stoet samtidigt som han lade öronen platt bakåt mot varenda valack som vågade sig ett steg närmre stoet. Han passade alltid på henne, dygnet runt. Hon i sin tur visade gärna upp alla behag så fort tillfälle gavs. Trots det hände det aldrig något. Så det där med att hingstar skulle vara omöjliga att ha i hage bredvid ston tror jag inte så mycket på, högt staket och stark ström fungerar iallafall för mig.
Men det ÄR jobbigt för hingstarna för de måste hela tiden "passa" sin flock och de äter dåligt när det är oroligt i flocken, om en häst försvinner utom synhåll börjar hingsten ropa direkt efter den och kolla läget. Därför fick det bli kastration och det var ganska nyligen. Får se om det ändrar beteendet. :)
Men jäklars vad ledsen han blev när stoet åkte iväg till sina nya ägare, den upplevelsen önskar jag ingen hästmänniska och det gjorde ont i hela mig av att se honom där han galopperade fram och tillbaka vid stängslet till den tomma hagen och skrek efter henne.

i det stallet jag är uppväxt i och har jobbat sedan jag var 14(är inte kvar där längre pga såna här problem)
är en ridskola/stuteri och vi lånad ehem hingstarna innan vi skaffade en egen och vi hade en jättestor box på logen och där gick han i ca 2månader och fick barakomma ut när han skulle betäcka:o
hon mockade aldrig åt han och tog aldrig hand om han.han hade trist till slut fixk han strålröta.
den nya hingsten som är hennes egen har daglig utevistelse och kan gå med andra hästar.men jag va inte glad åt hingsten som fick stå inne jämt!

Han tycker nog att det är paradis med vettig hage och bra utevistelse, jämförts med hur han hade det förut.. :D

Är lite nyfiken: Hur gammal är din vuxna hingst? Har han alltid gått med andra hästar? Har han betäckt/betäcker?

Tycker det är intressant att höra vad som gör skillnad. Om det handlar om individer, uppfostran, stam, avelsverksamhet etc. för hur hingstar fungerar med andra.

Håller med. En sak jag lagt märke till i trådar om hingsthållning är att 9 av 10 som har såååååååååå snälla hingstar har hingstar yngre än fyra-fem år...

Jag har träffat åtskilliga väluppfostrade hingstar. Jag har träffat en och annan som varit sedig som en valack och man undrat om kulorna är äkta eller till prydnad - men de har haft föl efter sig.:cool: Jag har också träffat ouppfostrade hingstar och det är inget nöje.

Men har du en hingst i hage vars hormoner säger att han ska ta sig ut till det där brunstiga stoet eller slå ihjäl den där rivalen (hingst eller valack) hjälps inte hur snäll och väluppfostrad den är. Då hjälper bara rejäla staket. Och att en eeventuell rival inte går i samma hage...

*kl*

Jag tycker som såhär, en hingst är en häst och hästar skall behandlas som hästar. Självklart måste man vara extra abservant på hingsten när man leder ect, han har ju trots allt fler hormoner som spritter i kroppen.

På gården jag jobbar har dom en 4årig hingst, han har tidigare gått i vallackhagen med vallackerna (har alltid gått med dem) men nu så har han börjat få stå själv av praktiska skäl. Han står då i en hage bredvid och de kan nosa på varandra och sådär.
Han går ute hela dagarna precis som de andra, han är i en säker hage så man behöver inte tänka på det. Han har det bra och får leva hästliv.

Han är supertrevlig att hantera och ojo han kan vara hingstig ibland, men han är inte dum och absolut inget monster.

Jag tror lite som så att om man behandlar en hingst som om han vore farlig, läskig ect så tror hingsten på det själv - och då blir han det.
En hingst som vet att han är en häst som alla andra beter sig inte på samma sätt, så tror jag det kan vara iaf. Hästarna känner ju allt för väl hur vi tänker.

Nu har jag ingen stor hingstvana alls, men det är så jag tycker/tror det är.

På tal om det :)
Igår kom min häst hit och han och hingsten är redan kompisar!
Går i hagarna bredvid varandra och de springer bredvid varandra, "pratar", kliar varandra och har himla kul, det är härligt att se.
Min häst är en 10årig vallack.

Min vuxna hingst är 5 år. Han betäckte sitt första sto som 2 åring och har betäckt varje år sen dess........alltså i 4 år nu.
När han var ett år gick han med en jämngammal hingst och en äldre valack. Sen har han gått i egen hage fram tills i år. Är alltså första året han går med yngre hingstar. Och det helt utan problem. Han leker med de yngre.....vallar dom....men visar inga som helst dumma tendenser. Han har i år börjat få igång hormonerna ordentligt........på det viset att han är lite hetare vid betäckningarna, aldrig annars! Fast även om hormonerna styr honom mer i år så är han ingen skrikig hingst och ingen staketvandrare. I hagen är han lika harmonisk som han alltid varit.
Hans far är/var likadan och gick med sina avkommor.
Då hans hage är vid stallplanen så ser han hela tiden när någon häst ska ridas och det stissar han inte upp sig för.

Vi är också oerhört noga med att byta grimma för betäckning för att han ska veta vad det är vi begär av honom. Vanlig grimma/nylongrimma=normal hantering. Betäckningsgrimma/lädergrimma med kedja=betäckning. Det var något han lärde sig väldigt snabbt. Jag skulle aldrig acceptera att min hingst gick skrikande ut ur stallet upphetsad när det bara är till hagen han ska eller till ridbanan. Men är det betäckning som gäller då vet han det redan i boxen och vi accepterar att han är lite hetare och beredd på vad vi vill att han ska göra.

Ska väl nämna också att det är en quarterhingst vi pratar om. De är oftast hanterade på ett annat sätt från början än tex halvbloden.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Senast: Nota
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar